۰ نفر

تبانی چیست و عوامل بازدارنده آن کدام اند؟

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۵۴
کد خبر: 714100
تبانی چیست و عوامل بازدارنده آن کدام اند؟

تبانی زمانی اتفاق می‌افتد که واحدهای تجاری یا افراد با هم همکاری می‌کنند تا به نفع خود بر بازار یا قیمت‌گذاری کالاها تأثیر بگذارند.

​طرف های تبانی ممکن است به طور جمعی تصمیم بگیرند که عرضه یک کالا را در بازار تحت تاثیر قرار دهند یا با یک سطح قیمت گذاری خاص توافق کنند که به شرکا کمک می کند تا سود خود را به ضرر سایر رقبا بیشینه سازند. تبانی در بین انحصارهای دوگانه رایج است.

نکات کلیدی

اقداماتی که در طی تبانی انجام می‌شوند شامل تثبیت قیمت، تبلیغات هماهنگ و به اشتراک گذاری اطلاعات داخلی هستند.

قوانین ضد انحصارگری و افشاگری به جلوگیری از تبانی کمک می کنند.

تشریح انواع تبانی

تبانی ممکن است در انواع مختلف بازارها اشکال مختلفی به خود بگیرد. در هر حالت، گروه های تبانی‌ کننده مجموعاً یک مزیت ناعادلانه به دست می آورند. یکی از رایج ترین راه های تبانی، تثبیت قیمت است. تثبیت قیمت زمانی اتفاق می‌افتد که تنها چند شرکت در بازار عرضه یک کالای خاص وجود داشته باشند که معمولاً به آن انحصار چندگانه نیز گفته می‌شود. این تعداد محدود از کسب‌وکارها، محصول یکسانی را ارائه می‌کنند و برای تعیین سطح قیمت آن با یکدیگر توافق می‌کنند. قیمت ها ممکن است برای بیرون راندن رقبای کوچکتر به اجبار کاهش یابند یا ممکن است برای حمایت از منافع گروه تبانی کننده و به ضرر خریداران در سطح تورمی حفظ شوند. به طور کلی، تثبیت قیمت ممکن است رقابت را از بین ببرد یل کاهش دهد و در عین حال موانع بیشتری برای ورود شرکت های جدید ایجاد کند.

اگر شرکت ها کمپین های تبلیغاتی خود را همگام سازند نیز ممکن است تبانی روی دهد. در این حالت، کسب‌وکارهای شریک ممکن است تلاش کنند برای کسب مزیت بیشتر دانش مصرف‌کنندگان را در مورد یک محصول یا خدمات محدود سازند.

در صنعت مالی، مشارکت جمعی از طریق استفاده از اطلاعات داخلی نیز می تواند نوعی تبانی باشد. گروه های تبانی‌ کننده ممکن است این فرصت را داشته باشند تا از طریق به اشتراک گذاری اطلاعات خصوصی یا مقدماتی با یکدیگر، چندین مزیت مختلف را به دست آورند. این تبانی مالی می تواند به طرفین اجازه دهد تا قبل از انتشار عمومی این اطلاعات به اشتراک گذاشته شده، به معاملات وارد و از آن‌ها خارج شوند.

عوامل بازدارنده تبانی

در ایالات متحده، تبانی یک عمل غیرقانونی است که این مسئله استفاده از آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. هدف قوانین ضد انحصار جلوگیری از تبانی بین شرکت ها است. بنابراین، هماهنگ‌سازی و حصول توافق برای تبانی پیچیده می‌شود. علاوه بر این، در صنایعی که تحت نظارت دقیق قرار دارند، تبانی کردن برای شرکت ها دشوار می‌شود.

کناره‌گیری نیز یکی دیگر از عوامل بازدارنده اصلی تبانی است. شرکتی که در ابتدا برای شرکت در یک تبانی توافق می‌کند، ممکن است توافق خود را زیرپا بگذارد و با کاهش قیمت خود سود باقیمانده اعضای دیگر را کاهش دهد. علاوه بر این، شرکتی که توافق خود را زیرپا می‌گذارد ممکن است به عنوان افشاگر نیز عمل کند و تبانی را به مقامات مربوطه گزارش دهد.

مثالی از دنیای واقعی

همانطور که نشریه Fortune گزارش کرده است، در سال 2015 یک دادگاه تجدید نظر در نیویورک حکم سال 2013 علیه غول فناوری اپل را تایید کرد. این غول فناوری چندملیتی به یافته دادگاه بدوی مبنی بر اینکه این شرکت به طور غیرقانونی با پنج ناشر بزرگ کتاب در مورد قیمت گذاری کتاب های الکترونیکی توطئه کرده است، اعتراض کرد. دادگاه تجدید نظر نیویورک به نفع شاکیان رای داد. اهداف این شرکت تبلیغ آی‌پد جدید اپل و جلوگیری از کاهش قیمت کتاب‌های الکترونیکی توسط آمازون بود. این پرونده منجر به پرداخت غرامت  450 میلیون دلاری شد که در آن اپل دو برابر زیان خریداران را پرداخت کرد.