۰ نفر

برای خرید یک سکه چقدر باید حباب بدهیم؟

۲۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۹:۴۰
کد خبر: 814174
برای خرید یک سکه چقدر باید حباب بدهیم؟

حباب قیمت سکه تمام بهار آزادی به ۵.۴ میلیون تومان رسیده است؛ به بیانی دیگر، هر سکه تمام طرح جدید، ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بالاتر از ارزش طلای استفاده شده در آن معامله می‌شود. نسبت حباب قیمت به ارزش ذاتی در سکه‌های کوچکتر، به مراتب بالاتر از سکه تمام است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، قیمت هر دلار آمریکا در بازار غیررسمی حدود ۵۰ هزار و ۴۵۰ تومان است و قیمت هر اونس طلای جهانی نیز به ۲۰۴۱ دلار رسیده است. بر اساس این ارقام، قیمت طلای ۲۴ عیار مورد استفاده در هر سکه تمام بهار آزادی ۸.۳۳۳ گرمی با احتساب هزینه ضرب سکه به ۲۴.۲ میلیون تومان می‌رسد؛ درحالی‌که معاملات بازار طلا، هر سکه بهار آزادی طرح جدید بیش از ۲۹.۵ میلیون تومان دادوستد می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در شرایط فعلی بازار سکه و طلای تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱.۸ میلیون تومان حباب قیمت دارد و در نیم‌سکه ۱۵.۵ میلیون تومانی این حباب به ۳.۴ میلیون تومان می‌رسد.

البته رکورد بالاترین میزان حباب قیمتی در بازار سکه ایران به سکه گرمی اختصاص دارد که در بازار به قیمت ۵.۸ میلیون تومان معامله می‌شود و بهای واقعی آن تقریباً معادل نصف این رقم است.

همچنین ربع‌سکه بهار آزادی با قیمت ۱۰.۵ میلیون تومان، در شرایط فعلی بازار و با توجه به قیمت طلای جهانی و نرخ ارز آزاد، بیش از ۴.۴ میلیون تومان حباب دارد و ارزش واقعی طلای آن چندان بالاتر از ۶ میلیون تومان نیست.

گرچه برخی افراد، تعیین نرخ ارز بالاتر از کف بازار برای محاسبه قیمت سکه را دلیل وجود حباب قیمتی قابل‌توجه در آن می‌دانند اما به‌واسطه اینکه مبنای قیمت‌گذاری طلای ۲۴ عیار و ۱۸ عیار در بازار ایران همان دلار غیررسمی است، این سناریو معتبر نیست.

دلیل افزایش نسبت حباب قیمت در سکه‌های با وزن کمتر یعنی نیم‌سکه، ربع و سکه گرمی، از یک‌سو ناشی از کمبود ضرب و عرضه این سکه‌های از سوی بانک مرکزی و از سوی دیگر نتیجه بالا بودن تقاضای جامعه برای خرید آنهاست.

در حقیقت، هم رواج استفاده از سکه‌های ارزان‌تر در بحث هدیه دادن منجر به رشد تقاضای این مسکوکات شده و هم اینکه قدرت خرید طرفداران پس از انداز طلا در اقتصاد ایران برای سکه‌های ریز، بیشتر است.

نکته قابل‌توجه این است که این حباب قیمتی توسط بازار به رسمیت شناخته شده و اگر اتفاق خاصی در مناسبات بازار رخ ندهد، امکان تخلیه کامل این حباب ضعیف است.

در حقیقت، سکه یک کالای محبوب برای سرمایه‌گذاری است و فارغ از ارزش ذاتی آن، معامله گران بر اساس میزان عرضه و تقاضا و وضعیت بازار برای آن قیمت تعیین می‌کنند و همان‌گونه که فعلاً بهای آن بسیار بالاتر از ارزش ذاتی آن تعیین می‌شود، در دوره‌هایی نیز سابقه قیمت‌گذاری زیر ارزش ذاتی برای آن تعیین شده است.

خرید و فروش حباب در بازار سکه | چند درصد قیمت انواع سکه، حباب است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha