۰ نفر

بازار کارگزاری چیست و چه تفاوتی با بازار دلالی دارد؟

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۴۹
کد خبر: 710928
بازار کارگزاری چیست و چه تفاوتی با بازار دلالی دارد؟

بازار کارگزاری مکانیسم شفافی در بازار مالی است که در آن چندین کارگزار قیمت هایی را که در آن‌ها مایل به خرید یا فروش اوراق بهادار خاصی هستند، ارسال می کنند.

در بازار کارگزاری، کارگزار که به عنوان “بازارساز” نیز شناخته می‌شود، با نمایش الکترونیکی قیمت هایی که مایل به ایجاد بازار در یک اوراق بهادار است، نقدینگی و شفافیت برای بازار فراهم می کند و هم قیمتی را که برای خرید اوراق بهادار حاضر است پرداخت کند (قیمت «پیشنهادی») و هم قیمتی که حاضر است اوراق بهادار را در آن به فروش برساند (قیمت «درخواستی») نشان می‌دهد. اوراق قرضه و مبادلات ارزهای خارجی عمدتاً در بازارهای کارگزاری معامله می شوند، در حالی که معاملات سهام در نزدک نمونه بارز بازار کارگزاری سهام است.

نکات کلیدی

اوراق قرضه و مبادلات ارزهای خارجی عمدتاً در بازارهای کارگزاری معامله می شوند، در حالی که بورس هایی مانند نزدک به عنوان بازارهای کارگزاری سهام عمل می کنند.

به ویژه، بازارهای کارگزاری سرمایه کارگزاری را برای تامین نقدینگی برای سرمایه گذاران و حذف واسطه یا کارگزار از معاملات، به اشتراک می گذارند.

نحوه عملکرد بازارهای کارگزاری

بازارسازان سرمایه خود را برای تامین نقدینگی برای سرمایه گذاران در بازار کارگزاری به اشتراک می گذارند. بنابراین، روش اصلی کنترل ریسک برای بازارسازان، استفاده از مابه‌التفاوت قیمت پیشنهادی و درخواستی است که هزینه ملموسی را به سرمایه‌گذاران وارد می‌کند.

به عنوان مثال، اگر کارگزار A موجودی فراوانی از سهام شرکت WiseWidget داشته باشد – که بازارسازان دیگر در بازار به قیمت 10 دلار / 10.05 دلار عرضه می‌کنند – و بخواهد برخی از دارایی های خود را تخلیه کند، می تواند مظنه قیمت پیشنهادی و درخواستی خود را به صورت 9.98 به 10.03 دلار ارسال کند. سرمایه‌گذاران منطقی که به دنبال خرید سهام شرکت WiseWidget هستند، قیمت درخواستی کارگزار A را 10.03 دلار می‌پذیرند، زیرا 2 سنت ارزان‌تر از قیمت 10.05 دلاری است که بازارسازان دیگر ارائه می‌دهند. برعکس، سرمایه گذارانی که به دنبال فروش سهام شرکت WiseWidget هستند نیز انگیزه کمی برای «پذیرش قیمت پیشنهادی» 9.98 دلاری ارسال شده از سوی کارگزاری A خواهند داشت، زیرا 2 سنت کمتر از قیمت 10 دلاری است که سایر کارگزارن مایل به پرداخت برای این سهام هستند.

بازار کارگزاری با یک بازار حراجی عمدتاً در از نظر وجود این بازارسازان در آن متفاوت است. در بازار حراجی، یک متخصص در یک مکان متمرکز (به عنوان مثال تالار معاملات بورس اوراق بهادار نیویورک) با تطبیق خریداران و فروشندگان یک اوراق بهادار خاص به یکدیگر معاملات و نقدینگی را تسهیل می‌کند.

بازارهای کارگزاری در مقابل بازارهای دلالی

در بازار دلالی، باید خریدار و فروشنده مشخصی وجود داشته باشد تا معامله انجام شود. در بازار کارگزاری، خریداران و فروشندگان سفارشات خرید/فروش خود را به طور جداگانه و مستقل در کارگزارهایی که به عنوان بازارسازان عمل می کنند، اجرا می کنند. تفاوت‌های بین بازار کارگزاری و دلال هم‌چنین عبارتند از:

دلالان معامله را به نمایندگی از دیگران انجام می دهند، در حالی که کارگزاری‌ها معاملات را از طرف خود انجام می دهند.

دلال‌ها برای مشتریان خود اوراق بهادار می خرند و می فروشند، اما کارگزاری‌ها به حساب خود خرید و فروش می کنند.

دلال‌ها از حقوق و آزادی عمل برای خرید یا فروش اوراق بهادار برخوردار نیستند، اما کارگزاران از تمام این حقوق برای خرید و فروش اوراق بهادار برخوردارند.

دلالان برای انجام معاملات کارمزد دریافت می کنند، اما کارگزاران از آنجا که خود معامله‌کننده اصلی هستند کمیسیونی دریافت نمی کنند.