۳ نفر

حقوق سیرک چقدر است؟ / گفتگو با قهرمان سیرک روسیه!

۱۸ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۰۶
کد خبر: 818467
حقوق سیرک چقدر است؟ / گفتگو با قهرمان سیرک روسیه!

سال ها است که سیرک های بین المللی در ایران حضور پیدا میکنند و فضایی شاد و مفرح را ایجاد میکنند. با یک عضو روس سیرک بین المللی در مورد سختی های کار و درآمد این شغل صحبت کردیم.

اقتصادآنلاین-محمدرضا جعفری؛ سابقه سیرک در ایران به دوران باستان بازمی‌گردد. سال ۱۲۸۲، سیرک «بارنوم و بیلی» برای اولین بار در تهران به روی صحنه رفت. پس از آن، سیرک‌های دیگری از جمله «رینگ‌لینگ» و «کوئین» نیز به ایران آمدند. سال ۱۳۰۳ هم خلیل عقاب، قهرمان کشتی و آکروباتیک ایران، اولین سیرک ایرانی را در شیراز تأسیس کرد. امروزه هم سیرک‌های بین المللی در کشور فعالیت می‌کنند و نمایش‌های متنوعی را برای مخاطبان ارائه می‌دهند. ما به سراغ سیمون کراچینوف یکی از اعضای روس این سیرک ها رفتیم و در مورد سختی های این کار و درآمدش گفتگو کردیم.

قهرمان مسابقات سیرک

سیمون کراچینوف،‌ شادترین عضو سیرک است. پهنای خنده‌اش در مقابل کشیدگی‌ صورتش، چهره‌ای دوست داشتنی ساخته. سیمون 2 مدال طلای جهانی از فستیوال MONTE CARLO دارد و 5 رکود جهانی در زمینه نمایش های تعادلی را به نام خودش ثبت کرده است. پسر خوش خنده سیرک آفتاب متخصص پرتاب «جاگلینگ کلابس» است. «جاگلینگ کلابس‌» چندین استوانه، شبیه اهداف بولینگ هستند که با تعادل زیاد به هوا پرتاب میشوند. اکثر بچه‌های سیرک، خانوادگی وارد این کار شده‌اند و معتقدند شاید اگر خانواده‌شان شغل دیگری داشت هیچ‌وقت راهشان به سمت سیرک نمی‌افتاد. سیمون مثل یک آتشفشان فعال انرژی است و مدام گدازه‌های انرژی‌اش را به بیرون پرتاب می‌کند، حتی با باز شدن پایش در سیرک هم شوخی می‌کند. «زمانی که مادرم باردار بود، همچنان در سیرک کار می‌کرد. یک‌ مرتبه در حین کار دردش گرفت و من روی صحنه به دنیا آمدم. بعد هم خزیدم پشت صحنه و همانجا بزرگ شدم.»

از بس می‌خندد و سرخوش است اصلا نمی‌شود فهمید قرار است جوابت را جدی بدهد و یا بازهم از در شوخی وارد می‌شود. «من فکر می‌کردم Iran و Iraq یک کلمه هستند و ایران کشوری در حال جنگ است که هر لحظه ممکن است در آن کشته شوی. برادرم می‌گفت، احمق کجا می‌خواهی بروی؟ خیلی خطرناک است. تو نه مشروب می‌خوری نه سیگار می‌کشی، همه بدنت سالم است. می‌روی ایران اعضای بدنت را در می‌آورند و می‌فروشند. با این حال تصمیم گرفتم که بیایم زمانی که به ایران آمدم کلاشنیکفم را هم با خودم آوردم ولی لازم نشد فروختمش. بلافاصله پس از اینکه به فرودگاه رسیدم تماس گرفتم و گفتم من هنوز زنده‌ام.»

ایران و ژاپن بهترین جا برای اجرا

سیمون در زمینه کاری خودش آدم شناخته شده‌ای است و در روسیه، آلمان، ژاپن، شیلی و چندین کشور دیگر برنامه اجرا کرده است. وقتی در مورد بهترین جایی که کار کرده می‌پرسیم، با تلفظ Ship بازی می‌کند و به جای کشتی از سیرکی که روی گوسفند اجرا کرده، تعریف می‌کند. «من هم مثل الکس در سیرک کشتی بوده‌ام. اما برای من بزرگی و کوچکی سیرک مهم نیست. خیلی وقت‌ها در جایی کوچک کار کرده‌ام ولی چون مردم عشق وعلاقه‌شان را به من نشان دادند، آنجا را بیشتر از جاهای دیگر دوست داشتم. در همه جای دنیا کار کرده‌ام ولی کار کردن در دو کشور را بیشتر از باقی کشورها دوست دارم: ژاپن و ایران. من بهترین احساس را زمان اجرا در این دو کشور داشته‌ام. مثلا کار کردن در آلمان جزو ساده‌ترین کارها است. آلمانی‌ها نظم خاصی دارند و کاملا در اختیار مجری صحنه هستند. وقتی دستم را بالا ببرم تشویقم می‌کنند و دستم را که پایین می‌آورم همه یکباره سکوت می‌کنند. این سبک کاری خوب و ساده است ولی من دوست ندارم. انرژی‌ای که اینجا به صورت خودجوش از مردم می‌گیرم خیلی برایم هیجان‌انگیزتر است.»

حقوق سیرک چقدر است؟ / گفتگو با قهرمان سیرک روسیه!

خاطرات خنده دار و خونبار سیرک

وقتی از سیمون در رابطه با خاطراتش که می‌پرسیم، مثل همیشه با صدای بلند می‌خندد. «خاطره بامزه می‌خواهید یا خونبار؟» هیجان که در چشم‌های‌مان دو دو می‌زند، سر ذوق می‌آید و دو خاطره بامزه‌اش از سال‌ها فعالیت در سیرک را بازی می‌کند. «یک بار مشغول پرتاب کلابس‌ها بودم که یک مگس مدام سمتم می‌آمد و مستقیم می‌رفت توی چشمم. مدام سعی می‌کردم مگس را از خودم دور کنم تا دور اول نمایش را انجام بدهم. با هر بدبختی‌ای بود نمایش را تمام کردم. مجری سیرک می‌خواست برنامه بعدیم را اعلام کند که مگس مستقیم رفت توی دهانش. من روی صحنه بودم چند تا حرکت زدم دیگر نتوانستم خودمو کنترل کنم انقدر خندیدم که کارم خراب شد و از صحنه بیرون رفتم. یک بار هم شب کریسمس در روسیه اجرا داشتم. مجری میکروفن بی‌سیم داشت و لباس بابانوئل پوشیده بود. بعد از اینکه برنامه من را اعلام کرد رفت دستشویی ولی فراموش کرد میکروفنش را خاموش کند. تمام مدتی که من داشتم نمایش اجرا می‌کردم و مردم تشویقم می‌کردند، صدای مجری برنامه هم از دستشویی در سیرک پخش می‌شد.» یکی از بچه‌های سیرک می‌گوید این صحنه را در یک فیلم کمدی دیده است ولی سیمون قسم می‌خورد که اول برای او اتفاق افتاده است و بعد فیلمش را ساخته‌اند.

حقوق سیرک چقدر است؟

بررسی سایت‌های معتبر نشان می‌دهد که درآمد دلقک‌های سیرک در آمریکا، از ۴۸ هزار تا ۷۵ هزار دلار در سال متغیر است. به این ترتیب، درآمد متوسط یک دلقک سیرک در آمریکا، ۶۱ هزار دلار در سال است. این رقم اندکی بیش از میانگین درآمد سالانه در آمریکا (حدود ۵۶ هزار دلار در سال ۲۰۲۰ میلادی) است. سطح تحصیلات و سابقه کار، از جمله عواملی هستند که بر درآمد دلقک‌ها تأثیر می‌گذارند. دلقک‌هایی که تحصیلات بیشتری دارند و سابقه کار طولانی‌تری دارند، معمولاً درآمد بیشتری دارند. اما وقتی از سیمون در مورد حقوقش سوال میکنم مستقیم جواب نمیدهد. حقوقش را ماه به ماه به دلار می‌گیرد ولی با زیرکی از گفتن مبلغ قراردادش شانه خالی می‌کند. «با این حقوقی که می‌گیرم فقط می‌شود کمی برنج و یک نصفه کباب برای پدر و مادرم در روسیه بفرستم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha