۰ نفر

چالش تامین قطعات الکترونیکی کمیاب و راه حل آن

۲۱ آبان ۱۴۰۲، ۲۰:۲۲
کد خبر: 807748
چالش تامین قطعات الکترونیکی کمیاب و راه حل آن

با رشد سریع فناوری و تجهیزات هوشمند در ایران، نیاز صنایع مختلف به تامین و واردات قطعات الکترونیکی روز به روز در حال افزایش است.

به گزارش اقتصادآنلاین، با فراگیر شدن بازار فناوری، تامین قطعات درجه یک الکترونیکی ضرورت دو چندانی پیدا کرده است. از سوی دیگر، گستردگی شبکه جهانی تامین قطعه باعث شده است تامین قطعات الکترونیک به یک فعالیت تخصصی و علمی تبدیل شود. تامین قطعات الکترونیک به دو صورت تامین از داخل و واردات از خارج انجام می‌شود. در این مطلب قصد داریم به اهمیت، چالشها و راهکارهای بهینه تامین قطعات الکترونیک بپردازیم.
 
علت کمبود قطعات الکترونیک و اهمیت تامین

قطعات الکترونیکی از مهم‌ترین ملزومات در جهان صنعت به شمار می‌روند. این قطعات گاه به دلیل پیچیدگی ساخت و زمان‌بر بودن فرایند تولید، در صنایع مختلف همچون خودروسازی، فناوری اطلاعات و بسیاری از حوزه‌های دیگر با کمبودهایی روبرو می‌شوند. در واقع همزمان با صنعتی شدن جوامع، تقاضا برای آنها نیز به صورت تصاعدی بالا می‌رود.

برای مثال، در سال‌های اخیر باتوجه به شیوع کرونا، تراشه‌های الکترونیکی با کمبود مواجه شدند. این در حالی است که تقاضا برای تامین قطعات الکترونیکی در این زمینه روز به روز افزایش یافته است. یکی از دلایل این مساله، نیاز کسب‌وکارهای مختلف به سیستم، لپ‌تاپ و سرور برای انجام کارها است.

همچنین در چند سال اخیر و همزمان با رونق کسب‌وکارهای خانگی و آنلاین شدن بیشتر فعالیت‌ها، افراد به وسایلی نیاز دارند که ساخت آن‌ها نیازمند استفاده از قطعات الکترونیکی است. از سوی دیگر، در کشورهایی مانند ایران، به دلیل ناتوانی در تولید قطعات اولیه و در عین حال، واردات قطعات الکترونیکی باعث شده است تا هزینه‌ها افزایش چشمگیری داشته باشند.

چالش تامین قطعات الکترونیکی خاص

خرید قطعات الکترونیکی کمیاب می‌تواند چالش‌هایی به همراه داشته باشد که البته طبیعی است. برای مثال، ممکن است موجودی فروشگاه‌های فیزیکی و اینترنتی به اندازه کافی نباشد و یا اینکه قیمت‌ها با یکدیگر متفاوت باشند. این چالش زمانی بیشتر خود را نشان می‌دهد که قصد خرید و تامین قطعات الکترونیکی در تیراژ بالا را داشته باشید. در چنین حالتی، استفاده از خدمات شرکتهای بازرگانی برای تامین قطعات الکترونیکی، می‌تواند راهگشا باشد.

چالش تامین قطعات الکترونیکی کمیاب و راه حل آن

 
خرید قطعات الکترونیک از بازار داخل

یکی از روش‌های سریع برای تامین قطعات الکترونیکی، خرید قطعات الکترونیکی از فروشگاه های داخل کشور است. بسیاری از افراد و شرکت‌ها به منظور صرفه‌جویی در وقت و هزینه، به دنبال یافتن منابع معتبر و مناسب در بازار داخل کشور هستند. با توجه به تورم، رکود و سایر مسایل اقتصادی حاکم بر کشور، شرکت‌های تولیدکننده قطعات الکترونیک برای جذب مشتریان جدید، مجبور به کاهش هزینه‌های تولید هستند تا محصول نهایی با کمترین میزان افزایش قیمت روبرو بشود و بتواند مشتریان قدیمی خود را نیز حفظ کند.

خرید قطعات الکترونیک از خارج

در صورتی که قطعات الکترونیک مورد نظر در بازار داخل پیدا نشود و یا منابع موجود داخلی نامناسب باشند، بهترین کار واردات قطعات الکترونیک از خارج کشور است. یکی از روش‌های مناسب و مقرون به صرفه برای افراد و شرکت‌های تولید کننده محصولات الکترونیکی، پیدا کردن یک شرکت معتبر و کاردان برای تامین از خارج است تا با بهره از تجربه آن شرکت بتوانند قطعات الکترونیک اصل را با کارشناسی و ضمانت از خارج خریداری کرد.

البته منابع و کشورهایی که می‌توان قطعات الکترونیک را از آنها تهیه کرد زیاد هستند. این روزها یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای تامین قطعات الکترونیکی از بازارهای خارجی، چین و دوبی هستند. البته واردات قطعات الکترونیکی از اروپا و آمریکا نیز امکان‌پذیر است؛ اما در این صورت به دلیل طولانی بودن مسافت، هزینه واردات کمی افزایش پیدا می‌کند.

چالش تامین قطعات الکترونیکی کمیاب و راه حل آن


 
با توجه به قیمت بالای قطعات الکترونیک اصل، ممکن است در برخی از موارد، از یک نوع قطعه الکترونیکی چند نوع کپی با کیفیت‌های مختلف وجود داشته باشد. قطعات الکترونیک کپی با کیفیت بالا یا اصطلاحا high copy از قطعات الکترونیک تقلبی گران‌قیمت‌تر و از قطعات الکترونیک اورجینال ارزان‌قیمت‌تر هستند، ضمن اینکه تا حدود راضی کننده ای مانند قطعات اصلی از کارآیی لازم برخوردار هستند. بدین ترتیب، یکی از راهکارهای پایین آوردن هزینه، تهیه قطعات های‌کپی از کشورهایی مثل چین و دوبی است.

خرید قطعات الکترونیک از چین

چین امروزه یکی از قطب‌های صنعتی و فناوری در دنیا به شمار می‌رود. در چین کارخانه‌های بزرگی وجود دارند که انواع قطعات الکترونیک را تولید می‌کنند. از میان این قطعات می‌توان به انواع دیود، ترانزیستورها و آی‌سی‌های کاربردی اشاره کرد.

فناوری مخابرات و گوشی‌های هوشمند، نورپردازی و صنعت ساختمان چین باعث شده‌اند که این کشور نه تنها به خودکافی برسد، بلکه به یک صادرکننده عمده قطعات الکترونیک در دنیا تبدیل شود. با توجه به اینکه ایران یک کشور در حال توسعه است، برای تامین نیازهای اولیه خود در زمینه قطعات الکترونیک، باید از فناوری دیگر کشورها کمک بگیرد.

ویژگی‌های یک شرکت مناسب برای تامین قطعات الکترونیک

شرکت‌های متعددی در زمینه تامین و واردات قطعات الکترونیک فعالیت می‌کنند و هریک از آنها در این حوزه ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارند. معمولا شرکت‌های مناسب برای تامین قطعات الکترونیک، در نقاطی از دنیا دارای دفاتر بازرگانی هستند و و می‌توانند قطعات الکترونیک مورد نیاز داخل کشور را تامین کنند. از میان ویژگی‌های یک شرکت مناسب برای تامین قطعات الکترونیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


•    تامین قطعات الکترونیک از منابع اصلی و معتبر و نمایندگی‌های شرکت‌های تولید و تامین قطعات
•    خرید قطعات الکترونیک مطابق سفارش مشتری از منابع معرفی‌شده
•    تامین قطعات الکترونیک خاص و کمیاب و یا پرمصرف
•    ارائه قیمت‌های رقابتی در مقایسه با سایر شرکت‌های تامین‌کننده
•    خرید و حمل سریع قطعات الکترونیک به کشور با توجه به نیاز مشتری
•    اخذ کمترین هزینه ممکن برای حمل و انتقال به کشور با استفاده از روش‌های مناسب
•    ارائه خدمات مشاوره برای انتخاب و خرید قطعات الکترونیک بر حسب نیاز مشتری
•    تضمین کیفیت قطعات و کنترل در کشور مبدا تولیدکننده
•    توانایی واردات مستقیم

جمع بندی

تامین قطعات الکترونیکی بسته به شرایط جهانی و نوع قطعات مورد نیاز، گاهی به امری محال تبدیل می گردد. برخی از قطعات در بازار داخل قابل خریداری هستند اما در طرف مقابل بسیاری از قطعات کمیاب یا نایاب هستند و تنها راه حل تامین آنها واردات از کشورهای خارجی است. برای خرید از کشورهای خارجی باید از یک بازرگانی معتبر که توانایی کامل برای خرید بی واسطه از کشورهایی نظیر چین را دارد، کمک بگیرید چرا که در غیر اینصورت ممکن است گرفتار زنجیره واسطه ها شوید و قطعات مشکل دار و تقلبی را با قیمت بالا تحویل بگیرید و در نهایت راهی برای مرجوعی آنها نداشته باشید.

این مطلب رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha