۰ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

مصرف کنندگان باید یک درصد بیشتر مالیات بر ارزش افزوده بدهند/ چالش های مالیات ستانی از درآمد و عملکرد اشخاص

۱۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۴۵
کد خبر: 811534
مصرف کنندگان باید یک درصد بیشتر مالیات بر ارزش افزوده بدهند/ چالش های مالیات ستانی از درآمد و عملکرد اشخاص

یک کارشناس مالیاتی با بیان اینکه اخذ مالیات از عملکرد و درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی، چالش های بسیاری برای دولت دارد، گفت: معمولا آسان ترین راهها در مالیات ستانی دنبال می شود که بر مبنای آن، افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده نیز راهکاری ساده برای رشد درآمدهای مالیاتی است.

اقتصادآنلاین - احمدرضا مسعودی: در شرایطی که شهروندان ایرانی این روزها گرفتار تورم ۴۰ درصدی و افزایش بی‌حساب قیمت کالاهای مصرفی هستند، دولت همچنان به دنبال افزایش درآمدهای خود از طریق اخذ مالیات است و همین موضوع می تواند سیگنال منفی به بخش تولید و مصرف بدهد.در لایحه بودجه ۱۴۰۳ دولت نرخ مالیات بر ارزش افزوده را به ۱۰‌ درصد افزایش داده تا با مازاد درآمدی که از این محل ایجاد می‌شود، طرح‌های زیربنایی، امور آموزشی و توسعه شبکه‌ حمل و نقل انجام شود.

در همین ارتباط، سیاوش غیبی پور، کارشناس امور مالیاتی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: دولت اگر بخواهد به سراغ مالیات بر عملکرد و درآمدهای اشخاص حقیقی و حقوقی برود، چالش‌های زیادی برای مالیات‌ستانی خواهد داشت؛ اما ماهیت مالیات بر ارزش افزوده به گونه‌ای است که با همین افزایش یک درصدی، مصرف‌کنندگان خیلی متوجه افزایش هزینه خرید نمی شوند و در اصل این راه، راحت‌ترین شکل ممکن برای اخذ مالیات است.

وی افزود: البته خطراتی هم متوجه بخش تولید است؛ چراکه تولیدکننده باید این مالیات را از شبکه توزیع بگیرد؛ اما به طور مثال شبکه‌های دلالی طرف حساب کارخانجات و واحدهای تولیدی سیمان هستند که عموما آنها هم به دنبال فرار از پرداخت مالیات هستند؛ بنابراین باید روش‌هایی هم جهت اصلاح این معضل در نظر گرفته شود.

این کارشناس امور مالیاتی با بیان اینکه وضعیت شهرداری‌ها بسیار شکننده و نابسامان شده است، اظهار داشت: اگر افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده صورت نمیگرفت خود شهرداری‌ها برای پوشش هزینه‌های خود به سراغ شهروندان میرفتند و مستقیم این مبالغ را اخذ میکردند پس چندان تفاوتی از این ناحیه حس نمی شود. در هر صورت این هزینه‌ای است که شهروندان باید برای جبران کمبودها و ناکارآمدی‌ها پرداخت کنند.

غیبی پور تاکید کرد: مساله مهمی که با آن مواجه هستیم شرایط سخت تولیدکنندگان است. اگر قرار است دلالان و شبکه‌های مافیایی از قانون جدید سو استفاده کنند وضعیت رکودی تشدید خواهد شد پس سیاستگذار باید به این مورد بصورت ویژه توجه کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خدمتگزار IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    6 0
    با این روش اخذ مالیات فقط سرمایه گذاری در ایران را محدود و سرمایه ها را از کشور فرار می دهند اگر امروز چاره اندیشی نکنید فردا دیگر دیر شده و مردم عزیز را ناراضی می کنند. و هیچ عاقبت خوبی هم ندارد.
  • مجید IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    2 0
    بالاخره سید محرومان باید یک جوری به محرومان خدمت بکنه چه راهی راحت تر از گرفتن مالیات؟؟؟؟
  • حبیب IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    2 0
    فکر میکنید سرمایه دار یا کلا فروشنده مالیاتش رو از جیب کی درمیاره مصرف کننده و آدم فقیر چرا با این همه به اصطلاح اقتصاد دان باز هم نمیفهمن یا شاید هم نمیخوان بفهمن
    • شهروند IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
      0 0
      دور دیگه هم به خودش رای میدم ببینم گندایی که خودش زده رو میتونه تو چهار سال بعد ،خودش جمع کنه
  • محمد IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    1 0
    بهترین راه مالیات نیم درصدی آنی به محض کشیدن کارت در همان لحظه در تمام اصناف ولی چیزی معقول کمتر از نیم درصد
  • علی IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 0
    اخر سبر الباقی مردم هم تمام می شود واتفاقات بدتری در جامعه خواهد افتاد دست از جیب مردم بردارین تا صبر ها تمام نشده
  • تولیدکننده IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    1 0
    ارزش افزوده۱۰٪ نیست خیلی بیشتره.مثلا برای تولید کیک۱۰٪ تولید کننده اسانس میده بعد۱۰٪ فروشنده ۱۰٪تولیدکننده کیک ۱۰٪ مغازه دار.حساب کنید چند درصد.درستش اینکه اخرین مصرف کننده۱۰٪بده!
  • ک.م IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    سفره مردم هدف دولت.هدیه گرسنگی به فقرا با این قانون مزخرف.
  • بینام IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    اقایی که بالا نشستهای وقانون اخذ مالیات نوشته ای بیا حقوق ما برای اداره مالیات اگر دلش خواست از ان به ماهم کمک کند