۰ نفر

هزینه تملک چیست؟

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۵۶
کد خبر: 714077
هزینه تملک چیست؟

هزینه تملک به مبلغی اشاره دارد که برای خرید دارایی های ثابت، برای هزینه های مربوط به جذب مشتری جدید یا برای تصاحب یک شرکت رقیب پرداخت می شود.

هزینه تملک همچنین ممکن است شامل مبلغ لازم برای تصاحب یک شرکت دیگر یا خرید یک واحد تجاری موجود از شرکت دیگر شود. علاوه بر این، هزینه تملک ممکن است هزینه‌هایی را که یک کسب‌وکار در ازای تلاش‌های خود برای جذب مشتری جدید متحمل می‌شود، توصیف کند.

نکات کلیدی

استفاده از هزینه تملک در شناخت مبلغ کلی بهای تمام شده دارایی های ثابت مفید است زیرا مواردی مانند هزینه های حقوقی و حق کمیسیون را شامل می‌شود و تخفیف ها و هزینه های انعقاد قرارداد را حذف می کند.

هزینه های تملک همچنین برای تعیین هزینه کامل انجام شده برای جذب مشتریان جدید مفید است و می توان آن را با درآمدی که مشتریان جدید ایجاد می کنند مقایسه کرد.

آشنایی با هزینه تملک

هزینه های تملک بازتابی از مبلغ واقعی پرداخت شده برای دارایی های ثابت قبل از اعمال مالیات بر فروش، هزینه های مربوط به جذب مشتری جدید یا هزینه‌ی تصاحب سایر شرکت ها را ارائه می دهد. هزینه های تملک به این دلیل مفید هستند که در صورت های مالی شرکت‌ها نسبت به سایر معیارها هزینه واقعی تری را گزارش می‌کنند. به عنوان مثال، در هزینه تملک خرید دارایی، ماشین آلات و تجهیزات (PP&E) هر گونه تخفیف یا هزینه اضافی را که شرکت تجربه خواهد کرد شناخته می‌شود و اغلب به آن ارزش دفتری اصلی دارایی مورد نظر گفته می شود.

هزینه های تملک دارایی های ثابت

علاوه بر قیمت پرداخت شده برای خود دارایی، ممکن است هزینه‌های اضافی دیگری نیز که مستقیماً با فرآیند خرید مرتبط هستند، بخشی از هزینه تملک در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال، اگر دارایی مورد نظر برای تکمیل معامله نیاز به مشاوره حقوقی داشته باشد، هزینه های قانونی و نظارتی نیز شامل هزینه تملک می شود. کمیسیون‌هایی که در رابطه با خرید پرداخت شده‌اند نیز ممکن است در هزینه تملک لحاظ شوند، مانند کمیسیون‌هایی که هنگام معامله املاک به نمایندگی املاک و مستغلات، به شرکت‌های تامین پرسنل برای استخدام کارمند، به شرکت‌های بازاریابی برای جذب مشتری یا به یک بانک سرمایه گذاری برای واسطه‌گری فرآیند ادغام پرداخت می شوند.

در زمینه تجهیزات ساخت یا تولید نیز هرگونه هزینه مرتبط با رساندن تجهیزات به وضعیت عملیاتی نیز ممکن است در هزینه تملک لحاظ شود. این هزینه‌ها شامل هزینه حمل و نقل و دریافت، نصب کلی تجهیزات، سوار کردن و کالیبراسیون می‌شوند.

هزینه های جذب مشتریان جدید

هزینه های جذب مشتری وجوه خاصی هستند که برای معرفی محصولات و خدمات شرکت به مشتریان جدید به امید جذب کسب و کار مشتری استفاده می شوند. هزینه جذب مشتری با تقسیم کل هزینه های جذب مشتری بر کل مشتریان جدیدی که در یک دوره مشخص جذب شده‌اند، محاسبه می شود.

درک هزینه های جذب مشتری برای برنامه ریزی تخصیص سرمایه در آینده با هدف تعیین بودجه های بازاریابی و تخفیف های فروش مفید است. هزینه هایی که معمولا با جذب مشتری مرتبط هستند شامل هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات، ارائه مشوق ها و تخفیف ها، هزینه‌های کارکنان مرتبط با این حوزه های تجاری و سایر کارکنان فروش یا قراردادهای منعقد شده با شرکت های تبلیغاتی خارجی می‌شوند. مشوق‌ها را می‌توان در قالب‌های مختلفی بیان کرد مانند ارائه پیشنهادات یکی بخرید و یکی رایگان هدیه بگیرید، دریافت رایگان محصول دیگری با خرید یک محصول خاص، ارتقا خدمات بدون اخذ هزینه اضافی از مشتری، ارائه کارت‌های هدیه، یا اعتبار برای پرداخت صورتحساب.

صنعت ارتباطات بی‌سیم و تلفن همراه یکی از بخش های تجاری است که در آن پیشنهادات تشویقی زیادی برای جذب مشتریان جدید انجام می‌شود. شرکت‌های ارتباطات بی‌سیم اغلب پیشنهاداتی مانند بسته‌های داده با حجم بیشتر، ارائه خطوط تلفن خانوادگی اضافی به صورت رایگان و تخفیف‌هایی بر روی جدیدترین تلفن‌های همراه را با مشتریان جدید ارائه می‌دهند. هدف از این پیشنهادات ترغیب مشتریان به انتخاب کسب و کار آن‌ها به جای رقبا است.