۰ نفر

رویداد شورای سیاست‌گذاری کنگره زیست‌بوم موبایل ایران آغاز به کار کرد

۲۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۶:۲۷
کد خبر: 808040
رویداد شورای سیاست‌گذاری کنگره زیست‌بوم موبایل ایران آغاز به کار کرد

رویداد شورای سیاستگذاری کنگره زیست‌بوم موبایل ایران صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور فعالان این حوزه در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در این جلسه که به‌منظور رونمایی از نقشه‌ زیست‌بوم موبایل، معرفی فرایند رتبه‌بندی واردکنندگان، معرفی فرایند رتبه‌بندی خدمات پس از فروش و معرفی شاخص‌های جایزه ملی زیست‌بوم موبایل کشور برپا شد، نمایندگانی از نهادهای گوناگون همچون ریاست‌جمهوری، وزارت علوم، وزارت اقتصاد، وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت کشور، شهرداری تهران، صدا و سیما، مرکز ملی فضای مجازی، اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف و سایر نمایندگان حاکمیتی در کنار مجموعه ذی‌نفعان خصوصی زیست بوم موبایل ایران، حضور داشتند.

جزایر منفک سبب نبود توسعه در زیست‌بوم نوآوری

امیرحسین اسدی، مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت و رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره موبایل با اشاره به اهمیت تصمیم سازی در زیست بوم موبایل  و  غیرمرتبط بودن قوانین در کسب‌وکارها گفت: بخش خصوصی، مجلس، وزارت‌خانه‌ها در قانون‌گذاری با یکدیگر مرتبط نیستند و سبب می‌شود توسعه وجود نداشته باشد.
رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره زیست بوم موبایل درباره اهمیت موبایل در جهان امروز ادامه داد: آینده ارتباطات و جهان هستی موبایل است. مخاطب‌شناسی بسیار مهم است. وقتی بازار را نشناسیم نمی‌توانیم زیست بوم درست ایجاد کنیم. فرهنگ‌سازی یکی از اصلی‌ترین اضلاع زیست بوم است. کنگره زیست بوم موبایل قرار است به شکل‌گیری اکوسیستم کمک کند.

تاثیر زیست‌بوم موبایل در اقتصاد دیجیتال

محمدرضا عالیان، دبیر کنگره زیست بوم موبایل ایران درباره اهمیت زیست‌بوم موبایل کشور گفت: از کل سهم تولید ناخالص کشور، ٧.۶ درصد به اقتصاد دیجیتال اختصاص دارد. طبق برنامه توسعه قرار است تا سال ١۴٠۶ سهم اقتصاد دیجیتال در کشور به ١۵ درصد برسد.

دبیر کنگره زیست‌بوم موبایل گفت که میانگین جایگاه دنیا در سهم حوزه اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ۱۵ درصد و در کشورهای پیشرو ۲۵ تا ۳۰ درصد است؛ سهم اقتصاد دیجیتال ایران از میانگین سهم جهان و حتی چند کشور همسایه هم کمتر است.

در جلسه معرفی زیست بوم موبایل ایران، محمدرضا عالیان، دبیر کنگره زیست بوم موبایل درراستای وجود دانش در حوزه فناوری در کشور گفت: زمانی که در ایران مدل استارت‌آپی را راه‌اندازی کردیم خیلی از کشورها با این موضوع آشنا نبودند اما به‌مرور به دلیل نبود برنامه و سیاست‌های غلط، اهداف اکوسیستم محقق و عملی نشد.

به گفته عالیان، زیست بوم نوآوری در کشور از بین‌ نرفته و تبدیل به زیست بوم موبایل شده است که به شکل دیگری به ایده‌پردازی بپردازد.
دبیر کنگره زیست بوم موبایل اشاره کرد که در حوزه اقتصاد دیجیتال، سخت‌افزار و فناوری اطلاعات وجود دارد اما در بحث ساخت و تولید نیاز به زمان بیشتری نیاز داریم و هنوز در این مرحله درحال پیمودن مسیر هستیم.

محمدرضا عالیان، ضمن تأکید بر اهمیت نقش آفرینی همه بخش‌ها و ذینفعان در این رویداد،   گفت: زیست‌بوم موبایل ایران در واقع نمایی از اجزای تشکیل‌دهنده این صنعت شامل قانونگذاران، تنظیم‌گران، تسهیلگران، انجمن‌ها، تشکل‌ها و مراکز صنفی، مؤسسات تامین مالی، تامین‌کنندگان زیرساخت، پارک‌های فناوری و مراکز شتابدهی، مراکز آموزشی، علمی و توسعه سرمایه انسانی، شرکت‌های خدمات کسب‌وکار، مراکز دانشگاهی، رسانه‌ها و مؤسسات فرهنگسازی، تولیدکنندگان سخت‌افزار، تولیدکنندگان نرم‌افزار، عرضه‌کنندگان خدمات سکویی(اپلیکیشن‌ها)، تولیدکنندگان محتوا، ناشران محتوا و مراکز توسعه بازار است.

وی افزود: در سند زیست بوم موبایل کشور تلاش شده در یک الگوی چند ‌لایه‌ای‌ شامل تولیدکنندگان/تامین‌کنندگان سخت‌افزاری، ارائه‌کنندگان زیرساخت و منتشرکنندگان نرم‌افزار و فراهم‌کنندگان خدمات و نرم‌افزارهای کاربردی، تمامی فعالان در یک منظومه تجمیع‌ شوند تا با ایجاد شبکه ملی صنعت موبایل، شاهد رشد روزافزون این صنعت در انقلاب چهارم و پنجم صنعتی باشیم.

از دیگر موضوعات کلیدی این جلسه می‌توان به معرفی فرایند رتبه‌بندی واردکنندگان و خدمات پس از فروش و فعالین زیست بوم موبایل ایران اشاره کرد. در این بخش شاخص‌های جایزه ملی زیست‌ بوم موبایل و رتبه‌بندی فعالان زیست بوم مورد بررسی بیشتر قرار می‌گیرد.

عالیان درباره مشوق‌هایی که به شرکت‌کنندگان در رتبه بندی جایزه ملی زیست‌بوم موبایل تخصیص داده می‌شود گفت: تسهیل در تخصیص ارز، افزایش ستاره‌های اینماد، اعطای تسهیلات بانکی، کمک به بازاریابی محصولات، معافیت گمرکی، اعطای تسهیلات مالی و سرمایه‌گذاری و غیره از مواردی است که به برترین‌های زیست  بوم موبایل اعطا می‌شود.

محورهای اصلی کنگره زیست بوم موبایل

در ادامه سعید رسول‌اف، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان نرم‌افزار تلفن همراه اشاره کرد: ما در این زیست بوم سعی کردیم از لایه سخت‌افزار تا سیستم عامل به برنامه‌ریزی برای فعالان این اکوسیسیتم بپردازیم. در حوزه اپلیکیشن‌ها توانستیم نیازهای کاربران را تامین کنیم و ذی‌نفعان که در بخش حاکمیت و رگولاتورها فعالیت می‌کردن را گردهم درآوریم.
رسول‌اف درباره محورهای اصلی کنگره زیست‌بوم موبایل گفت: موبایل و اقتصاد دیجیتال، موبایل و سلامت دیجیتال، موبایل و کشاورزی دیجیتال، موبایل و  گردشگری دیجیتال، موبایل و خدمات دیجیتال، موبایل و کسب و کار دیجیتال، موبایل و بازاریابی دیجیتال، موبایل و خدمات مالی دیجیتال، موبایل و حمل و نقل دیجیتال، موبایل و بازی‌های دیجیتال و موبایل و تولید صادرات محور  از جمله محورهای اصلی این دوره از کنگره است.

او درباره بخش‌های اجرایی ادامه داد: نمایشگاه زیست‌بوم، پنل‌های تخصصی، چالش‌های استارت‌آپی،  رویداد شتابدهی و سرمایه‌گذاری، بازی‌های موبایلی، مسابقات مهارت برای موبایل و برنامه‌سازی موبایل و غیره از بخش‌های مختلف این کنگره است که در سال جاری در نمایشگاه ایران‌مال برگزار می‌شود.

گفتنی است فعالان زیست بوم موبایل ایران می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به تارنمای www.imecongress.com   و www.imeaward.ir  مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha