۰ نفر

پیش‌بینی اکونومیست برای سال آینده؛

۳ کامودیتی مهمی که در سال ۲۰۲۴ باید زیر نظر داشت

۱۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۸
کد خبر: 812163
۳ کامودیتی مهمی که در سال ۲۰۲۴ باید زیر نظر داشت

اکونومیست می‌گوید بازارها خود را با جنگ در اوکراین سازگار کرده‌اند. با این وجود نفت، اورانیوم و گندم کالاهایی هستند که باید در سال ۲۰۲۴ به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشت.

اقتصادآنلاین - آرش نصیری؛ در بیشتر سال‌های ۲۰۲۳، بازارهای کامودیتی به زیر آب فرو رفتند. تهاجم روسیه به اوکراین، علاوه بر غوغای زنجیره تامین ناشی از کووید-۱۹، قیمت مواد خام را در سال ۲۰۲۲ افزایش داد. اما چشم انداز اقتصادی ضعیف، بازار شلوغ را ملال‌آور کرد. در اواخر سال ۲۰۲۳، با افزایش قیمت نفت، کمی هیجان بازگشت. اما نگرانی در مورد تقاضا، شاخص‌ها را پایین نگه داشت.

در سال ۲۰۲۴، مشکلات عرضه، همراه با افزایش دوباره تقاضا، می‌تواند باعث رشد سه بازار شود. اولین مورد نفت خام است. بیشتر تحلیلگران بر این باورند که عرضه جدید با رشد اقتصادی آهسته ترکیب می‌شود و باعث کاهش تدریجی قیمت می‌شود، از بیش از ۹۰ دلار در سپتامبر ۲۰۲۳ به ۸۰ دلار در هر بشکه یا کمتر در سال ۲۰۲۴. اما این امر می تواند عربستان سعودی، بزرگترین تولید کننده جهان، را وادار کند که کاهش تولید خود را فراتر از کاهش یک میلیون بشکه‌ای در روز - معادل یک درصد از تقاضای جهانی - که در ماه جولای تصویب کرد، اعلام کند. تولید ایران نیز ممکن است به دلیل تحریم‌ها یا مشکلات حمل و نقل آسیب ببیند. این می‌تواند زمینه را برای فشار زمانی که رشد اقتصادی بازگردد فراهم کند.

برخی از بازارهای فلزات نیز آسیب‌پذیر به نظر می‌رسند. فلزات کبالت و لیتیوم، دو فلز سبز رنگ در رادار همه در سال ۲۰۲۲، به خوبی عرضه شده‌اند. در عوض، مس را زیر نظر داشته باشید که قیمت آن در طول سال ۲۰۲۳ به دلیل رشد پایین چین کاهش یافت. داغ ترین بازار فلزات اما می‌تواند بازار فوق‌العاده برای اورانیوم باشد. جست‌وجوی منابع ثابت انرژی کم کربن و جنگ در اوکراین، دولت‌ها را تشنه‌تر برای انرژی اتمی کرده است، همانطور که کودتاها و درگیری‌ها تولید اورانیوم را مختل کرده است. قیمت این فلز که در حال حاضر به بالاترین حد خود در یک دهه گذشته رسیده است، ممکن است با باقی ماندن کسری بازار بیشتر افزایش یابد.

سومین منطقه‌ای که باید به تماشا نشست، بازار غلات است. تهاجم روسیه به اوکراین بازار را برای مدت طولانی تکان نداد: قیمت گندم با ۱۲ دلار در هر بوشل در مارس ۲۰۲۲، در پاییز ۲۰۲۳ به ۵ دلار رسید. اما اوکراین، پنجمین صادرکننده بزرگ غلات در جهان، اکنون ۳۵ درصد کمتر صادر می کند. محصولات زراعی روسیه این تفاوت را جبران کرده‌اند، اما آب و هوای بد و تشدید تنش‌ها می‌تواند آن را به خطر بیندازد. سال‌هاست که سهام صادرکنندگان بزرگ در حال کاهش است. بافرها در برابر ضربه‌ها ضعیف و لاغر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha