۰ نفر

منظور از مالیات غیر مستقیم چیست؟

۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۰۱
کد خبر: 712353
منظور از مالیات غیر مستقیم چیست؟

مالیات های غیر مستقیم با مقایسه آنها با مالیات های مستقیم تعریف می شوند. مالیات های غیرمستقیم را می توان به عنوان مالیات بر فرد یا نهادی تعریف کرد که در نهایت توسط شخص دیگری پرداخت می شوند.

در ادامه بیشتر با مالیات غیر مستقیم آشنا می‌شویم.

آشنایی با مالیات غیر مستقیم

 سپس نهادی که مالیات را دریافت می کند آن را به دولت می‌دهد. اما در مورد مالیات های مستقیم، شخصی که بلافاصله مالیات را پرداخت می کند همان شخصی است که دولت به دنبال مالیات‌گیری از آن است.

عوارض مالیات غیرمستقیم بر سوخت، مشروبات الکلی و سیگار همگی نمونه هایی از مالیات های غیرمستقیم در نظر گرفته می شوند. در مقابل، مالیات بر درآمد واضح ترین مثال مالیات مستقیم است، زیرا شخصی که درآمد را به دست می آورد همان کسی است که بلافاصله مالیات را پرداخت می کند. هزینه های ورود به پارک ملی نیز نمونه بارز دیگری از مالیات مستقیم است.

برخی از مالیات‌ های غیر مستقیم به عنوان مالیات بر مصرف نیز شناخته می‌شوند، مانند مالیات بر ارزش افزوده (VAT).

ماهیت قهقرایی مالیات غیرمستقیم

مالیات های غیر مستقیم معمولاً توسط دولت و به منظور ایجاد درآمد استفاده و تحمیل می شوند. این مالیات‌ها اساساً هزینه هایی هستند که به طور مساوی و صرف نظر از سطح درآمد از مالیات دهندگان اخذ می شوند، بنابراین ثروتمند یا فقیر، همه باید آنها را بپردازند.

اما بسیاری آن‌ها را مالیات‌های قهقرایی می‌دانند، زیرا این مالیات‌ها می‌توانند بار سنگینی را بر دوش افرادی کم‌درآمدی که در نهایت مجبورند مالیات یکسانی با افراد پردرآمد بپردازند، تحمیل کنند.

به عنوان مثال، تعرفه گمرکی واردات تلویزیون از ژاپن، بدون توجه به درآمد مصرف کننده ای که تلویزیون را خریداری می کند، یکسان خواهد بود. از آنجا که این تعرفه‌ها هیچ توجهی به سطح درآمد افراد ندارند در نتیجه فردی که سالانه ۲۵۰۰۰ دلار درآمد دارد نیز باید برای تلویزیون یکسان همان مقدار تعرفه‌ای را بپردازد که فردی با درآمد سالانه ۱۵۰۰۰۰ دلار پرداخت می‌کند. واضح است که بار بزرگتری بر دوش نفر اول خواهد بود.

همچنین نگرانی‌هایی وجود دارد که مالیات‌های غیرمستقیم ممکن است با وضع مالیات برای برخی صنایع خاص و عدم مالیات‌گیری از صنایع دیگر برای پیشبرد سیاست‌های خاص دولت استفاده شوند. به همین دلیل، برخی از اقتصاددانان استدلال می کنند که مالیات های غیر مستقیم منجر بازار ناکارآمدی ایجاد می‌کنند و قیمت های بازار را از قیمت تعادلی خود منحرف می‌سازند.

مالیات های غیر مستقیم رایج

پرایج ترین مثال مالیات غیر مستقیم تعرفه واردات است. این عوارض توسط واردکننده کالا در زمان ورود کالا به کشور پرداخت می شود. اگر واردکننده به فروش مجدد کالا به مصرف کننده ادامه دهد، هزینه عوارض در واقع در قیمتی که مصرف کننده می پردازد پنهان خواهد شد. مصرف کننده احتمالاً از این موضوع بی اطلاع است، اما با این وجود به طور غیرمستقیم تعرفه واردات را پرداخت خواهد کرد.

اساساً، هر گونه مالیات یا عوارضی که دولت در سطح تولید یا ساخت وضع می‌کند، مالیات غیرمستقیم است. در سال های اخیر، بسیاری از کشورها عوراضی را برای انتشار کربن برای تولیدکنندگان وضع کرده اند. این عوارض مالیات غیرمستقیم هستند زیرا هزینه های آنها به مصرف کنندگان منتقل می شود.

مالیات بر فروش می تواند مالیات مستقیم یا غیر مستقیم باشد. اگر این مالیات‌ها فقط به عرضه نهایی به مصرف کننده تحمیل شوند، مستقیم هستند. اما اگر این مالیات‌ها به شکل مالیات بر ارزش افزوده (VAT) در طول فرآیند تولید اعمال شوند، غیر مستقیم خواهند بود.