۰ نفر

رییس انجمن قهوه ایران اظهار کرد؛

قهوه‌های رست‌شده خارجی بازار یا قاچاق است یا تقلبی / تصمیمات دولت بازار قهوه را هم بهم زد

۲۲ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۰۹
کد خبر: 734127
قهوه‌های رست‌شده خارجی بازار یا قاچاق است یا تقلبی / تصمیمات دولت بازار قهوه را هم بهم زد

رییس انجمن قهوه ایران گفت: به هر مغازه‌ای که بروید می‌بینید، قهوه رست شده از برندهای ایتالیایی که واردات آنها ممنوع شده است (واردات بسته قهوه زیر یک کیلوگرم در بسته بندی خرده فروشی ممنوع است)، به فروش می‌رسد. این محصولات در بهترین حالت قاچاق می‌شود؛ اما بسیاری از آنان به صورت غیر در بازار عرضه میشود و روی آنان نظارتی نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ مساله در واردات دانه سبز قهوه، مبارزه با قاچاق قهوه و بسته‌های موجود در کشور و نظارت نکردن سازمان غذا و دارو بر قهوه‌های موجود، از مهم‌ترین چالش‌های صنعت قهوه محسوب می‌شوند.

این‌ها گفته‌های حسام ربیعی، رییس انجمن قهوه ایران است. به گفته او از مهم‌ترین مشکلات صنعت قهوه، بحث واردات دانه سبز قهوه به عنوان ماده اولیه صنعت قهوه ایران است. در چند سال اخیر واردات دانه سبز قهوه از ۸هزار تن در سال ۹۷ به حدود ۳۳هزار تن در سال ۱۴۰۱ رسیده است. زمانی که دانه قهوه وارد کشور می‌شود، طبیعتا به صورت خام مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و روی آن فرایند برشته‌کاری و رست هم انجام می‌شود و سپس عرضه خواهد شد.

او افزود: ما بارها از وزارت جهاد کشاورزی درخواست کردیم که رویکردش نسبت به دانه سبز قهوه، یک محصول صرفا کشاورزی نباشد و ماده اولیه کارخانجات قهوه در نظر گرفته شود. در چند ماه اخیر مسایل زیادی برای واردات پیش آمد. یکی از این مسایل آن بود که گروه کالایی قهوه که سابقا در گروه کالایی ۲۲ بود به گروه کالایی ۲۱ (کالاهای اساسی) وارد شد. برای ما این امر عجیب بود و سریعا اقدام کردیم و گفتیم چرا این کار را کردند؟

به گفته ربیعی، دلیل اعتراض به این موضوع آن بود که ارز کالاهای اساسی به راحتی تامین نمی‌شود و اگر قهوه جز کالاهای اساسی قرار می‌گرفت، چندین ماه باید در نوبت منتظر ماند که ارز دولتی دریافت میکرد و منطقا هم نیازی به این کار نبود. پس از آن مدتی طول کشید و واردات و ثبت سفارش انجام نمیشد. (از اردیبهشت امسال) اواخر سال قبل هم میخواستند واردات را در مقابل تهاتر خشکبار انجام دهیم که ما باز هم گفتیم این مساله می‌تواند مشکل‌افرین باشد .

او افزود: ما جلسات زیادی با جهاد کشاورزی داشتیم و در نهایت دانه قهوه به گروه کالایی ۲۳ امد. اما قسمت تایید سفارش‌ها به قسمت توسعه صادرات وزارت جهاد ارجاع داده شده است. آنها در واقع تصمیم‌گیرنده هستند و به دلایلی متاسفانه ثبت سفارش‌ها را تایید نمی‌کنند. مدت یک ماه هیچ ثبت سفارشی انجام ندادند و همه درخواست‌ها را رد می‌کردند. اخیرا ثبت سفارش انجام می‌شود اما یک وقفه‌ای ایجاد شد و اثراتش در بازار نمایان است. دانه قهوه در بازار کم شده است.

ربیعی ادامه داد: تصمیمات در وزارت جهاد گاهی متناقض با یکدیگر است؛ اصلا مشخص نیست چه اتفاقی در حال رخ دادن است و ما خیلی تلاش کردیم این دیدگاه ایجاد شود که دانه سبز قهوه ماده اولیه صنعت شده و باید با دقت با آن برخورد کرد. به استناد امار ما اکنون بیش از ۳۰۰ واحد تولیدی و ۲۸هزار کارگر در زمینه تولید قهوه مشغول به کار هستند. محاسبات ما نشان می‌دهد ارزش افزوده قهوه نسبت به چای براساس میزان واردات ۵برابر است. قهوه وقتی وارد کشور می‌شود، کسب و کارهای زیادی حول محور قهوه شکل می‌گیرد. از تعداد کافه‌ها تا نمایشگاه‌ها، مسابقات و…

ربیعی ادامه داد: مساله دیگر قاچاق دانه‌های رست شده بازار است. به هر مغازه‌ای که بروید می‌بینید قهوه رست شده از برندهای ایتالیایی که واردات آنها ممنوع شده است (واردات بسته قهوه زیر یک کیلوگرم در بسته بندی خرده فروشی ممنوع است)، به فروش می‌رسد. این محصولات در بهترین حالت قاچاق می‌شود؛ اما بسیاری نیز غیربهداشتی در بازار عرضه می‌شود و روی آنان نظارتی نیست.

او گفت: مشکل دیگر نظارت سازمان غذا دارو است. هم روی محصولاتی که قاچاق می‌شود و هم قهوه در فله فروشی و کافه‌ها، نظارتی صورت نمی‌گیرد. این مساله تبعات زیادی دارد و اخبار تلخی از مسمومیت می‌شنویم. قهوه ذاتا مسموم کننده نیست اما وقتی نظارت روی‌ آن نمی‌شود، موادی اضافه می‌کنند که غیربهداشتی بوده و چیزهایی که به آن اضافه می‌شود، اعتیادآور و مسموم‌کننده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha