۰ نفر

تکنوفاند اولین و قدیمی‌ترین شرکتهای تولیدکننده آبمیوه در کشور «غدیس»

۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۴۱
کد خبر: 820556
تکنوفاند اولین و قدیمی‌ترین شرکتهای تولیدکننده آبمیوه در کشور «غدیس»

این شرکت اولین و بزرگترین تولید کننده آب میوه در بسته بندی های دوی پک، قوطی CAN، کنسانتره و پوره و رب گوجه فرنگی در ایران است که در سالهای اخیر با تجهیز واحد تولید کنسانتره و واحد تولید پوره و دستگاه پرکنی اسپتیک تولیدات این شرکت، به بازارهای مصرف به ویژه اروپا، جنوب شرقی آسیا و آسیای میانه راه یافته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در کنار ماشین آلات تولید و بسته بندی محصولات یاد شده، واحد تولید الکل سازی با بالاترین استاندارد، در حال فعالیت می باشد.

در این گزارش به معرفی شرکت، سهامداران و محصولات پرداخته و گزارش عملکرد 9ماهه سهم را بررسی میکنیم . سپس با تحلیل تکنیکال و شمارش امواج سهم محدوده حمایتی مهم و هدفهای پیش رو را شناسایی خواهیم نمود.

معرفی 

شرکت پاکدیس در سال ۱۳۵۰ به‌صورت شرکت سهامی خاص تأسیس و در سال ۱۳۵۳ به بهره‌برداری رسید. مرکز اصلی شرکت در سال ۱۳۵۹ از تهران به ارومیه تغییر کرد و در سال ۱۳۹۴ نیز در بازار دوم فرابورس با نماد غدیس درج شده است. در حال حاضر شرکت پاکدیس جزو واحدهای تجاری فرعی شرکت مادرتخصصی گسترش صنایع غذایی سینا است واولین تولید کننده ابمیوه های گازدار درایران محسوب میشود.

چشم انداز:

کسب 15 درصد از سهم کل بازار آبمیوه تا پایان سال 1402 با حفظ جایگاه  رهبری و سهم بازار آبمیوه  گازدار (با یک سوم سهم بازار) و کسب 6 درصد از سهم بازار آبمیوه بدون گاز.

 این شرکت حدود ۱۱ درصد از کل بازار آبمیوه داخل را در دست داشته است.

محصولات غدیس:

موضوع فعالیت شرکت پاکدیس تهیه، تولید و کشت مواد اولیه صنایع غذایی، ایجاد مزارع و ترویج کشاورزی است. در حال حاضر فعالیت اصلی غدیس تولید انواع آبمیوه گازدار و بدون گاز، انواع نوشابه، کنسانتره، پوره میوه‌جات، رب گوجه‌فرنگی، سرکه، روغن و الکل می‌باشد. ظرفیت اسمی تولید انواع کنسانتره و پوره ۱۳ هزار تن، انواع الکل و محلول ضدعفونی‌کننده ۱٬۸۰۰ هزار لیتر، انواع آبمیوه، ماءالشعیر و نوشابه ۱۰۱٬۱۷۲ هزار لیتر، محصولات روغن کنجد ۶۵۰ هزار لیتر و انواع پریفوم تولیدی ۱۱۵٬۲۰۰ هزار عدد است. ساندیس، بارلتا، وبس، ساندا، پاکدیس، قلعه گنج، بالدرلو، ساندیس مالت، نوژا و شهد سردشت از برندهای غدیس هستند.

شرکت پاکدیس با بهره‌مندی از ۴ کارخانه تولیدی در سطح کشور نسبت به تولید انواع محصولات خود به‌شرح زیر اقدام کرده است:

ارومیه: انواع کنسانتره آبمیوه و سبزیجات، پوره میوه، رب، سرکه، الکل، آبمیوه گازدار و بدون گاز در بسته‌بندی بطر شیشه، PET و CAN، انواع ماءالشعیر، نوشابه انرژی‌زا و نوشابه گازدار

سلماس: کنسانتره سیب و انگور، انواع آبمیوه در بسته‌بندی بطر PET

سردشت: کنسانتره انگور قرمز

قلعه گنج: روغن گنجد

سهامداران شرکت:

شرکت صنایع غذایی سینا 44.66 درصد شرکت را دارد و مالک اصلی است. سپس بنیاد مستضعفان با حدود 20 درصد سهامدار دوم است. البته شرکت بنیاد مستضعفان در حالت تلفیقی به‌واسطه زیرمجموعه‌های خود بیش از ۶۵ درصد سهام غدیس را در اختیار دارد و غدیس شرکت فرعی نهایی بنیاد مستضعفان است.

سرمایه غدیس در آغار تاسیس مبلغ ۱۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله افزایش یافته است. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در مجمع عمومی فوق‌العاده تاریخ ۱۳۹۹/۰۷/۱۲ افزایش سرمایه غدیس از مبلغ ۲۸۰٬۰۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۱٬۱۶۹٬۵۳۸ میلیون ریال از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت (زمین) مورد تایید قرار گرفت و در همان سال ثبت شد.

تکنوفاند اولین و قدیمی‌ترین شرکتهای تولیدکننده آبمیوه در کشور «غدیس»

فروش محصولات:

تحویل کالا به خریدار در درب فروشگاه و فروش مشارکتی،هیبریدی تحویل کالا به شخص ثالث انجام می‌شود. فروش از طریق عاملین و نمایندگان در تمامی استان‌ها که به‌صورت تحویل کالا به عامل در انبار ایشان صورت می‌گیرد.فروش از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروش صادراتی به مقاصد صادراتی به‌صورت تحویل کالا درب کارخانه انجام می‌شود.

رب گوجه که یکی از محصولات تولیدی این شرکت است و شامل قیمت گذاری دستوری بود درحالی‌که دولت کنترلی بر قیمت مواد اولیه این محصولات ندارد. به اعتقاد بسیاری از تولیدکنندگان قیمت‌ گذاری دستوری منجر به افزایش هزینه تمام شده تولید، شناسایی زیان و کاهش کیفیت محصولات شده است. خبرهای مبنی بر اصلاح نحوه قیمتگذاری و خارج نمودن رب گوجه‌فرنگی از شمول قیمت‌گذاری و تصویب آن توسط ستاد تنظیم بازار منتشر شده که این اصلاحیه را دلیل افزایش قیمت مواد اولیه تولید آن دانستند. این خبر می تواند بر سودآوری شرکت های تولیدکننده رب گوجه فرنگی تاثیرگذار باشد.

میررضوی دبیر انجمن صنایع کنسرو ایران با انتقاد از تعلل دولت در قیمت گذاری رب گوجه ۸۰۰ گرمی گفت: نرخ درخواستی ما ۷۰هزار تومان است و به تعویق انداختن اعلام قیمت موجب امتناع کارخانجات از تولید می شود.

سید محمد میررضوی دبیر انجمن صنایع کنسرو ایران در خصوص وضعیت تولید و همچنین قیمت محصولات کنسروی گفت: با توجه به افزایش هزینه‌ های جاری مثل مواد اولیه، دستمزدها و همچنین هزینه‌ های حمل و نقل که به تازگی افزایش یافته قطعا مقداری قیمت محصولات افزایش پیدا کرده و طبیعی است. با این وجود مساله اصلی ما در خصوص تولید رب گوجه فرنگی است. به این معنا که وقتی فصل تولید این محصول آغاز می شود زمان محدودی است و باید قیمت مشخص شود تا کارخانجات اقدام به تولید کنند.در واقع رب گوجه فرنگی برای تامین بازار داخل و همچنین برای صادرات تولید می شود و گوجه ای که الان به دست کارخانجات می رسد گوجه جنوب کشور است و قیمتی بین پنج هزار تا پنج هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم دارد.

احتمال ممانعت کارخانجات از تولید رب گوجه فرنگی در صورت عدم ازاد سازی نرخ

وی با بیان اینکه قیمت درخواستی ما برای عرضه رب گوجه بسته بندی ۸۰۰ گرمی حدود ۷۰ هزار تومان است گفت: با این وجود این مساله هنوز بلاتکلیف است و به ما قیمتی از سوی دستگاه های مربوطه داده نشده است. لذا ممکن است کارخانجات از تولید رب ممانعت کنند آن هم به دلیل نامشخص بودن قیمت رب ۸۰۰ گرمی که قرار است تولید کنند.

.

میررضوی افزود: این تعلل دولت در اعلام قیمت رب گوجه فرنگی از یکسو به ضرر واحدهای تولیدی ما است و از سوی دیگر کشاورزان و گوجه کاران نیز از آن متضرر می شوند چون اگر از کشاورزان گوجه خریداری نشود محصول آنها هم روی زمین می ماند.

گفتنی است در حال حاضر قیمت رب گوجه بسته بندی ۸۰۰ گرمی حدود ۴۵ هزار تومان است و تولید کننده ها درخواست قیمت گذاری ۷۰ هزار تومانی این محصول را دارند. دبیر انجمن صنایع کنسروی ایران تاکید می کند: این قیمت درخواستی در واقع بر اساس آنالیز قیمتی است که به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت ارائه داده ایم که بر اساس افزایش هزینه های تولید محاسبه شده است.

میررضوی در خصوص شرایط بازارهای صادراتی رب گوجه فرنگی نیز اظهار داشت: اگر تولید انجام نشود امسال قطعا بازارهای صادراتی هم دچار مشکل خواهند شد؛ یعنی ابتدا باید بازار داخل تامین باشد تا بتوانیم صادر کنیم بنابراین کاهش تولید می تواند بازارهای صادراتی را نیز دچار اختلال کند.

۵۰ درصد از رب گوجه تولیدی در کشور صادر می شود

وی ادامه داد: در حال حاضر کشورهای CIS و کشورهای خلیج فارس اصلی ترین بازارهای هدف ما هستند و تا حدودی هم به بازارهای اروپایی صادرات رب گوجه فرنگی داریم. به این ترتیب یکی از محصولات مهم صادراتی ما هر سال رب گوجه فرنگی و لذا دولت باید سریعتر در خصوص قیمت گذاری این محصول تصمیم بگیرد آن هم در شرایطی که ما بیش از ۶ ماه است که به مسئولین درخواست داده ایم اما هنوز جوابی دریافت نکرده ایم.سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن تولید رب گوجه فرنگی در کشور داریم که حدود ۵۰ درصد آن صادرات می‌شود.

گزارش عملکرد غدیس

فروش آذر ماه سال 1402 سهم غدیس 155.8 میلیارد تومان گزارش شده است که از این درآمد 88% آن از محل فروش داخلی و مابقی از طریق فروش صادراتی تامین گردیده است،

 تغییرات درآمدی غدیس به شرح زیر میباشد:در مقایسه با ماه گذشته 21% افت داشته است.در مقایسه با متوسط ماهانه 21% افت داشته است.در مقایسه با مدت مشابه 150% رشد داشته است.

محصول پر فروش نماد غدیس در آذر ماه سال 1402 آب میوه داخلی بوده است که در مقایسه با ماه گذشته افزایش 4 درصدی نرخ و رشد 12 درصدی مقدار فروش را تجربه نموده است.

مجموع درآمد غدیس طی عملکرد 9 ماهه نسبت به مدت مشابه 64% رشد داشته است و طی این مدت 26% بیشتر از کل درآمد سال قبلی را محقق نموده است.

به عبارتی شرکت در 9 ماهه سود خالصی معادل 257 میلیارد تومان محقق کرده که دردوره مشابه 142 میلیارد بوده است. لذا 81 درصد رشد سود خالص داشتیم و به ازای هر سهم 2200 ریال سود شناسایی شده است.

سودعملیاتی شرکت نیز با 80 درصد رشد به 397 میلیارد تومان رسیده است که عملکرد قابل قبولی است.

سوداوری غدیس به فصل گزارش هم مربوط است:

p/e تی تی ام شرکت حوالی 6.5 است.

   eps پاییز سهم 579 ریال بوده و حاشیه سود شرکت در پاییز 31 درصد می باشد.

تحلیل تکنیکال سهم و پیش بینی روند پیش رو

تکنوفاند اولین و قدیمی‌ترین شرکتهای تولیدکننده آبمیوه در کشور «غدیس»                                                                                                            

در این سناریو غدیس در موج B است، زمان زیادی صرف کرده و از اواسط زمستان سال گذشته تاکنون در حال تکمیل الگوی دیامتریک است. از محدوده 2400 تا 1200 تومان ریزش را تجربه نموده و رشد اخیرF و حال در G است. با تکمیل این ریز موج می تواند از محدوده 1400-1500 تومان یک رشد خوب را در شروع موج C داشته باشد.

در بازه 3 تا 6 ماهه هدف های مقاومتی مسیر را 2600-3350 تومان می دانیم. با شکست این محدوده 4200 تومان مهم می باشند که در بازه 6 ماهه و بیشتر حاصل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    0 0
    سرمایه ما را که در بورس بر باد داد انشالله که خرج کفن و دفن فرزاندانشان شود خدا را چه دیدی ؟