۰ نفر

دریچه کولر چیست؟

۳ مهر ۱۴۰۲، ۲۲:۳۶
کد خبر: 801019
دریچه کولر چیست؟

دریچه کولر عضو انتهایی کانال کولر است. همان طور که بیان کردیم، کانال کشی کولرهای آبی این امکان را برای خریداران به وجود می آورد که باد خنکی که کولر تولید می کند، به نقاطی با فاصله زیاد منتقل شود.

در انتهای هر شاخه از این کانال کشی می بایست دریچه ای قرار گیرد. این دریچه سبب می شود زاویه پرتاب باد به نقاط مورد نظر، با دقت بیشتری تنظیم شود. همچنین، در صورتی که نمی خواهید باد وارد بعضی از اتاق ها یا دیگر مکان ها شود، می توانید با بستن دریچه، کانال کولر را مسدود کنید.

دریچه کولر دو نوع مانع یا پره دارد که یک گروه از آن ها به صورت عمودی و گروه دیگر به صورت افقی تعبیه شده‌اند. اغلب، این پره ها به وسیله یک اهرم کوچک تنظیم یا کاملاً بسته می شوند. این دریچه ها را می توان با چسب، پیچ و یا حتی به صورت فشاری نصب کرد. لازم به ذکر است که در یک کانال کشی اصولی، سطح مقطع کانال ها با هم فرق می‌کند. این امر سبب می شود تا باد خنک، بیش از نیاز یک فضا وارد نشود. از این رو، این دریچه ها در سایز های مختلفی تولید می شوند تا مناسب انواع کانال ها باشند.

انواع دریچه کولر

دریچه کولر تنها عضوی نمایان سیستم سرمایشی کولر آبی است. از این رو در مدل‌های زیادی تولید می شود. البته، در نود درصد مواقع کانال ها سطح مقطع مستطیل شکل دارند. از این رو، اکثر دریچه ها مستطیلی شکل ساخته می شوند و پره ها به طور ساده ای به صورت عمودی و افقی قرار می گیرند.

اما مدل های زیادی نیز وجود دارند که از زیبایی خاصی بر خوردار هستند. در اکثر این مدل ها پره ها حذف شده و جای خود را به نقوش زیبایی داده‌اند. این دریچه ها رنگ های متفاوتی دارند که به سادگی با دکوراسیون منزل شما هماهنگ می شوند.

گذشته از ظاهر، دریچه کولر بر اساس نوع موادی که در ساخت آن ها به کار رفته است نیز به چندین گروه طبقه بندی می شود. هر کدام از این گروه ها، مزایا و معایب خود را دارند و نمی توان به طور قطعی یکی را بهتر از دیگری معرفی کرد. پس، شما باید با توجه به نیاز های خود، نوع مناسب را انتخاب کنید.

دریچه کولر چیست؟

دریچه بازدید چیست و چرا مهم است؟

دریچه بازدید، همان طور که از اسم آن مشخص است کار بازدید و بررسی از تاسیسات سیستم خنک کننده مرکزی و دیگر تاسیسات را آسان میسازد. همچنین این دریچه امکان تعمیر، تنظیم، نگهداری و تمیز کاری این سیستم ها را فراهم می سازد. این دریچه بخش مهمی از سیستم های تهویه مرکزی است. بدون این دریچه ها سرویس های دوره ای این سیستم ها غیر ممکن می شود.

نبود دریچه بازدید در سیستم تهویه مرکزی می تواند تمیز کردن گرد و خاک و ریزگرد های جمع شده در این سیستم ها را غیر ممکن سازد. در طولانی مدت این موضوع باعث تجمیع غبار و ریزگرد ها در سیستم می شود که کیفیت هوای خروجی سیستم را پایین می آورد.

گاهی اوقات حیوانات وارد کانال های هوا می شوند. با نبود دریچه دسترسی خارج کردن آن ها از کانال های هوا، چه اسپیرال چه خرطومی، بسیار سخت خواهد بود. حضور حیوانات و آسیب های کلی که آن ها به کانال ها وارد می کنند میتواند باعث بیماری و خطرات دیگر به صورت کلی شود. تمیز نشدن مسیر هوا به صورت دوره ای به دلیل نبود دریچه بازدید و دسترسی می تواند محیط مناسبی برای رشد باکتری و قارچ فراهم کند. این موضوع مجددا باعث شیوع انواع بیماری های تنفسی می شود.

دریچه بازدید هم برای سیستم کانال ها مهم است هم برای تجهیزات تهویه هوای مرکزی. بدون دریچه بخش های بعضا گران قیمت سیستم تهویه هوای مرکزی بدون بازدید می ماند. این امر باعث می شود که بعضی از مشکلات که گاها قابل پیشگیری بودند، بدون بررسی بمانند و باعث هزینه های هنگفتی شوند؛ بنابراین دریچه بازدید نه یک انتخاب، بلکه یک الزام است.

دریچه کولر چیست؟

آشنایی با دریچه داکت اسپلیت

دریچه داکت اسپلیت باعث بهبود هوا به شکل مطبوع می شود. به طور معمول این نمونه دریچه ها به صورت توکار نصب می شود. مکان دریچه داکت اسپلیت در قسمت انتهایی آن است و مانند یک پوشش وظیفه محافظت از سیستم در برابر ورود اشیا و آلودگی های خارجی را بر عهده دارد.

وقتی صحبت از اسپلیت می شود دمای پایین و خنک در ذهن تداعی می شود. جهت تنظیم انواع مکان ها مثل بیمارستان ها، اداره ها، آپارتمان ها و منازل از این سیستم خنک کننده استفاده می شود. یکی از روش هایی که برای تهویه و تنظیم هوا در ساختمان استفاده می شود، کانال کشی و استفاده از دریچه ها در قسمت پایانی است. از داکلت اسپلیت علاوه برای اینکه در فصل گرم برای کاهش دما استفاده می کنند، در فصل سرد سال نیز برای افزایش دما از آن استفاده می کنند.

بررسی مزایای دریچه بازدید داکت اسپلیت

نصب دریچه داکت اسپلیت مزایایی را به دنبال دارد. در زیر مقصود ما بررسی مهمترین مزایای آن است:

  • با استفاده از این دریچه این امکان میسر می شود که محل قرارگیری دستگاه اصلی نمایش داده شود.

  • امکان ساخت دریچه بازدید در اندازه های متفاوت با توجه به داکت اسپلیت امکان پذیر است.

  • این امکان مهیا است که دریچه خطی را روی درب مخصوص دریچه بازدید نصب کنند. این دریچه برای برگشت هوا توصیه می شود.

  • نصب این دریچه ساده است.

  • برای درب دریچه می توان از نوع وزنه ای و لولایی استفاده کرد.

  • شما این امکان را دارید که پشت دریچه یک توری نصب کنید تا از ورود آلودگی به داخل سیستم جلوگیری کند.

  • از دیگر مزایای این دریچه، تهویه مطبوع و جهت سالم ماندن دستگاه است.

  • برای دوام بیشتر می توان از رنگ کوره ای استفاده کرد.

  • امکان ساخت دریچه ها به دو شکل متحرک و ثابت امکان پذیر است.

  • قابلیت نصب در محل های متفاوت را دارا هستند.

دریچه کولر چیست؟

منظور از دریچه بازدید فن کویل ساده چیست؟

دریچه بازدید فن کویل ساده یک صفحه ساده است که مقابل فن کویل یا سیستم های مکنده و دمنده نصب می شود. دریچه بازدید دو نوع لوله ای و وزنی دارد که نوع لوله ای آن با یک قفل زیمنس ارائه می شود و برای در آوردن آن باید قفل را باز کنید، اما نوع وزنی فاقد این قفل بوده و به چارچوب پیچ شده است که برای بازرسی فن کویل باید پیچ ها را باز کرده و ورقه را در بیاورید.

ضخامت ورقه با ابعاد فریم دریچه ارتباط دارد و در صورت بزرگی چارچوب ضخامت نیز افزایش می یابد. دریچه های وزنی به دو حالت پیچ از رو و پیچ از زیر (پیچ مخفی) به فریم متصل می شوند. دریچه بازدید فن کویل ساده در رنگ های کوره ای مشکی، سفید، کرم، طوسی عرضه می شوند.

دریچه بازدید فن کویل ساده گریل و مشخصات آن

این نوع دریچه دارای شیارهایی بر روی ورقه دریچه است که ضخامت این شیارها 9 و 18 سانت مرتبط با قدرت مکش سیستم است. حالت عمودی و افقی بودن این شیار بسته به نوع سیستم مکنده یا دمنده پشت دریچه تعبیه می شود. وجود شیار باعث برگشت هوا به سیستم مکنده پشت دریچه فن کویل می شود.

تعداد شیارهای روی دریچه نشان دهنده قدرت مکش سیستم پشت دریچه هستند. یعنی هرچه شیارها بیشتر، قدرت مکش بالاتر است و برعکس. برای انتقال هوا گاهی این شیارها را به صورت موازی در دو طرف دریچه بازدید ایجاد می کنند. محل ایجاد شیار باید طوری انتخاب شود که به ورودی سیستم نزدیک تر باشد؛ یعنی جایی قرار بگیرد که فن کویل به راحتی مکش را انجام دهد.

دریچه بازدید فن کویل ساده گریل نیز دو نوع لوله ای و وزنه ای دارد. البته مکان های استفاده از این دو نوع بسیار متفاوت بوده و دارای محدودیت هایی است. به عنوان مثال نمی توان در دریچه های سقفی از نوع وزنی استفاده کرد و الزام به استفاده از قفل زیمنس است که در نوع لوله ای دیده می شود. دریچه بازدید ساده گریل نیز توسط پیچ از رو یا پیچ مخفی به فریم متصل می شود اما توصیه ما این است که از پیچ مخفی استفاده کنید تا ظاهر کار نیز زیباتر شود.

دریچه کولر چیست؟

دریچه پادری چیست؟

دریچه های پادری معمولاً به عنوان مشبک های حریم خصوصی شناخته می شوند. این دریچه ها برای حرکت هوا بین چندین فضا استفاده می شوند. آن ها دریچه های ثابت درب های بدون دید هستند. دریچه پادری در هر سیستم گرمایش و تهویه مطبوع (HVAC) استفاده می شود؛ بنابراین این دریچه ها برای هر منزلی کاربردی است.

کاربرد انواع دریچه نوع پادری

  • دریچه های درب COSMOS برای نصب در درب ها مناسب هستند تا هوای تهویه، از بین درب های مجاور عبور کند. آن ها در درها استفاده می شوند تا جریان هوا را به فضایی که مستقیماً توسط یک منبع مجرای هوا تأمین نمی شود، وارد کنند.

  • دریچه های درب سری COSMOS DG برای انتقال هوا از در یا دیوار طراحی شده اند. سری DG شامل لوورهای V شکل معکوس است که بدون توجه به زاویه دید، یک توری برگشتی را ارائه می دهد.

  • پروفیل معکوس V شکل اجازه عبور هوا را می دهد اما از ورود نور جلوگیری می کند و در عین ‌حال سطح فشار صدا را کاهش می دهد.

  • دریچه پادری سری DG با تعدادی گزینه در دسترس است که شامل گزینه ضد نور، برنامه های نصب روی سطح و نصب درب می شود. همچنین سری DG تعدادی راه حل برای کاربرد های درب و انتقال هوا ارائه می دهد.

سایر ویژگی های دریچه پادری ضد حریق

  • مناسب برای استفاده با درب‌ های ضد حریق

  • به طور مستقل توسط Bodycote/Warringtonfire برای مقاومت در برابر آتش 60 دقیقه آزمایش شده است. (همچنین برای مقاومت 30 دقیقه در برابر آتش مناسب است)

  • سیستم بدون تعمیر و نگهداری و نصب آسان است.

  • دریچه های تهویه مطبوع لوور به هوا اجازه گردش آزاد می دهند و در عین حال محفظه آتش ساختمان را حفظ می کنند.

  • صفحات رویی در دو روکش پودری ارائه می شوند: سفید یا نقره ای

  • مواد متورم کاملاً تحت تأثیر آب قرار نمی گیرند، قوی هستند، پوسته پوسته نمی شوند و به راحتی پاره نمی شوند.

  • دریچه تقریباً در دمای 180 درجه سانتیگراد فعال می شود.

دریچه کولر چیست؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha