۰ نفر

تجدید ساختار چیست؟ بررسی فرآیند آن

۱ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۱۷
کد خبر: 715159
تجدید ساختار چیست؟ بررسی فرآیند آن

تجدید ساختار زمانی است که یک شرکت معمولاً در حالی که تحت فشار مالی قرار دارد تغییرات قابل توجهی را در ساختار مالی یا عملیاتی خود ایجاد می کند.

تجدید ساختار نوعی اقدام شرکتی است که شامل تغییر قابل توجه بدهی، عملیات یا ساختار یک شرکت با هدف محدود سازی آسیب مالی و بهبود وضعیت کسب‌وکار آن می‌شود.

هنگامی که شرکتی در پرداخت اقساط بدهی خود با مشکل مواجه می‌شود، اغلب با تجدید ساختار بدهی شرایط آن را در بدهی جدیدی تجمیع و تنظیم می کند تا راهی برای بازپرداخت سرمایه دارندگان اوراق قرضه به آن‌ها ایجاد شود. شرکت‌ها همچنین می توانند عملیات یا ساختار خود را با کاهش هزینه ها مانند حقوق و دستمزد یا کاهش اندازه خود از طریق فروش دارایی‌ها بازسازی کنند.

نکات کلیدی

شرکت ها همچنین ممکن است در هنگام آماده شدن برای فروش، خرید شرکت توسط نهاد دیگر، ادغام، تغییر اهداف کلی یا انتقال مالکیت آن ساختار خود را تغییر دهند.

پس از تجدید ساختار، باید عملیات تجاری شرکت هموارتر و وضعیت اقتصادی آن سالم‌تر شود.

آشنایی با تجدید ساختار

دلایل متعددی برای تغییر ساختار شرکت ها وجود دارد از جمله بدتر شدن مبانی مالی، عملکرد ضعیف درآمد، درآمد ناامیدکننده از فروش، بدهی بیش از اندازه و از دست دادن مزیت رقابتی یا وجود رقابت بیش از اندازه در صنعت.

شرکت‌ها ممکن است به عنوان ابزاری برای آماده شدن برای فروش، خرید عمده سهام آن توسط شرکت‌های دیگر، ادغام، تغییر در اهداف کلی یا انتقال مالکیت خود به یکی از اقوام ساختار خود را تغییر می‌دهند. به عنوان مثال، ممکن است شرکتی پس از شکست در راه‌اندازی موفق یک محصول یا خدمات جدید که ممکن است به موجب آن در وضعیتی قرار گیرد که دیگر نتواند درآمد کافی برای پوشش حقوق و دستمزد و پرداخت بدهی‌های خود ایجاد کند، به تجدید ساختار خود روی آورد.

در نتیجه، بسته به توافق سهامداران و طلبکاران، ممکن است شرکت دارایی‌های خود را بفروشد، ساختار ترتیبات مالی خود را تجدید کند، برای کاهش بدهی سهام صادر کند، یا در حین ادامه فعالیت کسب‌وکار اعلام ورشکستگی کند.

فرآیند تجدید ساختار

هنگامی که شرکتی ساختار درونی خود را تغییر می‌دهد، ممکن است عملیات، فرآیندها، بخش ها یا مالکیت آن تغییر کند و به کسب‌وکار اجازه دهد تا یکپارچگی بیشتری پیدا کند و سودآوری خود را افزایش دهد. مشاوران مالی و حقوقی اغلب برای مذاکره در مورد طرح های تجدید ساختار استخدام می شوند. ممکن است بخش‌هایی از شرکت به سرمایه‌گذاران فروخته شود و یک مدیر عامل جدید برای کمک به اجرای تغییرات استخدام شود.

نتایج تجدید ساختار ممکن است شامل تغییر رویه ها، سامانه‌های رایانه‌ای، شبکه ها، مکان ها و مسائل قانونی باشد. از آنجایی که ممکن است پس از تجدید ساختار برخی سمت‌های شغلی با هم تداخل داشته باشند، ممکن است برخی مشاغل حذف و کارمندان اخراج شوند.

مهم

شرکت‌ها برای اصلاح جنبه مالی یا عملیاتی کسب و کار خود و معمولاً زمانی که با بحران مالی مواجه می شود، ساختار خود را تغییر می‌دهند.

تجدید ساختار ممکن است یک فرآیند پر فراز و نشیب و دردناک باشد زیرا ساختار داخلی و خارجی یک شرکت تعدیل می شود و مشاغل کاهش می یابند. اما تجدید ساختار پس از تکمیل، باید به عملیات تجاری نرم تر و وضعیت اقتصادی سالم‌تر منجر شود.

پس از تطبیق کارکنان با محیط جدید، شرکت ممکن است با افزایش بهره‌وری تولید در موقعیت بهتری برای دستیابی به اهداف خود قرار گیرد. با این حال، تمام فرآیندهای تجدید ساختار شرکتی پایان خوبی ندارند. گاهی اوقات، ممکن است لازم باشد تا شرکت شکست خود را بپذیرد و قبل از تعطیلی دائم کسب‌وکار خود، و فروش یا نقد کردن دارایی ها را برای پرداخت بستانکاران خود شروع کند.

ملاحظات ویژه

هزینه های تجدید ساختار ممکن است به دلیل اموری مانند کاهش یا حذف خطوط تولید یا خدمات، لغو قراردادها، حذف بخش‌ها، حذف دارایی ها، تعطیلی تأسیسات و جابجایی کارکنان به سرعت افزایش یابد.

ورود به بازار جدید، افزودن محصولات یا خدمات، آموزش کارکنان جدید و خرید ملک نیز منجر به هزینه های اضافی می شوند. چه کسب‌وکاری دامنه فعالیت‌های خود را گسترش دهد یا کاهش دهد اغلب ویژگی‌ها و مقادیر جدیدی از بدهی ایجاد می‌شوند.

مثالی از دنیای واقعی

در اواخر مارس 2019، شرکت Savers Inc بزرگترین فروشگاه زنجیره ای انتفاعی وسایل دست دوم در ایالات متحده به یک توافق تجدید ساختار دست یافت که بار بدهی آن را تا 40 درصد کاهش می‌داد و منجر به تصاحب این شرکت توسط شرکت‌های Ares Management Corp و Crescent Capital Group LP می‌شد.

این تجدید ساختار خارج از دادگاه که توسط هیئت مدیره شرکت تصویب شد، شامل بازپرداخت وام 700 میلیون دلاری آن با دریافت وام جدید و کاهش هزینه های بهره این فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده فروشی می‌شد. بر اساس این قرارداد، سرمایه طلبکاران وام مدت‌دار فعلی شرکت به طور کامل به آن‌ها بازپرداخت می‌شد، در حالی که دارندگان اوراق قرضه ارشد آن این اوراق را با سهام شرکت معاوضه می‌کردند.

انواع مختلف تجدید ساختار چیست؟

یک کسب و کار می تواند به روش های مختلفی ساختار خود را تغییر دهد. انواع مختلف تجدید ساختار عبارتند از تجدید ساختار قانونی، تغییر ساختار احیا شرکت، تجدیدساختار هزینه‌ها، واگذاری، جداسازی بخشی از شرکت، تجدید ساختار برای تغییر موقعیت و ادغام و تملک.

آیا تجدید ساختار به معنای اخراج کارکنان است؟

معمولا، زمانی که شرکتی ساختار خود را تغییر می‌دهد برخی از کارکنان خود را اخراج می کند. این امر معمولاً به این دلیل انجام می‌شود که تجدید ساختار شامل کوچک‌سازی دامنه فعالیت شرکت می‌شود که ممکن است شامل تعطیلی برخی از گروه‌ها، ادغام برخی گروه‌ها با گروه‌های دیگر و به طور کلی تلاش برای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها باشد.

شرکت‌ها چند مرتبه می‌توانند ساختار خود را تغییر دهند؟

هیچ محدودیت قانونی برای تعداد دفعات تجدید ساختار یک شرکت وجود ندارد. شرکت‌ها به تصمیم خود می‌توانند تا هر چند مرتبه که لازم بدانند عملیات خود را تغییر دهند تا بازدهی عملیات خود را افزایش و هزینه ها را کاهش دهند. با وجود این، تجدید ساختار یک فرآیند پیچیده است که مستلزم صرف زمان زیاد و استراتژی پیچیده است، و بنابراین فرآیندی نیست که به سادگی یا به دفعات زیاد انجام شود.