۳ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

دولت بر روی افزایش قیمت نفت حساب باز نکند/ دارایی‌های دولت باید به صندوق ثروت ملی واریز شود

۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۴
کد خبر: 809313
دولت بر روی افزایش قیمت نفت حساب باز نکند/ دارایی‌های دولت باید به صندوق ثروت ملی واریز شود

یک اقتصاددان با بیان اینکه برای جلوگیری از کسری بودجه در سال آینده، دولت باید به فکر مولدسازی دارایی‌های خود باشد، گفت: باید دارایی های دولت را در درجه اول تبدیل به اوراق کرده و سپس به فکر فروش آن باشیم که در این میان یکی از روش‌ها، توجه ویژه به صندوق املاک و ثروت ملی کشور و توسعه آن است.

اقتصاد آنلاین- حلیمه شاکری: مجید شاکری در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان اینکه دولت باید کسری بودجه را تا حدی که می تواند کنترل کند، گفت: در شرایطی که کنترل ترازنامه برای نظام بانکی در حال اعمال است، خیلی نباید در مورد اثر کسری بودجه بر تورم نگران باشیم؛ زیرا کنترل ترازنامه باعث بیرون راندن بخش خصوصی از بازار اعتباری می شود.

وی افزود: در سال گذشته، دولت رقم قابل توجهی را برای مولدسازی و فروش اموال مازاد و غیرمولد خود در نظر گرفته بود؛ اما بر اساس گزارشات، کمترین عملکرد مربوط به حوزه مولدسازی و فروش است که به نظر می رسد بودجه سال آینده نیز با همین موضوع روبرو باشد.

به گفته شاکری، اگر به جای فروش اموال و دارایی های دولت، بر روی مولدسازی منابع تمرکز کرده و بدون واگذاری اختیار دارایی، به سمت بازده دارایی(ROA) حرکت کنیم با خیلی از مشکلات حقوقی که مانع مولدسازی می شود، مواجه نمی شویم.

وی ادامه داد: در عین حال، موضوع حقوق و دستمزد، عامل افزایش کسری تراز عملیاتی بودجه است که به آن توجه نشده و تقریبا هیچ انعطافی در این حوزه وجود ندارد؛ به نحوی که در سه سال اول دولت سیزدهم، دستمزد و رشد حقیقی بودجه کمتر از تورم بوده، به همین دلیل می‌توان گفت که در بخش هزینه‌ای بودجه کمتر کاری می‌توان صورت داد.

شاکری افزود: در عین حال باید به مساله درآمدها نیز توجه کرد؛ رشد درآمد نفتی وجود خواهد داشت و احتمالا پایدار خواهد بود؛ اما با توجه به فشارهای مالیاتی برای همه پایه ها که به نظر می‌رسد خیلی نمی توان آن را بیشتر کرد، موضوع مولد سازی به شیوه‌ای که طرح گردید، پیشنهاد می شود.

این اقتصاددان با بیان اینکه موضوع مولدسازی مهمتر و بیشتر از فروش دارایی می‌تواند بازدهی داشته باشد، تصریح کرد: باید دارایی های دولت را در درجه اول تبدیل به اوراق کرده و سپس به فکر فروش آن باشیم که در این میان یکی از روش‌ها، توجه ویژه به صندوق املاک و ثروت ملی کشور و توسعه آن است.

وی افزود: دو مسیر از طریق درآمد برای مدیریت کسری بودجه کشور که در وهله اول تجمع دارایی های دولت اعم از مستغلات در قالب صندوق ثروت ملی برای گرفتن حداکثر بازدهی و دوم تبدیل کردن کلیت اراضی ذخیره شهری که در تملک دولت هستند به صندوق املاک و مستغلات کشور(REIT) را می‌توان اجرایی کرد و از منافع آن بهره‌مند شد.

شاکری گفت: اولین اصلی که باید هنگام انجام فرآیند بودجه‌ریزی عملیاتی به آن توجه کرد، مدت‌زمانی است که برای پروژه تعریف می‌کنیم؛ به نحوی که با توجه به اینکه بودجه عملیاتی نیاز به یک توان چابک دارد و سیستم ما در این زمینه چابکی بالایی ندارد؛ نمی توان آن را در بازه کوتاه مدت انجام داد که نتیجه بخش باشد، بنابراین باید شروع کرد و به صورت تدریجی به بودجه عملیاتی نیز روی آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha