۱ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

معافیت مالیاتی بخش کشاورزی لغو می شود/ کشاورزان هدف جدید دولت در مالیات ستانی

۹ بهمن ۱۴۰۲، ۸:۵۶
کد خبر: 821722
معافیت مالیاتی بخش کشاورزی لغو می شود/ کشاورزان هدف جدید دولت در مالیات ستانی

مشاور مالیاتی اتاق اصناف، مخالفت خود را با مالیات ستانی بدون آموزش مودیان در بخش کشاورزی اعلام کرد و گفت: نظر سازمان امور مالیاتی این بود که این معافیت‌ها ساماندهی شود. آنچه امروز پیشنهاد شده است، معافیت قبلی را به نرخ صفر تبدیل می کند. یعنی حتی اگر فرد مشمول پرداخت مالیاتی در کشاورزی و باغبانی شود، این عدد ضرب در صفر شده و مالیات آن صفر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، دولت در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که آبان ماه سال جاری به مجلس فرستاد، دو رویکرد اصلاح معافیت‌های مالیاتی و برقراری پایه های مالیاتی جدید بر مجموع درآمد را در دستور کار خود قرار داده است. بر این اساس، بنا بر اعلام محسن حسنی، معاون مدیریت ریسک سازمان مالیاتی، معافیت مطلق مالیاتی فعالیت‌های کشاورزی با تصویب این قانون لغو و دولت پیشنهاد کرده است که برای اشخاص حقیقی مالیات بر مجموع درآمد در نظر گرفته شود. همچنین مالیات اشخاص حقیقی نیز به مالیات صفر تغییر وضعیت می‌دهد.

محمدرضا جعفریان، مشاور مالیاتی اتاق اصناف در گفتگو با اقتصاد آنلاین درباره حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی در آینده نزدیک بیان کرد: طبق ماده ۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم، بخش کشاورزی، باغبانی از مالیات معاف هستند.

وی افزود: نظر سازمان امور مالیاتی این بود که این معافیت‌ها ساماندهی شود. آنچه امروز پیشنهاد شده است، معافیت قبلی را به نرخ صفر تبدیل می کند. یعنی حتی اگر فرد مشمول پرداخت مالیاتی در کشاورزی و باغبانی شود، این عدد ضرب در صفر شده و مالیات آن صفر خواهد شد.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف گفت: با این تصمیم، عملا نتوانسته‌اند زمینه ساماندهی ۴۱ درصد اقتصاد کشور که در بخش کشاورزی و باغبانی حرکت می کند را فراهم کنند. یا ظرفیتش را ندارند، یا کار کارشناسی ندارند. به همین دلیل مالیات اشخاص حقیقی این بخش را با نرخ صفر محاسبه میکنند.

به اعتقاد وی با نرخ صفر در بخش کشاورزی نمی توان شفاف سازی کرد.

جعفریان بیان کرد: کشت و صنعت‌های کشاورزی چون شرکت هستند و اشخاص حقوقی به شمار رفته و موسسات بزرگی هستند، برابر قانون می خواهند آنها را ساماندهی و در سالهای آتی از نرخ صفر مالیات خارج کنند. دولت قصد دارد ترتیباتی بدهد که از این بخش هم مالیات وصول کند.

وی درباره تاثیر مالیات ستانی بر قیمت تمام شده تولید، گفت: کشت و صنعت‌ها شرکت‌های بزرگی هستند و قطعا مالیات ستانی بر قیمت های تمام شده آنها اثر گذاشته و برای مصرف کننده نهایی هم افزایش قیمت را در بر خواهد داشت.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف یادآور شد: البته برای تعیین اثر مالیات بر قیمت‌ها، باید دید مالیات با چه نرخی پیشنهاد داده اند؛ ضمن اینکه باید منتظر بود و دید نرخ پیشنهادی سازمان امور مالیاتی را مجلس مصوب خواهد کرد یا نه.

وی اضافه کرد: مالیات را در وهله اول به عنوان هزینه بخش تولید در نظر نمی‌گیریم. وقتی درآمد مشمول مالیات و تبدیل به پرداخت می شود، ارقام پرداختی جزء هزینه های تولید لحاظ می شود و آن موقع در قیمت تمام شده کالا و خدمات اثر می گذارد؛ ضمن اینکه مصرف کننده نهایی هم مشمول اثرات مالیات می شود؛ زیرا مالیات پرداخت شده در هزینه برآوردشده و میزان هزینه تولید بیشتر می شود.

به گفته جعفریان، تصمیم دولت از این نظر مهم است که می خواهیم در بخش هایی مالیات بگیریم که تاکنون مالیات نگرفته ایم؛ اما باید توجه داشت که بخش کشاورزی ایران؛ همچنان بخش سنتی بوده و مکانیزه نیست، در نتیجه ظرفیت و توان ندارد.

وی افزود: در کشور ما قبل از اینکه آموزش بدهیم، می خواهیم آزمون بگیریم. با این شرایط مخالف هستم؛ اول باید مودیان را توانمند کنیم و باید ساختار کامل شود تا بخش کشاورزی دچار مشکل نشود و آن مقدار کشاورزی که می‌کنیم از دست نرود.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف اضافه کرد: باید به نحوی رفتار نکنیم که خطر برای بخش کشاورزی ایجاد شود و همین کشاورزی نصفه نیمهای که داریم از دست برود.

وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت آب کشور، نباید بخش کشاورزی به خطر بیفتد. خیلی باید در مجموعه دولت و نظام در تصمیمات دقت کنیم که مردم را گرفتار این چالش ها نکنیم و کشاورزی را به خطر نیفتد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    9 2
    باکدام‌‌کمک‌یاهرچی‌که‌دولت‌حساب‌میکند‌‌چه‌کاری‌برای‌کشاورز‌کردی‌که‌مالیات‌میخواهی‌با‌قیمت‌های‌دستوری‌شما‌مالیات‌نه‌با‌کشاورز‌نصف‌نصف‌حساب‌میکنید‌مالیات‌هم‌بگیری‌تمام‌است‌همه‌زمینهای‌خود‌رابفروشیم‌بهتره‌‌کشاورزان‌هم‌.مهاجرت‌میکنند‌‌
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 0
    عجب اقتصادی دارین اداره می کنین
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 0
    یعنی مالیات از کشاورز بگیرن همشون راهی زندان میشن بااین تورم بدبخت شده کشاورز به قرآن بدبخت
  • محمدی IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 0
    لوبیای کیلو ۳ هزار تومانی در زمان دلار ۴ هزار تومانی الان شده ۹۰ هزار تومان قیمت محصولات کشاورزان ۳۰ برابر شده درصورتیکه حقوق کارمندان و کارگران که مالیات میدن نسبت به زمان دلار ۴ هزار تومانی ۳ برابر هم نشده
    • علی IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
      0 0
      تو لوبیا رو 80 میخری
  • سعید IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 0
    این ار فاجعه در کشور است فاتحه کشاورزی همینطوری هم خوانده شده با این کار دفن می شود
  • سعید IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 0
    من ی کشاورزم ، تمامه عمرم تو اینکار بودم ، الان بعد سی و خورده ای سال تازه داره یکم باغم رونق میگیره ، اونم دولت میخواد دست بزاره روش !!! ضمن اینکه کشاورزی سنتی که خیلی از کشاورزان انجام میدن ، رو به نابودیه ، و نسل بعدی سراغ اینکار پر زحمت و پر ریسک نمیاد ، حالا دولت میخواد از این کشاورزیه نصف و نیمه کاره هم مالیات بگیره ، واقعا باید خون گریست🤕🤕🤨
  • علی IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    0 0
    یه کنتورشب جمعه ای هم بزارید مالیاتشو بگیرید.انقدراتاق فکردادایی مثبت فکرمیکنه لطف کنه شفاف سازی کنه چه امکانات ورفاحیاتی براملت ایجاد میکنه.دست بگیرتون خوبه ایا کاربردمالیات توجامعه چطوره چرااحساس نمیشه دیده نمیشه
  • سیامک IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    0 0
    دم در دستشوییها هم خوب درآمد میکنید دو جور مالیات در جه یک ودو با فشار وکم فشار محاسبه کنید کلی در آمد مالیاتی نصیبتون میشه
  • کشاورز IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    0 0
    کشاورز‌همینطوریش‌داره‌ازبین‌میره‌با‌این‌هزینه‌تولید
  • اسی IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    0 0
    W_Cهدف بعدی...
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    0 0
    دولت بیسواد
  • علی IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    کشاورزی الان که چیزی نزدیک به ورشکستگی است �ور می‌خواهد چطور می‌خواهد از عهده مالیات بر بیاید در حالی که از هزینه‌هاش �ینه‌های زندگیش مونده
  • موسوی IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    0 0
    چه‌مالیاتی‌‌حتی‌جهاد‌به‌باغدار‌کود‌شمیایی‌هم‌نمی‌دهد‌بی‌چاره‌و بد‌بخت‌باغدار‌کود‌وسموم‌درختان‌خود‌را‌از‌بازار‌آزاد‌تهیه‌کند‌همان کود‌وسمی‌را‌جهاد‌‌به‌مغازه‌دارها‌بصورت‌قاچاقی‌می‌فروشد!؟ یک‌باغدار‌سود‌نمیکنه‌هیچی‌ضرر‌هم‌میکنه‌بی‌شک.بیچاره‌‌باغدار
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    0 0
    در همه جای دنیا بابت خدماتی که به مردم ارائه میشود مالیات اخذ میشود،مثل آموزش رایگان یا درمان رایگان،در ایران هیچ خدماتی داده نمیشود و مالیات صرفا برای پرداختی به کارمندان دولت و تشکیلات و موسسات خاصی هست که هیچ کاری نمیکنند و فقط حقوق و مزایا دریافت میکنند
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    0 0
    همین طوری کشاورز هر ساله در برخی از محصولات حتی هزینه ها رو نمی تونه در بیاره ب دلیل اینکه مدیریت درست و حسابی در این زمینه وجود نداره، مالیات رو دیگه کجای دلشون بذارند.
  • امید IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    0 0
    ماشین بنز میپوشن میرن جلوی چهارراه پز میدن.
  • بیژن میری IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    0 0
    خیلی خوب مالیات کشاورزی را لغو کنید این هم در اول انقلاب زمین از مالک بدبخت گرفتن ودادن به خوش نشین الان پول افتاد پیش کشاورز نه مالیات می دهند وهرکدام یکی چهارتا سواری و تریلی دارن یکی چهار شغل دارن همه از شهر می خورن هم از روستا وهمه وقتی زمینهارا دادن به مستعضفین فوری فروختن ومهاجرت کردن به شهر وزمینها از قطعات بزرگ به کوچک تبدیل شد وکشاورزی را نابود کردن الان کشاورزان وقتی زمینها را دادن به انها با هکتاری ۱۰۰ تومان به بی شرط واقساط ۱۰ ساله آنها هم سند گرفتن و فروختن و محاجرت کردن به شهر آفرین یک دستت درد نکنه به این دولت نگفتن وهمه عشایر پولدار شدن
  • احمد IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    0 0
    چشم تون افتاده به پول دیونه شدید