۰ نفر

ارزش اسمی چیست و چه تفاوتی با ارزش بازاری دارد؟

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۵۶
کد خبر: 715187
ارزش اسمی چیست و چه تفاوتی با ارزش بازاری دارد؟

ارزش اسمی ارزش مفهومی یا ارزش دلاری یک نوع اوراق بهادار را توصیف می کند که توسط طرف صادر کننده تعیین می شود.

ارزش اسمی سهام هزینه اصلی سهام است که در گواهی خرید آن ذکر شده است. ارزش اسمی اوراق قرضه، مبلغی است که در سررسید به دارنده پرداخت خواهد شد و معمولاً در واحدهای 1000 دلاری تعیین می‌شود. ارزش اسمی اوراق قرضه اغلب به عنوان «ارزش معادل» یا صرفا «معادل» نامیده می شود.

نکات کلیدی

ارزش اسمی سهام، هزینه اولیه آن است، که در گواهی سهام مورد نظر مشخص می‌شود. ارزش اسمی اوراق قرضه، رقم دلاری خاصی است که باید پس از سررسید اوراق به سرمایه گذار پرداخت شود.

ارزش اسمی سهام یا اوراق قرضه ارزش بازاری واقعی آن را به طور قابل اعتمادی منعکس نمی‌کند، زیرا نیروهای تأثیرگذار متعدد دیگری مانند عرضه و تقاضا بر ارزش بازاری آن تاثیر می‌گذارند.

آشنایی با ارزش اسمی

ارزش اسمی (ارزش معادل) در زمینه سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه، مبلغی است که در تاریخ سررسید به دارنده اوراق پرداخت می‌شود، البته به شرطی که صادرکننده اوراق نکول نکند. با این حال، قیمت اوراق قرضه‌ای که در بازار ثانویه فروخته می‌شوند با نرخ بهره تغییر می‌کند. به عنوان مثال، اگر نرخ بهره بالاتر از نرخ کوپن اوراق باشد، آنگاه اوراق با تخفیف (زیر ارزش معادل) فروخته می شوند.

برعکس، اگر نرخ بهره کمتر از نرخ کوپن اوراق قرضه باشد، اوراق قرضه با ارزش افزوده (بالاتر از ارزش معادل) فروخته می شوند. در حالی که ارزش اسمی اوراق بازده تضمین شده‌ای را برای دارنده آن فراهم می‌کند، ارزش اسمی سهام به طور کلی شاخص مناسبی از ارزش واقعی آن نیست.

مهم

در حالی که ارزش اسمی اوراق قرضه به طور کلی ثابت است، اوراق قرضه متصل به تورم استثنای شناخته شده‌ای در این زمینه هستند که ارزش اسمی آنها متناسب با نرخ تورم برای دوره های زمانی از پیش تعیین شده تعدیل می شود.

ارزش اسمی و اوراق قرضه

ارزش اسمی اوراق، مبلغی است که ناشر پس از سررسید به دارنده اوراق ارائه می کند. اوراق قرضه ممکن است نرخ بهره اضافی داشته باشند، یا سود آن‌ها برای دارنده خود صرفاً بر اساس اختلاف مبلغ بین قیمت صدور پایین‌تر از ارزش اسمی که دارنده اوراق در زمان خرید پرداخت می‌کند و ارزش اسمی بالاتر پرداختی در زمان سررسید، حاصل شود.

ارزش اسمی و سهام

ارزش اسمی انباشته کل سهام یک شرکت نشان دهنده سرمایه قانونی خاصی است که شرکت‌ها موظف به حفظ آن هستند. فقط سرمایه مازاد بر سرمایه اصلی را می‌توان به صورت سود توزیعی سهام در اختیار سرمایه گذاران قرار دارد. در اصل، وجوهی که ارزش اسمی را پوشش می دهند، به عنوان نوعی ذخیره نکول عمل می کنند.

با این حال، هیچ الزامی برای ثبت ارزش اسمی کسب‌وکارها در هنگام صدور سهام وجود ندارد. این مسئله به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا از مبالغ بسیار پایین برای تعیین اندازه ذخایر خود استفاده کنند. به عنوان مثال، ارزش اسمی سهام AT&T به عنوان 1 دلار به ازای هر سهم عادی ثبت شده است، در حالی که ارزش معادل سهام اپل 0.00001 دلار است.

ارزش اسمی در مقابل ارزش بازاری

ارزش اسمی سهام یا اوراق قرضه ارزش بازاری واقعی آن‌ها را که بر اساس اصول عرضه و تقاضا تعیین می شود، نشان نمی‌دهد – ارزش بازاری اغلب تابع مبلغی دلاری خاصی است که سرمایه گذاران در هر نقطه معین از زمان حاضرند برای خرید و فروش اوراق بهادار پرداخت کنند. در واقع، بسته به شرایط بازار ممکن است هم‌بستگی بسیار کمی بین ارزش اسمی و ارزش بازاری اوراق بهادار وجود داشته باشد.

در بازار اوراق قرضه، نرخ بهره (در مقایسه با نرخ کوپن اوراق قرضه) ممکن است تعیین کند که این اوراق بالاتر از قیمت معادل خود به فروش برسند یا پایین‌تر از آن. اوراق قرضه بدون بهره یا اوراقی که به غیر از سود ناشی از خرید آن‌ها در قیمتی پایین‌تر از ارزش اسمی هیچ بهره‌ای به سرمایه گذاران خود پرداخت نمی‌کنند، معمولاً فقط زیر ارزش معادل خود به فروش می رسند، زیرا سرمایه‌گذاران آن‌ها تنها به این روش می‌توانند از آن‌ها سود کسب کنند.

آیا ارزش اسمی همان ارزش مادل است؟

بله. ارزش اسمی به ارزش دلاری یک ابزار مالی هنگام صدور اشاره دارد. ارزش اسمی اوراق قرضه قیمتی است که ناشر در زمان سررسید می پردازد و به آن «ارزش معادل» نیز گفته می شود. در مقایسه، ارزش اسمی سهام، قیمتی است که ناشر آن هنگام صدور سهام برای اولین بار تعیین می‌کند.

تفاوت بین ارزش اسمی و ارزش بازار چیست؟

در حالی که ارزش اسمی قیمت اصلی یک سهام است که ناشر آن تعیین می‌کند، ارزش بازار تحت تأثیر نیروهای عرضه و تقاضای خارجی تعیین می‌شود. ارزش بازاری قیمتی است که بازار متحمل می شود و ممکن است به طور قابل توجهی با قیمت اولیه سهام متفاوت باشد. به عنوان مثال، ارزش اسمی سهام اپل 0.00001 دلار است، در حالی که ارزش بازاری سهام آن ممکن است در بالای 100 دلار در نوسان باشد.

تفاوت بین ارزش اسمی و قیمت اوراق قرضه چیست؟

ارزش اسمی اوراق قرضه مبلغ ثابتی است که اغلب در زمان صدور معادل 1000 دلار تعیین می‌شود. در مقابل، قیمت این اوراق در واکنش به نرخ بهره بازار، زمان باقی مانده تا سررسید و رتبه اعتباری ناشر در نوسان است. اوراق قرضه ممکن است بر اساس این شرایط بالاتر از قیمت معادل یا کمتر از آن قیمت گذاری شوند. به عنوان مثال، اگر نرخ بهره افزایش یابد، قیمت اوراق کاهش می یابد و در بازار ثانویه با تخفیف نسبت به ارزش اسمی معامله می شود.