۰ نفر

اثرات خارجی تولید چیست؟

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۳۱
کد خبر: 712135
اثرات خارجی تولید چیست؟

اثرات خارجی تولید را می توان بر اساس تفاوت بین هزینه واقعی تولید کالا و هزینه واقعی این تولید برای کل جامعه اندازه گیری کرد. تأثیرات خارجی تولید ممکن است مثبت یا منفی یا ترکیبی از هر دو باشند.

عوامل خارجی تولید به یک عارضه جانبی ناشی از یک عملیات صنعتی اشاره دارد، مانند نشت مواد شیمیایی به خوبی ذخیره نشده به سطح آب در یک شرکت تولید مواد شیمیایی.

اثرات خارجی تولید را می توان بر حسب تفاوت بین هزینه واقعی تولید کالا و هزینه واقعی برای کل جامعه اندازه گیری کرد.

تأثیرات خارجی تولید ممکن است پیامدهای مثبت یا منفی یا ترکیبی از هردو داشته باشند.

اثر خارجی مثبت تولید، تاثیر مثبتی است که یک فعالیت بر یک شخص ثالث غیر مرتبط ایجاد می کند. اثر خارجی منفی نیز تاثیری منفی است که یک فعالیت بر همان شخص ثالث تحمیل می کند.

درک تاثیرات خارجی تولید

نمونه های زیادی از تاثیرات خارجی تولید مانند آلودگی و کاهش منابع طبیعی وجود دارد.

یک شرکت چوب‌بری می‌تواند هزینه درختی را که قطع می‌کند بپردازد، اما هزینه جایگزینی کل جنگل پس از از بین رفتن تمام درختان آن به طور تصاعدی بیشتر از مجموع درختان از دست رفته آن است. ترافیک آزادراه و مشکلات بهداشتی ناشی از تنفس دود خودروهای دیگر نمونه های دیگری از عوارض جانبی در تولید است. مثال قابل توجهی از یک اکوسیستم بزرگی از تاثیرات خارجی منفی تولید، بحران آب فلینت در سال 2019 است.

اقتصاددان بریتانیایی ای سی پیگو اولین کسی بود که اثرات خارجی تولید را یک پدیده ساختاری نامید. پیگو استدلال کرد که در حضور تاثیرات خارجی، ما حتی تحت شرایط رقابت کامل نیز به شرایط بهینه پارتو نمی‌رسیم. در حضور تاثیرات خارجی، منفعت یا هزینه اجتماعی حاصل به ترکیبی از منافع یا هزینه های خصوصی و خارجی تبدیل می شود.

نمونه هایی از تاثیرات خارجی مثبت تولید

تاثیرات خارجی مثبت تولید (همچنین «منافع خارجی» یا «اقتصاد خارجی» یا «سودمند برون سازمانی» نیز نامیده می‌شود) اثرات مثبتی هستند که یک فعالیت خاص بر یک شخص ثالث غیر مرتبط ایجاد می‌کند. درست مشابه آنچه که در اثر خارجی منفی روی می‌دهد.

اگر به مثال کشاورزی که زنبورها را برای تولید عسل نگهداری می‌کند بازگردیم مشاهده می‌کنیم که یک اثر جانبی یا تاثیر خارجی مرتبط به چنین فعالیتی، گرده افشانی محصولات کشاورزی اطراف توسط زنبورها خواهد بود. ارزش تولید شده توسط گرده افشانی ممکن است مهمتر از ارزش واقعی عسل برداشت شده باشد.

ساخت و بهره برداری از یک فرودگاه به دلیل افزایش دسترسی، به نفع مشاغل محلی خواهد بود.

یک شرکت صنعتی با تشکیل کلاس های آموزش کمک های اولیه برای کارکنان به منظور افزایش ایمنی محل کار ممکن است جان افراد خارج از کارخانه را نیز نجات دهد.

یک شرکت خارجی که فناوری های به روز را به شرکت های داخلی نشان می‌دهد و بهره وری آنها را بهبود می بخشد.

نمونه هایی از تاثیرات خارجی منفی تولید

به طور مشابه، اثرات خارجی و منفی، اثری منفی است که یک فعالیت بر یک شخص ثالث غیر مرتبط تحمیل می‌کند.

آلودگی صوتی ناشی از پخش موسیقی با صدای بلند در یک ساختمان آپارتمانی باعث بی خوابی همسایه آنها می شود.

افزایش استفاده از آنتی بیوتیک ها باعث افزایش عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک می شود.

ایجاد بیماری های جسمی به ویژه دیابت نوع دوم زودرس و سندرم متابولیک در نتیجه فرآوری بیش از حد غذاها در شرکت ها– به ویژه حذف فیبر و افزودن قندها.