۰ نفر

فعالان حوزه تولید و صادرات فرش دستباف خطاب به دولت؛

فرش دستباف شناسنامه مردم ایران است، آن را دور نیندازید

۲۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۷:۱۸
کد خبر: 807503
فرش دستباف شناسنامه مردم ایران است، آن را دور نیندازید

فعالان حوزه تولید و صادرات فرش دستباف ایران در بیانیه ای اعلام کردند: فرش دستباف شناسنامه این ملّت و پرچم این مرز و بوم است، نه دور ریختنی است آنچنانکه در عهد وزیر سابق قصد حذف آن وجود داشت، نه کم اهمیت چنانکه امروز قصد ادغام آن با کثیری از فعالیت های دیگر را دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی در پایان نشست امروز خود در خصوص ادغام مرکز ملی فرش ایران با مرکز صنایع خلاق وزارت صمت در بیانیه ای اعلام کرد: فرش دستباف شناسنامه این ملّت و پرچم این مرز و بوم است، نه دور ریختنی است آنچنانکه در عهد وزیر سابق قصد حذف آن وجود داشت، نه کم اهمیت چنانکه امروز قصد ادغام آن با کثیری از فعالیت های دیگر را دارند. بر این اساس مجمع تشکّل های فرش دستباف ایران، مخالفت قاطع خود را با ادغام مرکز ملّی فرش ایران با دفتر صنایع خلاق یا هر دفتر و مرکز دیگری اعلام می دارد و بار دیگر بر مطالبه تشکیل سازمان ملّی فرش و صنایع دستی ایران زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری پای می فشارد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

دو دهه قبل در واپسین ماه های سال ۱۳۸۲، با اجابت درخواست بخش خصوصی از سوی دولت و بر اساس مصوّبه شورای عالی اداری مرکز ملی فرش به منظور انجام کلیه امور مربوط به سیاستگذاری، برنامه ریزی، نظارت، هدایت و حمایت مربوط به فرش دستباف در حوزه مرکزی وزارت بازرگانی وقت تشکیل شد تا این هنر ملّی ایران که نقش انکار ناپذیری در ارزآوری و اشتغال زایی در سراسر پهنه جغرافیایی ایران داشته است، صاحب یک متولّی مشخص در دولت باشد.

در طول این دو دهه مسیر پر فراز و نشیبی طی شده است و اگرچه این مرکز نیز نتوانسته مانع از افزایش بی مهری های دولت ها نسبت به فرش دستباف باشد، اما وجود آن علیرغم ساختار سازمانی معیوب، در مقاطعی مؤثر بوده است. 

۲۲ ماه قبل و در سال آغازین دولت سیزدهم، تشکّل های فرش با تشکیل نخستین نشست مجمع تشکّل های فرش ایران، نسبت به اقدامی خلاف قانون، قاعده و مصالح ملّی اعتراض کردند.

حذف مرکز ملّی فرش از چارت وزارت صمت در دوره وزارت رضا فاطمی امین و الحاق آن به وزارت جدید التأسیس گردشکری، میراث فرهنگی و صنایع دستی آن سیاست نادرستی بود که ما، تشکّل های حوزه فرش دستباف ایران را بر آن داشت که گرد هم آمده و مراتب اعتراض خود را نسبت به آن اعلام کنیم. در دی ماه ۱۴۰۰ و در همان نشست مطالبه تشکیل سازمان ملّی فرش ایران زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری مطرح و طرح آن به دفتر معاون اوّل رئیس جمهور ارسال شد.

چندی بعد طرح تشکیل سازمان فرش ایران به عنوان یک سازمان توسعه ای مستقل ذیل مجموعه وزارت صمت توسط جناب آقای علیرضا ورناصری نماینده مردم شریف مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی ثبت شد که سرنوشت هر دو مبهم است و امروز ما بار دیگر نسبت به سیاستی نادرست، خلاف قانون و مصالح ملّی کشور معترضیم. ادغام مرکز ملّی فرش ایران با دفتر صنایع ورزشی و خلّاق که طیف وسیعی از حوزه ها، از اسباب بازی گرفته تا پویانمایی، صنایع ورزشی، هنرهای تجسّمی، طلا و جواهر، بازی های رایانه ای را تحت پوشش خود دارد، عملاً تیر خلاصی است به پیکر این مرکز، که زمانی در جایگاه معاونت وزیر برای توسعه همه جانبه فرش تشکیل شد و امروز جایگاه آن معاونت معاونت معاونت وزیر تنزّل یافته است. 

فعّالان حوزه فرش دستباف که دیریست با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند، امروز جایگاهی را مطالبه می کنند که در شأن این هنر ملّی است که همه دولت ها از برکات آن بهره ها برده اند و در برابر آن ناسپاسی پیشه کرده اند. فرش دستباف ایران که بار اشتغال قریب به ده درصد از مردم ایران را به دوش می کشد شایسته جایگاهی رفیع در دولت است. جایگاهی که ظرفیت رفع موانع پرشمار این حوزه را داشته باشد، که امید را برای بازگشت به عصر طلایی در دل خانواده دو میلیون نفر آن زنده کند. 

فرش دستباف شناسنامه این ملّت و پرچم این مرز و بوم است، نه دور ریختنی است آنچنانکه در عهد وزیر سابق قصد حذف آن وجود داشت، نه کم اهمیت چنانکه امروز قصد ادغام آن با کثیری از فعالیت های دیگر را دارند. 

بر این اساس مجمع تشکّل های فرش دستباف ایران، مخالفت قاطع خود را با ادغام مرکز ملّی فرش ایران با دفتر صنایع خلاق یا هر دفتر و مرکز دیگری اعلام می دارد و بار دیگر بر مطالبه تشکیل سازمان ملّی فرش و صنایع دستی ایران زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری پای می فشارد.

به امید اینکه مسئولین ارشد کشور با درک دقیق و درست اهمیت این حوزه راهبردی و بدون جایگزین در راستای تحقق این مطابه گام بردارند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha