۰ نفر

تحلیلگر فنی کیست و چه مسئولیتی دارد؟

۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۳۷
کد خبر: 715180
تحلیلگر فنی کیست و چه مسئولیتی دارد؟

تحلیلگران فنی که به عنوان چارتیست یا متخصص فنی بازار نیز شناخته می شوند، از تحلیل فنی در معامله و تحقیقات خود استفاده می کنند.

​تحلیل‌گران بازار بر این باورند که حرکت های کوتاه مدت قیمت نتیجه نیروهای عرضه و تقاضا در بازار یک اوراق بهادار معین هستند. بنابراین، برای متخصصان فنی مبانی اوراق بهادار کمتر از توازن فعلی خریداران و فروشندگان اهمیت دارند. تحلیلگران فنی بر اساس تفسیر دقیق الگوهای معاملاتی گذشته تلاش می‌کنند این تعادل را با هدف پیش‌بینی حرکات آتی قیمت، تعیین کنند.

نکات کلیدی

هدف تحلیل فنی تشخیص الگوها و روندهای قیمت بر اساس عملکرد گذشته آن است تا سیگنال‌هایی را براساس احساسات و روان‌شناسی بازار شناسایی کند.

تحلیلگران فنی ممکن است آموزش‌ها و تحصیلات خود را با کسب مدرک متخصص فنی بازار مجاز (CMT) افزایش دهند.

شناخت تحلیلگران فنی

تحلیل فنی یک رشته معاملاتی است که برای ارزیابی سرمایه گذاری ها و شناسایی فرصت های معاملاتی به کار می رود. این روش شامل جمع آوری روندهای آماری در داده‌های مربوط به فعالیت های تجاری مانند حرکت قیمت و حجم تجزیه و تحلیل آن‌ها می‌شود.

تحلیلگران فنی برخلاف تحلیلگران بنیادی که تلاش می‌کنند ارزش ذاتی یک اوراق بهادار را ارزیابی کنند، هنگام ارزیابی قدرت یا ضعف یک نوع اوراق بهادار خاص روی الگوهای حرکت قیمت، سیگنال‌های معاملاتی و سایر ابزارهای تحلیل نمودار تمرکز می‌کنند. تجزیه و تحلیل فنی از حرکات قیمت و تاریخچه نمودار برای کشف روندها و احساسات مبتنی بر روانشناسی بازار استفاده می کند.

تحلیلگران فنی جعبه ابزار گسترده ای از شیوه‌ها و شاخص های تحلیلی مختلف ایجاد کرده اند. معمولا، استفاده از یک شاخص فنی اطلاعات کافی را برای تصمیم گیری در مورد معاملات به دست نمی‌دهد. متخصصان فنی بازار قبل از اقدام به معامله از چندین شاخص مختلف برای تایید یک فرضیه استفاده می کنند. توافق جامعی در مورد بهترین روش شناسایی تغییرات قیمت در آینده در بین تحلیلگران فنی وجود ندارد، بنابراین اکثر این متخصصان به تدریج مجموعه قوانین معاملاتی خاص خود را بر اساس دانش و تجربه خود ایجاد می کنند.

واقعیت سریع

تحلیلگران فنی می توانند در شرکت های طرف خرید یا فروش کار و درآمد کسب کنند و میانگین درآمد آن‌ها در سال 2022، به 108080 دلار رسیده است.

تحلیلگران فنی بر نظام‌های معاملاتی مبتنی بر تحلیل فنی تکیه می کنند که اساس معاملات آنها روی ابزارهای سرمایه گذاری را تشکیل می دهد. از آنجایی که بسیاری از تحلیلگران فنی معامله گران روزانه هستند، این نظام‌ها معمولاً به صورت هدفمند برای معامله گران منفرد ساخته می‌شوند. 

چارتیست‌ها به دلیل برنامه های مختلف و متعددی که کارگزاری ها ارائه می‌کنند گزینه های مختلفی برای انتخاب دارند. کارگزاری‌ها اغلب در میان خدمات خود نرم‌افزار جامع تحلیل نمودار با الگوهای نموداری برجسته را نیز ارائه می‌کنند. با این حال، بسیاری از چارتیست های پیشرفته ترجیح می‌دهند نرم افزار تحلیل نمودار خود را از فروشندگان مستقل دریافت کنند تا بتوانند به طیف کاملی از الگوهای نموداری موجود دسترسی داشته باشند.

گواهینامه و مجوز تحلیلگر فنی

اکثر تحلیلگران فنی به مجوز رسمی نیاز دارند، اگرچه این امر به وظایفی که انجام می دهند، سازمانی که در آن مشغول به کار هستند و ایالتی که در آن زندگی می کنند بستگی دارد. سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA) مسئولیت صدور مجوز برای متخصصان فنی را برعهده دارد و این متخصصان از سوی بنگاهی که در آن مشغول به کار هستند حمایت مالی می‌شوند.

بسیاری از تحلیلگران فنی دارای گواهینامه های رسمی از انجمن های حرفه ای شناخته شده در سطح صنعت مانند موسسه تحلیلگران مالی رسمی هستند. تحلیلگران فنی برای کسب عنوان تحلیلگر مالی رسمی از این موسسه، باید تجربه کاری مرتبطی داشته باشند و چندین امتحان را پشت سر بگذارند. انجمن های برجسته دیگری که تحلیلگران فنی می‌توانند در آن‌ها عضویت پیدا کنند عبارتند از: انجمن تحلیلگران فنی حرفه ای آمریکا و فدراسیون بین المللی تحلیلگران فنی.

مدرک متخصص رسمی بازار (CMT) بالاترین سطح آموزش را در این رشته نشان می‌دهد و برای شاغلین این حرفه در سرتاسر جهان بهترین انتخاب است. این مدرک توسط انجمن متخصصان رسمی بازار (MTA سابق) صادر می شود که یک نهاد اعتبارسنجی جهانی با نزدیک به 50 سال سابقه خدمت‌رسانی به صنعت مالی است.

تجزیه و تحلیل فنی به کمک اتخاذ یک رویکرد منظم و نظام‌مند نسبت به رفتار بازار و قانون عرضه و تقاضا، ابزارهایی را برای استفاده موفقیت آمیز از شکاف بین ارزش ذاتی و قیمت بازاری تمام طبقات دارایی‌های مختلف در اختیار تحلیلگران قرار می‌دهد. کسب مدرک متخصص رسمی بازار تسلط فرد بر مفاهیم اصلی ریسک سرمایه گذاری در مدیریت سبد سرمایه‌گذاری از جمله رویکردهای کمی در زمینه تحقیقات بازار و طراحی و آزمایش نظام معاملاتی قوانین‌محور را نشان می دهد.

مسئولیت های شغلی تحلیلگر فنی

تحلیلگران فنی عملکرد قیمت یک نوع اوراق بهادار خاص را پایش و تفسیر می کند تا جهت آینده تغییرات آن را پیش بینی کنند. آنها این داده های قیمت را برای تعیین نتایج احتمالی در معادلات آماری به کار می‌گیرند.

متخصصان فنی بازار ممکن است یافته های خود را هم در داخل و هم در خارج سازمان ارائه دهند. به عنوان مثال، تحلیلگران فنی ممکن است چندین ایده تجاری تاکتیکی را در جلسات صبحگاهی شرکت سرمایه گذاری خود ارائه یا در سمینارهای مشتریان خود مطرح کنند.

تحلیلگران فنی همچنین ممکن است برای گردآوری گزارش های تحقیقاتی خاصی که تجزیه و تحلیل جامعی را از آینده قیمت سهام شرکت‌های تحت پوشش شرکت کارگزاری خود به دست می‌دهند، با تحلیلگران بنیادی همکاری نزدیک داشته باشند.