۰ نفر

سود خرید طلا دست دوم چقدر است؟

۲۹ آبان ۱۴۰۲، ۱۶:۳۳
کد خبر: 809154
سود خرید طلا دست دوم چقدر است؟

یکی از رایج‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری، خرید طلای دست دوم است. بسیاری از افراد این روش را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند، چرا که میزان ضرر و زیان آن نسبت به خرید طلای نو بسیار کمتر است و در مقایسه با خرید سکه نیز، مزایای بسیاری دارد.

مهم‌ترین مزیت طلای دست دو یا همان طلای بدون اجرت نسبت به طلای نو، کسر برخی هزینه‌ها از مبلغ نهایی این نوع طلاست. به این ترتیب، در زمان خرید طلا دست دو قیمت پایین‌تری پرداخت می‌کنید و به همین خاطر می‌توان آن را گزینه‌ای عالی برای پس انداز و سرمایه گذاری حساب کرد. اما، حتما از خودتان می‌پرسید که طلا دست دوم بخریم یا سکه؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید سراغ شرایط خودتان بروید، بودجه و نیازهای خود را ارزیابی کنید و بعد با توجه به تمام این موارد، یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنید. اما به‌صورت کلی، اگر به دنبال سرمایه‌گذاری با ریسک کمتری هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم سراغ خرید طلای دست دوم بروید. در خرید طلای دست دو، شما با چالشی به نام حباب مواجه نخواهید شد. علاوه بر این، سود خرید طلای دست دوم نسبت به سکه بیشتر است. یکی دیگر از دلایل گران بودن سکه نسبت به طلای دست دو، کاهش عرضه از سمت بانک مرکزی است.

اما اگر به دنبال بازدهی بیشتری هستید، می‌توانید ریسک خرید سکه طلا را به جان بخرید و سراغ این روش سرمایه‌گذاری بروید.

به‌طور کلی، می‌توان گفت که طلای دست دو را می‌توان هر زمانی به پول نقد تبدیل کرد و همچنین برای خرید این نوع طلاها نیاز به سرمایه زیادی ندارید. به همین خاطر است که روز به روز به تعداد افرادی که این روش را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند، اضافه می‌شود و تعدادِ آگهی های خرید طلای دست دوم در سایت شیپور این موضوع را می‌توانند تصدیق کنند. اما سود خرید طلای دست دو چقدر است؟

محاسبه قیمت در خرید طلای دست دوم

برای محاسبه سود طلای دست دو، ابتدا باید با روش محاسبه قیمت این مدل طلا آشنا شوید. در زمان خرید طلای دست دو، باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی مواردی که باعث افزایش قیمت طلای نو می‌شوند، در محاسبه قیمت طلای دست دو حذف می‌شوند. این موارد عبارت‌اند از:

  • اجرت ساخت طلا
  • سود فروشنده
  • مالیات بر ارزش افزوده

در زمان خرید طلای دو، روش متداول در نحوه محاسبه قیمت طلا به این صورت است که، ابتدا قیمت روز طلا برآورد می‌شود، سپس درصدهایی متفاوت به‌عنوان اجرت ساخت، سود طلاساز یا فروشنده و مالیات به قیمت طلای خام افزوده می‌شود.

درصد اجرت ساخت معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت طلای خام در نظر گرفته می‌شود، که هر چه طلا کار بیشتری برده و در واقع ظرافت بیشتری داشته باشد، اجرت ساخت آن بیشتر از دیگر طلاهای ساده است و می‌توان درصد آن را بالاترین حد یعنی ۳۰ درصد در نظر گرفت. مالیات بر ارزش افزوده نیز ۹ درصد است و سود فروشندگان طلا هم بین ۵ تا ۸ درصد در نظر گرفته می‌شود.

در زمان خرید طلای دست دو، این موارد از هزینه کلی حذف می‌شوند و شما باید تنها از قیمت روز طلا خبر داشته باشید. اما با کسر این موارد، سود واقعی طلای دست دو چقدر می‌شود؟

سود خرید طلا دست دوم

سود خرید طلا دست دوم چقدر است؟

بدون شک، سرمایه‌گذاری روی طلا همیشه یکی از روش‌های پرسود برای حفظ یا افزایش سرمایه بوده است. اما این موضوع در مورد طلای دست دوم بیشتر صدق می‌کند، چرا که هزینه مالیات و اجرت ساخت که از مهم‌ترین عوامل در قیمت نهایی طلا هستند، در خرید و فروش طلای دست دوم حذف می‌شوند. علاوه بر این، خرید طلای دست دو سود بیشتری نسبت به سکه دارد و به‌عنوان یک روش سرمایه‌گذاری کم‌ریسک نیز شناخته می‌شود.

اگر درصد مالیات، درصد سود فروشنده، درصد اجرت ساخت را از قیمت طلای دست دو کم کنیم، می‌توانید سود طلای خریداری‌شده‌ی خود را محاسبه کنید. یعنی در بیشترین حالت، سود شما از خرید طلای دست دوم، بدون محاسبه اجرت، سود فروشنده و مالیات، حداقل ۳۴ درصد خواهد بود که این درصد نسبت به قیمت طلای نو محاسبه می‌شود.

این میزان سود، می‌تواند عاملی برای ترغیب افراد مختلف در سرمایه‌گذاری روی طلای دست دو باشد. اگر شما نیز جزء این دسته هستید، غیر از توجه به سود خریدتان، به نکات مهم دیگر در زمان خرید طلای دست نیز دقت کنید تا بتوانید خرید و سرمایه‌گذاری کم‌خطری را داشته باشید.

این مطلب رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha