۰ نفر

سخنگوی دولت:

درآمدها کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد؛ چون نرخ تورم متناسب با افزایش درآمدها نیست

۲۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۶:۴۳
کد خبر: 813188
درآمدها کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد؛ چون نرخ تورم متناسب با افزایش درآمدها نیست

سخنرانی سخنگوی دولت گفت: دولت سیزدهم علی رغم اینکه تمرکز خود را به حل بحران‌ها گذاشت سایر حوزه‌ها را هم مغفول نگذاشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در مراسم پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تهران که به مناسبت روز دانشجو برگزار شد، در سخنانی گفت: به یاد داریم در ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم و در ایام کرونا بیش از ۷۰۰ نفر در روز از دنیا می‌رفتند. تورم کشور ۶۰ درصد بود و فضای سنگین سیاسی به خاطر شکست خوردن برخی سیاست‌ها و راهبرهای در آن زمان را شاهد بودیم و در فضای داخلی نیز شاهد نارضایتی داخلی از سوی مردم بودیم لذا اینها دولت را مجبور کرد به حل این بحران‌ها تمرکز جدی داشته باشد.

وی افزود: دولت سیزدهم علی رغم اینکه تمرکز خود را به حل بحران‌ها گذاشت سایر حوزه‌ها را هم مغفول نگذاشت. خصوصاً در حوزه بهداشت توانستیم از قعر جدول واکسیناسیون به صدر جدول جهانی در این زمینه برسیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در حوزه بهداشتی طرح‌های زیادی را اجرا کردیم. در حدود ۱۵ هزار تخت بیمارستانی اضافه کردیم که حدود ۱۰ درصد کل تخت‌های ایجاد شده در کشور است که در این دو سال صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در بخش تخت‌های آی سی یو حدود ۵۰۰ تخت از کل ۱۰۰۰ تخت کشور در این دو سال به وجود آمده است. در عین حال پروژه بهداشتی که حدود ۱۰۰ پروژه از ۵۰۰ پروژه مورد نظر بهداشتی در مناطق کمتر توسعه یافته تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

بهادری جهرمی گفت: در بیمه‌های تخت پوشش، حوزه ناباروری، مادران باردار و نیز کودکان تا ۵ سالگی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. همچنین از ۴۰۰ قلم دارو به ۱۰۰۰ قلم دارو تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالات دانشجویان گفت: از مهر سال گذشته تاکنون به حدود ۷۰ دانشگاه را رفتم و آقای رییس جمهور هم به ۱۲ دانشگاه رفته است. سایر اعضای کابینه هم بعضاً تا سه و چهار برنامه دانشگاهی در این ایام روز دانشجو حضور داشتند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: البته مسئولین باید در دانشگاه‌ها حاضر شوند ولی باید زمینه این حضور فراهم باشد و گفتگو با نیش و کنایه مانع استمرار رفت و آمدها مسئولین به دانشگاه‌ها می‌شود.

وی با اشاره به حوزه خودرو ادامه داد: پنج خودرو از جمله خودرو پراید در دو سال گذشته به دلیل کیفیت پایین از خط تولید کنار گذاشته شدند. در حالی که در چهار سال گذشته متوسط زیر ۸۰۰ هزار خودرو تولید شده است در حالی که نیاز واقعی ما حدود ۱٫۵ خودرو در سال است و امسال هدف گذاری کردیم به این عدد ۱٫۵ میلیونی برسیم و ثبات فعلی بازار خودرو به همین دلیل است. در عین حال باید گفت در سال گذشته حدود ۱.۳۴ میلیون خودرو تولید کردیم.

وی ادامه داد: در تولید خودرو برقی که جز اولویت‌های ماست، ۱۰۰ ایستگاه شارژ برقی را افتتاح کردیم و در کنار تحویل ۴۰ اتوبوس برقی و ۸۰ تاکسی برقی، ۲۰۰ تاکسی برقی دیگر هم در این هفته تحویل خواهیم داد.

بهادری جهرمی گفت: در ابتدای دولت حجم تجارت خارجی کشور با تراز منفی، حدود ۸۰ میلیارد دلار بود. در این دولت با توسعه سیاست همسایگی حجم این تجارت به ۱۱۲ میلیارد دلار رسیده است.فروش نفت افزایش یافته و توزیع ارز را کنترل کرده و با نرخ‌های متعادل حدود ۲۸۵۰۰ به مدیریت ارز شناور پرداختیم. به مدیریت عرضه و تقاضا پرداختیم و بر خلاف گذشته به خلق پول و تامین ارز از بازار نپرداختیم.

سخنگوی دولت در خصوص بخش مسکن اظهار داشت: از وعده ۴ میلیون مسکن در ۴ سال نه به عنوان یک شعار بلکه به عنوان یک نیاز واقعی در کشور که در گذشته ساخته نشده بود و آثار کمبودش را در جامعه می‌دیدیم، در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۵۷۱ هزار مسکن با عبور از مرحله برنامه ریزی در حال تکمیل است. در عین حال حدود یک و نیم میلیون زمین برای ساخت در حال برنامه‌ریزی برای واگذاری است.

وی‌ادامه داد: هر هفته شاهد افتتاح تدریجی مسکن خواهیم بود در عین حالی که در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده حدود ۱۵۹ هزار مسکن در حال بازسازی است و اعطای زمین در روستاها و شهرها حدود ۴۰۰ هزار زمین بوده است که به صورت خود مالکی در حال ساخت است و قرار است یک میلیون زمین دیگر نیز واگذار شود.

سخنگوی دولت در برنامه پاسخگودر برابر جمهور اظهار داشت: دولت در گشت ارشاد مدیران و تاکنون بیش از ۶۰ مدیر دولتی جابه جا یا برکنار کرده است، هر چند برخی از آنها تخلف داشتند و جرمی مرتکب نشده بودند لذا اگر با فسادی که ممکن است در هر جای دنیا به وجود بیاید برخورد نشود آنگاه باید بگوییم که گشت ارشاد مدیران وجود ندارد و به وظیفه خود عمل نمی‌کند.

بهادری جهرمی ادامه داد: دولت در حال مبارزه با فساد است و استحضار دارید در گذشته به گفته مقامات قوه قضاییه به دلیل برخی انتصاب‌ها، مقاومت‌هایی در برابر مبارزه با فساد صورت می‌گرفت.

وی در بخش تولید گندم اظهار داشت: تولید گندم از ابتدای این دولت از چهار و نیم میلیون تن به ده و نیم میلیون تن رسیده است. سوال اینجاست که آیا این افزایش تولید گندم و دولت انجام داده است یا مردم آن را انجام دادند. قطعاً مردم و کشاورزان این افزایش تولید گندم و برداشت آن را انجام دادند اما دولت با زمینه سازی و حمایت و نرخ گذاری و حذف دست رانتخواران اقدام به افزایش تولید توسط مردم کرده است و در واقع میداندار اصلی خود کشاورزان و بخش خصوصی بوده است.

بهادری جهرمی با اشاره به دستاورد دولت در بخش تجارت خارجی گفت: رسیدن به رکورد ۱۱۲ میلیارد دلار تجارت خارجی که در کل کشور بی سابقه است، این عدد به جز بخش صادرات نفت و مربوط به آمارهای گمرک است زیرا بخش نفت و آمارهای آن جز آمارهای گمرک به حساب نمی‌آید و باید گفت این حجم تجارت توسط بخش خصوصی و تاجران صورت گرفته و دولت با بسترسازی و حمایت آنها را برای رسیدن به این نقطه کمک کرده است.

وی با اشاره به آمار کنترل رشد نقدینگی کشور گفت: رشد نقدینگی کشور از ۴۰.۳ درصد که با خلق پول و ناترازی بانک‌ها صورت می‌گرفت به ۲۶ درصد رسیده است و دولت با برنامه جلوی ناترازی بانک‌ها را گرفته است و اجازه نمی‌دهد خلق پولی که به سمت غیر از بخش تولید می‌رود را می‌گیرد و این در حالیست که رشد اقتصادی کشور از میانگین ۴ دهم درصد در دهه گذشته به حدود ۶ تا ۷ درصد در ۶ ماهه ابتدای امسال رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha