۰ نفر

به بهانه واگذاری ۲ سیت هیئت مدیره؛

بررسی و تحلیل شیران!

۲۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۵۰
کد خبر: 813352
بررسی و تحلیل شیران!

شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران (سهامی عام) با ارزش بازار بیش از ۲۸۵ هزار میلیارد ریال و قیمت تابلوی معاملات ۲۰ آذرماه ۵۲۹۰ ریال در سال ۱۳۶۳ تأسیس گردید.

 عملیات اجرایی طرح ایجاد مجتمع آلکیل بنزن خطی (LAB) در اواخر سال ۱۳۶۹ در ناحیه‌ای به مساحت ۳۴۲۰۰۰۰ مترمربع در منطقه صنعتی شمال غرب اصفهان آغاز شد. این شرکت در خرداد ۱۳۷۳ با ظرفیت اسمی تولید ۵۰ هزار تن الکیل بنزن خطی و ۴۱ هزار تن نرمال پارافین با استفاده از دانش فنی و مهندسی پایه شرکت UOP شعبه لندن به بهره‌برداری رسید و در سال ۱۳۸۲ با اجرای طرح توسعه اول، ظرفیت اسمی خود را به ۷۵ هزار تن الکیل بنزن خطی و ۱۴۰ هزار تن نرمال پارافین در سال افزایش داد. این شرکت تا سال ۱۳۸۴ تنها تولیدکننده ماده اولیه شوینده‌ها (LAB) در کشور بوده است و از سال ۱۳۸۴ شرکت پتروشیمی بیستون با ظرفیت تولیدی ۵۰ هزار تن LAB در کرمانشاه به بهره‌برداری رسید.

 شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران (ICIIC) از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلکیل‌ بنزن خطی (LAB)، آلکیلات سنگین (HAB) و نرمال پارافین در منطقه خاورمیانه می‌باشد. این شرکت با در اختیار داشتن بیش از ۷۵ درصد بازار داخلی آلکیل‌ بنزن خطی، در زمره صادرکنندگان نمونه کشور نیز قرار دارد. شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران در اصفهان واقع گردیده و صادرات محصولات این شرکت به اقصی نقاط جهان از طریق شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران در بندر بوشهر انجام می‌پذیرد. علاوه بر آن بارگیری محصولات برای مشتریان داخلی و برخی از مشتریان خارجی در کشورهای همجوار با استفاده از تجهیزات مکانیزه به طور مستقیم از مجتمع اصفهان صورت می‌گیرد.

در حال حاضر شیران با ظرفیت عملی تولید ۱۱۵٬۰۰۰ تن الکیل بنزن خطی‌ و ۶٬۹۰۰ تن الکیلات سنگین و ۱۶۳٬۰۰۰ تن نرمال پارافین در سال مشغول به کار است.

سرمایه شرکت:

سرمایه شیران در بدو تاسیس مبلغ ۱۶۵ میلیون ریال (تعداد ۱۶۵,۰۰۰ سهم به ارزش اسمی هر سهم ۱,۰۰۰ ریال) بوده است. این سرمایه طی چندین مرحله افزایش سرمایه به ۵۴،۴۳۳،۶۵۰ میلیون ریال در تاریخ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ رسیده است که از محل تجدید ارزیابی بوده است. افزایش سرمایه های پیش از این ازمحل سود انباشته بود.

سهامداران:

بانک صنعت و معدن و گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند از سهامداران عمده شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران هستند:

بانک صنعت و معدن بازیگر اصلی شرکت است و به غیر از زیرمجموعه ها حدود ۵۰ درصد شرکت را داراست و بزرگترین سهامدار شرکت محسوب میشود.

گروه سرمایه گذاری اتیه دماوند نیز بیش از ۳۰ درصد از شرکت را سهامدار است.

محصولات شیران:

نفت سفید در شیران تبدیل به محصولات زیر میشود:

آلکیل بنزن خطی

(LAB) به‌دلیل تجزیه‌پذیری مناسب در محیط‌زیست به‌طور گسترده در صنایع تولید مواد شوینده‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد. آلکیل بنزن خطی پس از سولفونه‌شدن (Sulfonation) در واحدهای پایین‌دستی به سولفونیک آلکیل بنزن اسید (LABSA) تبدیل شده و به‌عنوان عامل پاک‌کننده در شوینده‌های مایع و پودرهای لباسشویی دستی و ماشینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آلکیلات سنگین

(HAB) محصول جانبی فرآیند تولید آلکیل بنزن خطی بوده و ترکیبی از دی‌فنیل‌آلکان‌ها و دی‌آلکیل‌بنزن‌ها است. این ترکیب به علت خواص دی‌الکتریک و پایداری اکسیداسیون بالا و همچنین نقطه ریزش (Pour point) پایین دارای کاربردهای گسترده در صنایع تولید روغن‌های ترانسفورماتور، روانکارهای صنعتی، افزودنی‌های سوخت دیزل و روغن‌های داغ برای انتقال حرارت بوده و در شوینده‌های صنعتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نرمال پارافین

(NP) با محدوده کربنی C۱۰-C۱۳ به‌طور گسترده در تولید آلکیل بنزن خطی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین نرمال پارافین دارای کاربرد در صنایع تولید الکل‌های چرب برای استفاده در عوامل فعال سطحی (Surfactants) و حلال‌های مورد استفاده در صنایع رنگ و رزین می‌باشد.

نرمال پارافین (NP) ویژه

 شامل پارافین خطی با محدوده کربنی C۱۰-C۱۳ و حاوی آروماتیک پایین­تر از ۰.۱۵ درصد وزنی می­‌باشد.

روی خط کدال:

شرکت سال مالی ۱۴۰۲.۰۹.۳۰ را دارد. شیران مهر و آبان خوبی رقم زده و مهر ماه ۸۷۲۳ میلیارد ریال و آبان ۸۴۲۷ میلیارد ریال فروش ثبت نموده است.

در ۱۱ ماه گذشته ۷۸۹۴۳ میلیارد ریال فروش رقم زده و این درحالیست که با ۱۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۷۶۱۷ میلیارد ریال همراه شده است.

طرح توسعه شرکت:

طرح توسعه دوم مجتمع تولید LAB با ظرفیت اسمی ۷۵ هزار تن در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری میرسد.

واگذاری بلوک واتی:

طبق اطلاعیه بورس، گروه سرمایه گذاری آتیه دماوند ۳۰% از سهام شرکت سرمایه گذاری شیمیایی ایران به صورت عمده (مدیریتی غیر کنترلی) در تاریخ ۱۴۰۲.۱۰.۰۶ عرضه می کند. شنیده ها حاکی از این است که فارس خریدار این بلوک خواهد بود.

نخستین معاملات برش سنگین صادراتی شیران در بورس انرژی رقم خورد:

روز گذشته، یکشنبه ۱۹ آذرماه  ۵۰۰ تن «برش سنگین» شرکت صنایع شیمیایی ایران برای نخستین بار در رینگ بین‌الملل عرضه شد که این حجم با متوسط قیمت ۸۰۰ دلار و با دلار سنا حوالی ۴۲ هزار تومانی معامله شد.

روند پیش رو و شمارش نئو سهم:

اتمام یک سمیتریک از قله ۹۹ تا اسفند ماه ۱۴۰۱  وسپس شروع روند صعودی در الگوی جدید را شاهدیم.

موج A به صورت شارپ اصلاح را پس گرفت و تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به رقم  ۷۷۰ تومان رسید.

در موج زمانبر B به صورت فرسایشی به محدوده ۴۲۰ تومان رسیدیم و حال مجدد در موج صعودی C اخبار مثبت به بازار مخابره میشود.

هدف ها ۶۰۰ و سپس سقف تاریخی ۷۵۰-۷۷۰ و نهایتا ۱۰۰۰-۱۱۰۰ تومان می باشد.

بررسی و تحلیل شیران!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha