۰ نفر

بزرگترین حادثه اتمی دنیا چقدر زیان به بار آورد + تصاویر

۹ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۴۰
کد خبر: 816747
بزرگترین حادثه اتمی دنیا چقدر زیان به بار آورد + تصاویر

گزارش جدیدی که توسط جاناتان سامت، مدیر موسسه USC برای بهداشت جهانی، منتشر شده است، هزینه های مالی فاجعه چرنوبیل را بررسی می کند. این گزارش نشان می دهد که هزینه های مالی فاجعه چرنوبیل در ۳۰ سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ فاجعه نیروگاه هسته ای چرنوبیل در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ در اوکراین شوروی رخ داد. این حادثه بدترین فاجعه در تاریخ تولید انرژی هسته ای است و منجر به انتشار مقادیر زیادی مواد رادیواکتیو به جو شد. فاجعه چرنوبیل یکی از بزرگترین فاجعه های زیست محیطی در تاریخ است. این فاجعه هزینه های مالی قابل توجهی را برای جوامع درگیر به همراه داشته است. هزینه های مستقیم و غیرمستقیم فاجعه چرنوبیل حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است. این هزینه ها بر اقتصاد و سلامتی جوامع درگیر تأثیر منفی گذاشته است.

بزرگترین حادثه اتمی دنیا چقدر زیان به بار آورد + تصاویر

ماجرای فاجعه چرنوبیل چه بود؟

هرکسی که سال ۱۹۸۶ زندگی کرده باشد، حادثه چرنوبیل را به یاد می آورد: یک انفجار هسته ای ویرانگر و ذوب شدن که جهان را تحت تأثیر قرار داد. در شب ۲۵ آوریل ۱۹۸۶، متصدیان رآکتور شماره ۴ نیروگاه چرنوبیل در حال انجام یک آزمایش بودند. این آزمایش قرار بود بررسی کند که آیا توربین های رآکتور در صورت قطع برق قادر به تولید برق کافی برای ادامه کار رآکتور خواهند بود یا خیر. در طول آزمایش، رآکتور به تدریج ناپایدار شد. متصدیان سعی کردند راکتور را تحت کنترل درآورند، اما موفق نشدند. در نهایت، در ساعت ۱:۲۳:۴۵ بامداد، انفجار مهیبی در رآکتور رخ داد. انفجار باعث شد که سقف رآکتور تخریب شود و مقادیر زیادی مواد رادیواکتیو در محیط زیست منتشر شود. این مواد رادیواکتیو به سرعت به مناطق اطراف نیروگاه منتقل شدند و حتی به کشورهای اروپایی نیز رسیدند.

بزرگترین حادثه اتمی دنیا چقدر زیان به بار آورد + تصاویر

فاجعه چرنوبیل تأثیرات گسترده ای بر منطقه داشت. این حادثه منجر به تخلیه اجباری بیش از ۳۵۰,۰۰۰ نفر از منطقه شد. این افراد به مناطق دیگر شوروی منتقل شدند. تشعشع رادیواکتیو منتشر شده در اثر انفجار باعث بروز مشکلات بهداشتی در افراد زیادی شد. این مشکلات شامل سرطان، بیماری های قلبی، و اختلالات ژنتیکی بود. فاجعه چرنوبیل همچنین تأثیرات زیست محیطی گسترده ای داشت. مواد رادیواکتیو باعث آلودگی خاک، آب، و هوا شدند. این آلودگی باعث آسیب به گیاهان و حیوانات منطقه شد.

بزرگترین حادثه اتمی دنیا چقدر زیان به بار آورد + تصاویر

دلایل وقوع فاجعه چرنوبیل

همچین فاجعه بزرگی یک دلیل مشخص ندارد و مجموعه ای از اتفاقات باعث ایجاد چنین دردسر بزرگی شده است:

خطای انسانی: عوامل انسانی نقش مهمی در وقوع فاجعه چرنوبیل داشتند. متصدیان رآکتور در حال انجام یک آزمایش بودند که برخلاف پروتکل های ایمنی بود. آنها راکتور را در شرایطی قرار دادند که بسیار ناپایدار بود و احتمال وقوع حادثه را افزایش می داد.

طراحی راکتور: رآکتور شماره ۴ نیروگاه چرنوبیل از نوع RBMK بود. این نوع رآکتورها دارای طراحی خاصی هستند که باعث می شود آنها نسبت به سایر رآکتورها ناپایدارتر باشند.

کمبود ایمنی: ایمنی در نیروگاه چرنوبیل به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی گرفت. آموزش کارکنان کافی نبود و تجهیزات ایمنی به اندازه کافی وجود نداشت.

بزرگترین حادثه اتمی دنیا چقدر زیان به بار آورد + تصاویر

چرنوبیل؛ یک فاجعه تمام نشدنی

فاجعه چرنوبیل منجر به اختلال در اقتصاد منطقه شده است. این اختلال شامل کاهش تولید کشاورزی، گردشگری و صنعت است. بر اساس گزارش موسسه بین المللی تحقیقات سرطان (IARC)، فاجعه چرنوبیل منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان خون، تیروئید و سایر سرطان ها شده است. از جمله هزینه های محیط زیست فاجعه چرنوبیل می توان به هزینه های پاکسازی آلودگی، هزینه های کاهش خطرات زیست محیطی و هزینه های جبران خسارت به اکوسیستم ها اشاره کرد. فاجعه چرنوبیل منجر به آلودگی گسترده محیط زیست شده است. این آلودگی شامل آلودگی خاک، آب و هوا است.

بزرگترین حادثه اتمی دنیا چقدر زیان به بار آورد + تصاویر

هزینه های مستقیم

هزینه های مستقیم فاجعه چرنوبیل شامل هزینه های پاکسازی محل حادثه، جبران خسارت به قربانیان و بازسازی مناطق آسیب دیده است. این هزینه ها حدود ۲۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

هزینه های غیرمستقیم

هزینه های غیرمستقیم فاجعه چرنوبیل شامل هزینه های مربوط به سلامتی، اقتصاد و محیط زیست است. این هزینه ها حدود ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

بزرگترین حادثه اتمی دنیا چقدر زیان به بار آورد + تصاویر

هزینه های سلامت

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، فاجعه چرنوبیل منجر به مرگ بیش از ۴۰۰۰ نفر شده است. این مرگ و میرها به دلیل سرطان، بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری های مرتبط با قرار گرفتن در معرض تشعشعات بوده است.

هزینه های سلامتی فاجعه چرنوبیل شامل هزینه های مراقبت های بهداشتی، از دست دادن درآمد و کاهش کیفیت زندگی است. این هزینه ها سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

هزینه های اقتصادی

فاجعه چرنوبیل منجر به اختلال در اقتصاد منطقه شده است. این اختلال شامل کاهش تولید کشاورزی، گردشگری و صنعت است.

هزینه های اقتصادی فاجعه چرنوبیل شامل هزینه های از دست دادن تولید، هزینه های جبران خسارت به کسب و کارها و هزینه های بازسازی زیرساخت ها است. این هزینه ها سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

بزرگترین حادثه اتمی دنیا چقدر زیان به بار آورد + تصاویر

هزینه های محیط زیستی

فاجعه چرنوبیل منجر به آلودگی گسترده محیط زیست شده است. این آلودگی شامل آلودگی خاک، آب و هوا است. هزینه های محیط زیست فاجعه چرنوبیل شامل هزینه های پاکسازی آلودگی، هزینه های کاهش خطرات زیست محیطی و هزینه های جبران خسارت به اکوسیستم ها است. این هزینه ها سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

گزارش سازمان جهانی بهداشت در مورد پیامدهای سلامتی فاجعه چرنوبیل (۲۰۰۵) نشان می دهد که فاجعه چرنوبیل منجر به مرگ بیش از ۴۰۰۰ نفر شده است و ممکن است در نهایت منجر به مرگ ۹۰۰۰۰ نفر شود.

گزارش موسسه بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) در سال ۲۰۰۸ نشان می دهد که فاجعه چرنوبیل منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان خون، تیروئید و سایر سرطان ها شده است.

گزارش موسسه تحقیقات زیست محیطی (EDF) در سال ۲۰۱۳ نشان می دهد که فاجعه چرنوبیل منجر به آلودگی گسترده خاک، آب و هوا شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha