۰ نفر

هیولاهای نهفته در منزل شما!

۱۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۱۵
کد خبر: 729640
هیولاهای نهفته در منزل شما!

بیشتر ما احتمال حملات آفات را مخصوص گیاهانی می‌دانیم که در فضای باز هستند. اما متأسفانه گیاهان آپارتمانی از وجود آفات حتی در محیط امن خانه نیز ایمن نیستند و هر از گاهی علیرغم رسیدگی یک باغبان ماهر، باز هم آفات به گلدان‌های تزئینی داخل منزل پاتک می‌زنند و گیاهان را در جلوی چشم صاحب خانه مبتلا می‌کنند. اما جای نگرانی نیست، چون با انجام راه‌کارها و تجربه‌های باغبان‌های مشهور دنیا، درباره‌ی روش‌های آشنایی با آفت گیاهان آپارتمانی و راه‌های درمان، می‌توان در کمال آرامش از شر آفات گیاهان راحت شد.

البته در ابتدا بهتر است با انواع آفات و ویژگی های ظاهری آنها آشنا شد تا بعد به دنبال راهی برای درمان شیمیایی یا ارگانیک که ضرر کمتری برای گیاه دارد گشت. (اگر به دنبال فروشگاهی با تنوع بالا در زمینه انواع گل و گیاه آپارتمانی هستید، پیشنهاد ما به شما گل فروشی آنلاین گل باما است.)

انواع آفات گیاهان آپارتمانی

1. شته

شته ها از جمله آفات گیاه آپارتمانی بوده که به صورت گروهی فعالیت کرده و اغلب به زنگ سبز هستند. شته ها سرعت تکثیر بالایی ذاشته و زیاد جلوی چشم نیستند اما به خاطر اینکه گروهی فعالیت می کنند، تشخصی آنها کار زیاد پیچیده ای نیست. معمولا بر روی گیاه و خاک گلدان رسوبات چسبناکی (عسلک) بجای می‌گذارند. همینطور بقایایی از پوسته‌ی خاکستری یا سفید بر روی گیاه، از نشانه‌های وجود شته است.

شته‌ها Aphids معمولا شیره‌ گیاهان را از بخش نرم گیاه که در حال رشد است می‌مکند. این بخش در حال رشد می‌تواند در نوک هر شاخه، برگ یا گل  گیاه باشد. در هر حال شته‌ها می‌توانند به هر قسمت از گیاه حمله کنند. متأسفانه شته‌ها زیاد جلوی چشم نیستند و بصورت پنهانی کار خود را در زیر برگ‌ها شروع می‌کنند. (خرید تاج گل از فروشگاهی مطمئن و با سابقه برای مناسبت های مختلف نظیر مراسم ترحیم، افتتاحیه نمایشگاه و ... بسیار حائز اهمیت است.)

آفات گیاهان آپارتمانی

2. هزارپا

هزاپایان نسبت به انواع دیگر آفات بزرگ تر بوده و در عین حال آسیب کمتری به گیاه شما وارد می‌کنند اما در هر حال دیدن آن‌ها در گلدان تزئینی خانه بسیار ناخوشایند و نگران کننده است و ممکن است شما را شوکه و وحشت زده کند. برخی از انواع هزارپا دیگر آفات مضر را خورده و یا با خوردن و خرد کردن شاخ و برگ‌های ریخته شده به تجزیه‌ی مواد آلی کمک کرده و کار گیاهان را برای دریافت مواد مغذی آسان می‌کند.

کرم هزار پا معمولا موقع آبیاری روی سطح خاکح رویت می‌شود.

3. شپشک آرد آلود

شپشک آرد آلود (Mealybugs) همانند شته‌ها همگی از راسته‌ی هموپترا (Homoptera) هستند. اگرچه شاید اکثر افراد این را ندانند اما شپشک آرد آلود نیز مشابه شپشک است و به شپشک آردی نیز معروف است. شپشک‌ها به چندین خانواده تقسیم می‌شوند که سه خانواده‌ی اصلی آن شامل Coccidae یا شپشک‌های نرم، Diaspididae یا شپشک‌های سپردار و در نهایت Pseudococcidae یا شپشک آرد آلود می‌شود.

شپشک و شپشک آرد آلود آفاتی هستند که از گیاهان تغذیه می‌کنند و از نظر باغبانان یکی از سرسخت‌ترین آفات در گیاهان شناخته می‌شوند که شپشک آرد آلود مرکبات نیز یکی از همین آفات است. بسیاری از شپشک‌ها آنقدر کوچک هستند که با پوست گیاهان ترکیب می‌شوند و تشخیص آنها دشوارتر می‌شود. اما هنگامی که می‌دانید به دنبال چه چیزی هستید، می‌توانید بهترین روش کنترل را برای محافظت از گیاهان و درختچه‌های خود بکار ببندید.

آفات گیاهان آپارتمانی

4. کنه تار عنکبوتی

کنه عنکبوتی (Spider mite) هم‌خانواده‌ی کنه، عنکبوت، عنکوبت خرمن و کژدم‌ها است و از خانواده‌ی عنکبوتیان محسوب می‌شود نه حشرات. این آفات به اندازه‌ی یک ذره قند هستند و بنابراین تشخیص این موجودات بیضی شکل و هشت پا بدون کمک میکروسکوپ یا ذره‌بین دشوار است. کنه‌های عنکبوتی انواع مختلفی دارند.

آفت کنه تار عنکبوتی اگر چه برای انسان مضر نیست اما برای زندگی گیاهان کشنده است و هر کدام از این کنه‌ها سه تا چهار هفته عمر می‌کنند. علیرغم چرخه‌ی زندگی کوتاهشان، به سرعت تولیدمثل می‌کنند و کنه‌های تار عنکبوتی ماده از 5 روزگی شروع به تخم‌گذاری کرده و چند صد عدد تخم در طول عمر خود می‌گذارند. باز شدن این تخم‌ها نیز فقط 72 ساعت طول می‌کشد.

بسته به نوع، سایر کنه‌های عنکبوتی در رنگ‌های قرمز، سبز، بنفش، سیاه و شفاف متغیر هستند. آفت کنه عنکبوتی در شرایط گرم و خشک تابستان فعال است و می‌تواند با سواری روی افراد یا گیاهان دیگر از گیاهی به گیاه دیگر و از بیرون به داخل خانه منتقل شود. نشانه‌های بارز آلودگی شامل لکه‌های سفید یا زرد روی برگ‌ها، تار روی برگ‌ها و افتادن برگ‌ها است. سایر آفات نیز می‌توانند مشکلات مشابهی ایجاد کنند بنابراین پیش از بکار بردن روشی برای از بین بردن آنها، مطمئن شوید با آفت کنه تار عنکبوتی روبرو هستید.

5. تریپس

تریپس (Thrips) یکی از بدترین انواع آفت گیاهان است چرا که در عرض مدتی کوتاه به شاخ و برگ های گیاه آسیب زده و ظاهر گیاه را به طور کلی از بین می‌برد. در صورت اینکه این آفت دیر تشخصی داده شود و درمانی برای آن صورت نگیرد، مرگ گیاه حتمی است. تریپس قابلیت از بین بردن هر نوع گیاهی را دارد و تعداد معدودی از گیاهان هستند که در برابر این آفت مقاوم‌اند؛ وگرنه، آفت تریپس از هر فرصتی برای نفوذ به گیاهان آپارتمانی استفاده می‌کند.

6. مگس سفید 

مگس سفید (Whitefly) دقیقا همان چیزی است که از اسمش مشخص است، مگس سفید ریز که اگر چیزی نزدیک آنها شود، بال می‌زنند. این حشره های سفید ریز، آفات حریصی هستند که هم برگ‌های داخل خانه و هم برگ‌های گیاهان فضای باز را مورد حمله قرار می‌دهند. اگر نسبت به این آفات بی‌توجه باشید، می‌توانند به سرعت تکثیر شده و باعث از بین رفتن گیاه شما شوند.

مگس‌های سفید روی برگ‌ها و به ویژه زیر پایه‌های برگ‌ها جمع می‌شوند تا از شکارچیان و نور خورشید پنهان بمانند. آنها شیره‌ی حیاتی برگ‌ها را مانند یک خون‌آشام می‌مکند و در نهایت باعث پژمرده شدن گیاه شما می‌شوند. به همین خاطر است که ممکن است متوجه زرد شدن، خشک شدن یا سوراخ شدن برگ‌های گیاهان آپارتمانی خود شوید.

آفات گیاهان آپارتمانی

7. حشرات فلسی

حشرات فلسی (Scale Insects) به نام حشره‌ی لاکزا نیز معروف هستند. همانطور که از نامشان پیداست این نوع آفت یک پوشش قهوه ای سخت مانند فلس دارند و به خاطر رنگشان با لکه های طبیعی روی گیاه اشتباه گرفته می‌شوند. حشرات فلسی هم از آن دسته آفاتی هستند که ریشه کردن آنها کار فیل است! به سخی قابل دیدن هستند، خیلی محکم به گیاه می چسبند و با تولید عسلک روی گیاه حضور خود را فاش می کنند.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha