۰ نفر

گوشت گران شد؟

۲۷ دی ۱۴۰۲، ۱۷:۰۰
کد خبر: 819970
گوشت گران شد؟

در حالی که در تابستان و پاییز امسال وزارت جهاد کشاورزی بارها وعده کاهش قیمت گوشت را داد و حتی وعده‌هایی در خصوص بازگشت قیمت گوشت قرمز به قیمت آبان سال گذشته مطرح شد اما به نظر می‌رسد نه تنها قیمت گوشت کاهشی نشده بلکه با افزایش قابل توجهی همراه شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، علیرضا پیمان‌پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی وعده داده بود که قیمت گوشت در اواسط آبان ۱۴۰۲ به شدت کاهشی شده و حتی به قیمت آبان سال قبل برسد اما مقایسه قیمت گوشت در این دو بازه زمانی نشان می‌دهد این کالای اساسی چند برابر افزایش قیمت را تجربه کرده است.

البته قیمت گوشت در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت در اوایل آبان‌ماه تحت تاثیر واردات گوشت تا حدودی کاهشی شد اما این کاهش قیمت موقت در برابر افزایش سرسام‌آور قیمت گوشت در یک سال اخیر چندان به چشم نیامد و پس از مدتی بار دیگر روند قیمت گوشت به مدار صعودی بازگشت.

در آبان پارسال هر کیلو گوشت گوسفندی در حدود ۱۹۰ هزار تومان قیمت داشت که این عدد تفاوت عجیب و فاحشی با قیمت‌های بازار امروز دارد. خبرآنلاین در گزارشی مدعی شده است که مشاهدات میدانی نشان می‌دهد قیمت گوشت گوسفندی تفکیک شده به ویژه اجزای پرتقاضایی مثل ران و سردست از کیلویی ۶۰۰ هزار تومان گذشته، گوشت بی‌استخوان از جمله راسته و خورشتی تا کیلویی ۹۰۰ هزار تومان بالا رفته و قیمت شقه گوسفندی هم در بیشتر قصابی پایتخت به کیلویی ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. حتی در بعضی پلتفرم‌های فروش آنلاین گوشت بسته‌بندی با قیمت‌هایی بیش از یک میلیون تومان نیز در حال عرضه است.

علت افزایش قیمت گوشت قرمز چیست؟

منصور پوریان، رییس شورای تامین‌کنندگان دام معتقد است که در حال حاضر قیمت منطقی هر کیلو گوشت گرم ۴۲۰ تا ۴۵۰ هزار تومان است. با این وجود قیمت واقعی گوشت بسیار فراتر از این رقم‌‎هاست. رییس اتحادیه گوشت گوسفندی علت این افزایش قیمت را کمبود گوشت در بازار عنوان کرده است.

علی‌اصغر ملکی می‌گوید هرچند گوشت وارداتی به چرخه بازار وارد شده و تا اندازه‌ای بازار را تعدیل کرده‌ است، اما پاسخگوی تقاضای بازار نیست.

با این حال مدیرعامل اتحادیه دام سبک، افزایش قیمت گوشت را تحت تاثیر افزایش تورم می‌داند و می‌گوید: شما سایت مرکز آمار را که نگاه کنید، اولین نکته‌ای که به چشم‌تان می‌آید، تورم ۴۴.۷ درصد است. تازه این نرخ رسمی تورم است. بر این اساس، گوسفند، گوشت و دام هم به طور مسلم تحت‌تاثیر این تورم قرار می‌گیرند.

وعده دوباره برای کاهش قیمت گوشت

قائم مقام وزیر کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار که پیشتر وعده کاهش قیمت گوشت قرمز در آبان‌ماه را داده بود حالا عنوان کرده که قیمت گوشت در نیمه دوم اسفند ارزان می‌‎‌شود. علیرضا پیمان‌پاک به ایلنا گفته است: از نیمه دوم اسفند سال جاری گوشت دام پرواربندی شده تولید داخل هم به عرضه گوشت قرمز کشور اضافه می‌شود و همه اینها به کاهش قیمت این کالا می‌انجامد. بنابراین از نیمه دوم اسفند شاهد کاهش قیمت گوشت قرمز خواهیم بود.

پیمان‌پاک‌ همچنین گفته تولید گوشت قرمز در بهار سال آینده افزایش خواهد داشت و این افزایش عرضه به معنای بهبود قیمت‌ها خواهد بود. واردات گوشت قرمز گرم از هفته گذشته افزایش پیدا کرده است، هر چند به دلیل تعطیلات کریسمس مدتی توقفی شده بود.

او درباره قیمت قیمت گوشت قرمز عنوان کرده است: گوشت قرمز حول و حوش ۶۰۰ هزار تومان بوده و گوشت تنها در مغازه‌های بالای شهر با قیمت ۷۰۰ هزار به فروش می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha