۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی می‌کند؛

نماد‍‌های جذاب «پالایش»، بررسی «شبندر» و «شتران»

۲۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۶:۰۱
کد خبر: 814693
نماد‍‌های جذاب «پالایش»، بررسی «شبندر» و «شتران»

پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر با ارزش بازار ۱۳۷۶ هزار میلیارد ریال و P/E بازار ۴.۴ از سهم های ارزنده گروه پالایشی است که در محدوده ۱۰۰۰ تومان داد و ستد میشود. شبندر امروز در لیست سهم هایی است که بیشترین تاثیر را در مثبت شاخص دارند و حجم معاملات سهم افزایش یافته است، لذا بد نیست مروری تحلیلی بر این سهم داشته باشیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ شبندر تا انتهای آبان ماه به صورت تجمعی ۱۲۴۵۴۴۰۰ واحد از محصولات خود را فروخته است که نسبت به مقدار ۱۲۶۴۷۰۸۶ واحد فروش تجمعی تا انتهای آبان سال قبل خود ، ۱ درصد کاهش مقدار فروش داشته است.

شراز و شپنا با ۱۶ و ۱۰ درصد تغییر مثبت در جمع فروش مقداری صدر نشین و سپس شبندر -۱و شاوان -۳ و شتران -۸و شبریز با -۱۳ در لیست تغییرات  فروش مقداری قرار دارند.

وضعیت رو به بهود در کرک های پالایشگاه های ایران در آذرماه:

کرک اسپرد Crack Spread به تفاوت کلی قیمت گذاری بین هر بشکه نفت خام و فرآورده‌های نفتی و پالایش شده از آن اشاره دارد. به بیان ساده‌تر، به اختلاف قیمت بین یک بشکه محصول با یک بشکه نفت خام، کرک اسپرد گفته می‌شود.

با توجه به افزایش میانکین نفت برنت عمان و دبی و رشد قیمت بنزین اکتان و گازوییل شاهد رشد نسبی کرک اسپرد پالایشگاه های ایران بوده ایم. شاخص کرک اسپرد پالایشی ها که بر اساس میانگینی از ترکیب تولیدات شرکت های صنعت و در مقایسه با نرخ نفت سبک دریافتی محاسبه میشود، در بهار سال گذشته در اوج بوده است به طوری که عددهای بالای ۱۰۰ دلار را نیز تجربه کرده است سپس روند نزولی گرفته. حال در هفته چهارم آذر ماه به ۱۴ دلار رسیده است. هفته گذشته این عدد کمتر بوده و حدودا ۱۳ دلار و تابستان ۱۵ دلار بود.  بهار امسال با افت قابل توجهی عدد ۱۰ دلار را تجربه کرده است.

 

شبندر از دید نموداری:

نماد‍‌های جذاب «پالایش»، بررسی «شبندر» و «شتران»

از دید نموداری شبندر در موج های اخر از روند بلند مدت الگوی سمیتریک خود می باشد. بنابر این فعلا در موج صعودی G قرار دارد و در این سناریو با رعایت حد حمایت ۹۶۰ تومان می تواند هدف های مهم ۱۲۰۰ و سپس ۱۵۰۰ را دنبال کند و وارد روندنزولی ریز موج بعدی شود.

از گروه پالایشی شتران هم بررسی شد:

شتران هم الگوی مشابهی دارد و میتواند شارپ تر نوسان داشته باشد.

حمایت ها و هدف و مسیر در شکل مشخص شده است:

نماد‍‌های جذاب «پالایش»، بررسی «شبندر» و «شتران»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha