۰ نفر

به بهانه تجدید ارزیابی شرکت؛

بررسی و تحلیل سناریو محتمل «ذوب»

۲۲ آذر ۱۴۰۲، ۲۱:۱۸
کد خبر: 813668
بررسی و تحلیل سناریو محتمل «ذوب»

شرکت ذوب آهن اصفهان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات طویل در خاورمیانه است. این شرکت با ظرفیت ۳ میلیون و ۶۰۰ هزارتن فولاد، انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کند. همچنین ذوب نقش مهمی در شکل‌گیری دیگر صنایع فولادی ایران ایفا کرده است.

 انجام عملیات ذوب، ریخته‌گری، نورد فلزات آهنی و فولادهای آلیاژی جهت تولید انواع مقاطع هندسی استاندارد از موضوعات اصلی فعالیت شرکت ذوب آهن اصفهان است. ذوب محصولات متنوعی مانند ریل، ریل سوزنی، تیرآهن، میلگرد و دیگر فرآورده‌های فولادی دارد که در ادامه به‌صورت مختصر توضح داده شده است .ذوب آهن با هدف حرکت به‌سوی تولید محصولات با ازرش افزوده بالاتر و همچنین تامین نیازهای ریلی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای اولین‌بار در کشور، اقدام به تولید ریل UIC۶۰ و U۳۳ و همچنین ریل مترو کرد. همچنین این شرکت موفق به طراحی و تولید سوزن ریل E۱A۱۶۰ شد.ذوب‌ آهن اصفهان با درک درست از شرایط بازار و در راستای حرکت در جهت خودکفایی ملی برای اولین‌بار در کشور اقدام به طراحی و تولید انواع تیرآهن بال پهن سایز بالا کرده است. انواع این تیرآهن‌ها شامل تیرآهن نیم‌بال پهن موازی و تیرآهن بال پهن موازی  است.

میلگرد آجدار و میلگرد ساده از انواع تولیدات این شرکت است. انواع کلاف‌های صنعتی با فولادهای CK۳۵ ،CK۴۵ ،RSD۷،USD۷ و همچنین تولید انواع ناودانی، نبشی، ورق سازه‌های فلزی و شمش فولادی از فرآورده‌های فولادی شرکت است.

تولید فولاد از دو روش کوره بلند و کوره قوس الکتریکی انجام می‌شود. روش احیاء مستقیم یا کوره قوس الکتریک در ایران و کشورهای منطقه به‌دلیل منابع فراوان گاز و برق متداول‌تر است. در این روش انرژی از طریق گاز و برق تامین می‌شود و آهن اسفنجی در کوره‌های قوس الکتریک ذوب و به فولاد خام تبدیل می‌شود که بیش از ۸۷ درصد تولید فولاد ایران از این روش صورت می‌گیرد.

اما شرکت ذوب‌آهن اصفهان از تکنولوژی کوره بلند استفاده می‌کند. در این روش، سنگ آهن و کک زغال‌سنگ به‌عنوان انرژی شارژ و مورد ذوب و احیا قرار می‌گیرند و تبدیل به چدن می‌شوند. چدن با دمش اکسیژن و افزودن آلیاژها در فولادسازی‌ها به فولاد موردنظر تبدیل می‌شود که ۸۵ درصد تولید دنیا از این روش است.

مهم‌ترین سهامداران ذوب:

در جدول زیر سهامداران عمده بالای یک درصد در تحلیل ذوب آمده است. شرکت‌های سازمان تامین اجتماعی و پویش بازرگانان ذوب‌آهن اصفهان با مالکیت حدود ۵۶ و ۱۷ درصد از سهامداران عمده شرکت ذوب آهن اصفهان هستند.

بررسی و تحلیل سناریو محتمل «ذوب»

جذابیت های شرکت

ذوب آهن سهم تولید ۹بیش از درصد فولاد خام کشور را داردو ۶۸ درصد تیرآهن کشور و ۱۴ درصد شمس و۵درصد میلگرد و ۱۰۰ درصد ریل کشور را سهیم است. 

پیشرفت پروژه توسعه پلنت اکسیژن و LF۱ و LF۲  کوره های پاتیلی و تنوع سبد محصولات، احداث پروژه باتری دو و سرمایه گذاری در پروژه های تامین پایدار utility ( پساب شهری و خط انتقال آب در خلیج فارس )  از برنامه های امسال ذوب آهن است. امسال خرید ۱۰۰۰۰ تن ریل  توسط قرارگاه خانم النبیا از ذوب در دستور کار و مد نظر شرکت است. دارا بودن نیروگاه ۲۴۰ مگا واتی و برنامه اورهال و توسعه های اساسی این نیروگاه امسال در دستور کار شرکت است.

هم افزایی با مجموعه شستا برای تامین زغال سنگ ریال دریافت مطالبات و افزایش سرمایه از تجدید ، راه اندازی کوره های پاتیلی

انعقاد قرارداد با متروهای کلان شهر های اصفهان ، مشهد ، تهران و... ادامه دارد.

تداوم پروژه ۲۸ ماهه  کک سازی و واردات را به صفر رساندن آن.

خبرها از تجدید ارزیابی:

شواهد و شنیده ها حاکی از افزایش سرمایه بالای ۸۰۰٪ می باشد که این رقم تا ۱۰۰۰٪ هم محتمل است.(افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی املاک و زمینها سال ۹۴ با نصف این اسناد ۶۳۲٪ بوده است حال از همان املاک قبل حدود ۶۰۰٪  را می تواند افزایش سرمایه دهد  و اگر اسناد زمین به روز شود این رقم احتمالا بیشتر میشود)

به تازگی نیز افزایش سرمایه از محل زمین رسما اعلام شد. ۱۵ مهرماه طی نامه ای بر روی کدال اعلام شد شرکت ذوب آهن در نظر دارد نسبت به تجدید ارزیابی بخشی از دارایی های خود ، طبقه زمین و سپس افزایش سرمایه از محل آن اقدام نماید.

پیشتر مدیرعامل شرکت تصمیم بر افزایش سرمایه از محل تجهیزات ۳۰۰% از محل زمین ۵۰۰% و اگر ترکیبی ( تجدید ارزیابی ) ۸۳۰% را غیر رسمی اعلام کرده بود.

آیا«ذوب» اولین شرکتی خواهد بود که موج افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید را آغاز خواهد کرد؟!

تجدید ارزیابی دارایی های ذوب آهن که از مدت ها پیش آغاز شده به مراحل پایانی نزدیک می شود و به احتمال زیاد «ذوب» اولین شرکتی خواهد بود که موج افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید را آغاز خواهد کرد.

مهدی کوهی مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان در خصوص آخرین وضعیت تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت به خبرنگار بورس۲۴ گفت: در تجدید ارزیابی دارایی ها ۷۷ سند زمین و مِلک بررسی‌شان تمام شده است، هفته آینده کانون کارشناسان میزان تجدید ارزیابی دارایی ها را  به شرکت اعلام می‌کند. ‌

وضعیت عملکرد ذوب روی خط کدال:

ذوب تا انتهای آبان ۱۴۰۲ مبلغ ۳۷۹,۹۰۲,۱۳۷ میلیون ریال در آمد داشته است.

این در حالیست که در سال مالی قبل تا انتهای آبان این درآمد مبلغ ۲۸۲,۷۹۰,۴۸۴ میلیون ریال بوده است. کل سال ۱۴۰۱ درآمد این شرکت ۴۵۱,۹۴۰,۲۲۳ میلیون ریال بوده است.

تحلیل نموداری و روند پیش رو:

یک دیامتریک بروی تکمیل روند اصلاحی از ۹۹ تا ابان ۱۴۰۱ داشتیم که سهم را از محدوده ۹۹۵ تومان به ۱۷۰ تومان رساند. پس از این اصلاح قابل توجه روند صعودی شروع شد و موج اول A به صورت شارپ نیمی از اصلاح را پس گرفت و به ۵۷۰ تومان رسید. سپس وارد اصلاح زمانبر B الگوی صعودی به صورت دیامتریک X مثلث شدیم که در محدوده ۲۶۰ تومان تمام شد و مجدد در مسیر رشد هستیم. با رعایت حد حمایت تارگت های مهم C ، محدوده های ۴۰۰-۴۳۰و سپس با عبور از سقف قبلی ۵۰۰-۵۳۰ می تواند ۶۰۰ و ۶۷۰ تومان باشد.

بررسی و تحلیل سناریو محتمل «ذوب»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha