۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهدِ

افزایش چشمگیر ذخایر نفت آمریکا در آستانه سال ۲۰۲۳/ احتمال رشد تولید فراتر از انتظار ایالات متحده

۷ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۱۴
کد خبر: 816338
افزایش چشمگیر ذخایر نفت آمریکا در آستانه سال ۲۰۲۳/ احتمال رشد تولید فراتر از انتظار ایالات متحده

ذخایر نفت آمریکا در حالی با افزایش چشمگیر در سال ۲۰۲۳ میلادی مواجه شد که پیش بینی می‌شود که رشد تولید این کشور هم در سال آینده میلادی، با رشد فراگیر مواجه شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین و بر اساس گزارش موسسه امریکن پترولیوم (API)، ذخایر نفت خام در ایالات متحده در هفته منتهی به ۲۲ دسامبر، پس از ثبت افزایش ۹۳۹ هزار بشکه‌ای ذخایر نفت خام در هفته قبل، این هفته ۱.۸۳۷ میلیون بشکه افزایش یافت.

داده‌های API نشان می‌دهد که میزان خالص ذخایر نفت خام در ایالات متحده تا کنون در سال جاری کمی بیش از ۲۱ میلیون بشکه بوده است.

تولید نفت خام ایالات متحده به طور قابل توجهی از پیش بینی های قبلی فراتر رفته و امسال با سرعت بسیار بیشتری رشد کرده است و بسیاری از تلاش های اوپک پلاس برای افزایش قیمت ها با کاهش هماهنگ عرضه را خنثی کرده است.

انتظار می‌رود که رشد تولید ایالات متحده در سال جدید نیز ادامه یابد، زیرا به لطف افزایش بهره‌وری و هزینه‌های بیشتر و برنامه‌های تولید از سوی شرکت‌های بزرگ ایالات متحده که به تازگی قراردادهای ادغام بزرگ را اعلام کرده‌اند.

برخی تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که افزایش تولید نفت آمریکادر سال ۲۰۲۴ کاهش خواهد یافت؛ اما دیگران، از جمله مقامات صنعت، تخمین‌های رشد تولید توسط اداره اطلاعات انرژی (EIA) را برای سال ۲۰۲۴ بسیار محافظه‌کارانه می‌دانندو معتقدند که تولید شیل ایالات متحده می‌تواند دوباره پیش‌بینی‌هارا بالا ببرد.

ایالات متحده اکنون بیش از ۱۳ میلیون بشکه در روز نفت خام تولیدمی کند، بیش از هر کشور دیگری و در کوتاه مدت و میان مدت به سمت افزایش مداوم پیش می رود.

بر اساس آخرین داده های موجود از EIA، تولید نفت خام ایالاترمتحده در ماه سپتامبر به رکورد جدید ماهانه ۱۳.۲۳۶ میلیون بشکه در روز رسید.

فرانسیسکو بلانچ، رئیس تحقیقات جهانی کالاها و مشتقات در BofA، در مورد چشم انداز انرژی بانک گفت: «رشد فقط مربوط به حوضه پرمین نبوده است.»

افزایش تولید همچنین منجر به افزایش صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی ایالات متحده می‌شود.

EIA در چشم انداز کوتاه مدت انرژی خود (STEO) در دسامبر اعلام کرد امسال تولید نفت خام آمریکا به طور متوسط ۱۲.۹۳ میلیون بشکه در روز خواهد بود و سال آینده به ۱۳.۱۱ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

به گفته دن ابرهارت، مدیر اجرایی Canary، یک شرکت خصوصی خدمات میدان نفتی در ایالات متحده، افزایش حدود ۲۰۰۰۰۰ بشکه در روز پیش بینی شده توسط EIA بسیار محافظه کارانه است.

ابر هارت معتقد نیست که رشد تولید نفت آمریکا در سال آینده تنها به ۲۵۰۰۰۰ بشکه در روز محدود شود.

با توجه به بهره‌وری و دستاوردهای بهره‌وری که شرکت‌های شیل از دارایی‌های حوضه پرمین، همراه با تشکل‌های کوچک‌تر شیل مانند باکن و ایگل فورد، از دارایی‌های حوضه پرمیان می‌آورند، به احتمال زیادآمریکا به سمت تولید ۱۵ میلیون بشکه در روز پیش از سال ۲۰۲۶ ادامه خواهد داد.

خود اوپک در آخرین گزارش ماهانه خود اذعان کرد که تولید نفت آمریکا در حال افزایش است.

اوپک در گزارش خود خاطرنشان کرد که «تولید نفت خام و میعاناتگازی ایالات متحده و همچنین تولید NGL همچنان به بالاترین حد خود ادامه می‌دهد. مجموع تولید مایعات ایالات متحده در ماه سپتامبر به دلیل عملکرد بهتر از تولید خشکی و فراساحلی به رکورد ۲۱.۶ میلیون بشکه در روز رسید.»

اوپک انتظار دارد عرضه مایعات آمریکا در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱.۳ میلیون بشکه در روز رشد کند.

بر اساس آخرین پیش‌بینی‌های این کارتل، سال آینده، حوضه‌های شل ایالات متحده حدود ۴۸ درصد از رشد پیش‌بینی‌شده عرضه مایعات غیر اوپک به میزان ۱.۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ را تشکیل خواهند داد. انتظار می ‌ود رشد عرضه مایعات آمریکا در سال آینده ۶۱۰ هزار بشکه در روز باشد که نصف رشد پیش بینی شده ۱.۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ است؛ اما تولید نفت ایالات متحده می‌تواند در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد که این درست مانند سال ۲۰۲۳ میلادی است.

پچ شیل ایالات متحده اکنون به دنبال انجام کارهای بیشتر با هزینه و تلاش‌های کمتر است؛ زیرا به دنبال سرمایه و کارایی عملیاتی است تا به سهامداران ثابت کند که عرصه را از رشد به هر قیمتی به رشد اندازه‌گیری شده و سنجیده همراه با بازده بالاتر برای سرمایه گذاران تبدیل کرده است.

گفتنی است که افزایش تولید ایالات متحده نگرانی‌ها در خصوص مازاد عرضه در بازار و کاهش بیشتر قیمت نفت را دامن می‌زند و این خبر خوبی برای اعضای کلیدی اوپک و به ویژه عربستان سعودی که با کاهش بیشتر تولید نفت خود در صدد کنترل بازار بوده‌اند نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha