۰ نفر

حسابدار کیست؟

۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۲۹
کد خبر: 709028
حسابدار کیست؟

اصطلاح حسابدار به حرفه‌ای اطلاق می‌شود که وظایف حسابداری مانند تجزیه‌ و تحلیل حساب، حسابرسی یا تجزیه‌ و تحلیل صورت‌های مالی را انجام می‌دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حسابداران با شرکت‌های حسابداری یا دپارتمان‌های حسابداری داخلی یا شرکت‌های بزرگ کار می‌کنند. آن‌ها همچنین ممکن است فعالیت‌های حسابداری فردی خود را راه‌اندازی کنند. پس از برآورده کردن الزامات آموزشی و آزمونی خاص هر ایالت، انجمن‌های حرفه‌ای ملی به این متخصصان گواهی می‌دهند.

نکات کلیدی

حسابدار، حرفه‌ای است که وظایف حسابداری مانند تجزیه ‌و تحلیل حساب، حسابرسی یا تجزیه ‌و تحلیل صورت‌های مالی را انجام می‌دهد.

حسابداران می‌توانند در یک شرکت حسابداری یا یک شرکت بزرگ با یک بخش حسابداری داخلی استخدام شوند یا می‌توانند یک دفتر کار فردی راه‌اندازی کنند.

بسیاری از حسابداران انتخاب می‌کنند تا حسابداران رسمی شوند زیرا عنوان حسابدار رسمی در حکم یک استاندارد طلایی در حرفه حسابداری در نظر گرفته می‌شود.

شناخت حسابداران

حسابداران متخصصان مالی هستند که مسئولیت یک سری حساب‌ها را بر عهده می‌گیرند – اعم از خصوصی یا عمومی. این حساب‌ها ممکن است متعلق به یک شرکت یا افراد باشد. به‌ این‌ ترتیب، آن‌ها ممکن است در شرکت‌هایی با اندازه‌های مختلف – دولت‌های کوچک تا بزرگ -، سازمان‌های مختلف مانند سازمان‌های غیرانتفاعی کار پیدا کنند، یا ممکن است دفتر خصوصی خود را راه‌اندازی کنند و با افرادی کار کنند که از خدمات آن‌ها استفاده می‌کنند.

آن‌ها وظایف حسابداری متعددی را انجام می‌دهند که بر اساس محل کارشان متفاوت است. حسابداران تجزیه ‌و تحلیل حساب‌ها، بررسی صورت‌های مالی، اسناد و سایر گزارش‌ها را برای اطمینان از دقیق بودن آن‌ها انجام می‌دهند، حسابرسی‌های معمول و سالانه را انجام می‌دهند، عملیات مالی را بررسی می‌کنند، اظهارنامه‌های مالیاتی را تهیه می‌کنند، در زمینه‌هایی که نیاز به کارایی و صرفه‌جویی بیشتری در هزینه دارند مشاوره می‌دهند و تجزیه ‌و تحلیل ریسک را پیش‌بینی و ارائه می‌دهند.

وظایف حسابدار اغلب به نوع سابقه تحصیلی و تعیین آن‌ها بستگی دارد. اکثر متخصصان این رشته دارای مدرک لیسانس هستند و – در صورت استخدام توسط یک شرکت – ممکن است برای ارتقاء در شرکت به گواهینامه نیاز داشته باشند. الزامات صدور گواهینامه متفاوت است؛ برخی نقش‌ها به شرایط تحصیلی اضافی بالاتر از مدرک لیسانس و تکمیل موفقیت‌آمیز امتحانات دقیق نیاز دارند. حسابداران می‌توانند بیش از یک نام داشته باشند. اما متداول‌ترین نام‌گذاری‌های حسابداری عبارتند از: حسابرس داخلی خبره (CIA)، حسابدار مدیریت خبره (CMA) و حسابدار عمومی خبره (CPA). یک حسابرس داخلی خبره برای انجام کار و همچنین حسابداران مدیریت خبره نیازی به دریافت مجوز ندارند.

مهم

اگرچه حسابدار شما ممکن است بیش از یک نام داشته باشد، اما متداول‌ترین آن‌ها عبارتند از:

حسابرس داخلی خبره،

حسابدار مدیریت خبره،

و حسابدار رسمی.

بسیاری از حسابداران تبدیل‌شدن به حسابدار رسمی را انتخاب می‌کنند زیرا این نام استاندارد طلایی در حرفه حسابداری در نظر گرفته می‌شود.

در ایالات متحده، الزامات صدور گواهینامه برای حسابداران می‌تواند از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت باشد. اما یک شرط وجود دارد که در هر ایالت یکنواخت است – قبولی در آزمون حسابدار رسمی یکنواخت. این آزمونی است که توسط مؤسسه حسابداران رسمی آمریکا (AICPA) گرفته و درجه‌بندی می‌شود.

ملاحظات ویژه

حسابداران باید از استانداردهای اخلاقی و اصول راهنمای منطقه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، مانند استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) یا اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) پیروی کنند. IFRS مجموعه‌ای از قوانین است که توسط هیئت استانداردهای حسابداری بین‌المللی (IASB) صادر شده است. این قوانین ثبات و شفافیت در صورت‌های مالی را ترویج می‌کنند.

از سوی دیگر، GAAP مجموعه‌ای از استانداردهایی است که حسابداران باید هنگام تکمیل صورت‌های مالی برای هر شرکت سهامی عام رعایت کنند. حساب‌های عمومی تأیید شده از نظر قانونی و اخلاقی مسئول صادق بودن، قابل‌اعتماد بودن و جلوگیری از سهل‌انگاری در وظایف خود هستند.

حسابداران رسمی تأثیری واقعی بر مشتریان خود دارند، به این معنا که قضاوت و کار آن‌ها نه‌تنها بر یک فرد بلکه کل شرکت – از جمله کارمندان، هیئت‌مدیره و سرمایه‌گذاران آن – تأثیر می‌گذارد. در صورت تحریف، سهل‌انگاری یا تقلب، حسابداران ممکن است مسئول پرداخت زیان‌های بیمه نشده به طلبکاران و سرمایه‌گذاران باشند.

حسابداران را می‌توان بر اساس دو نوع قانون متفاوت – قانون عرفی و قانون اساسی – مسئول دانست. مسئولیت قانون عرفی شامل سهل‌انگاری، تقلب و نقض قرارداد است، درحالی‌که قانون شامل هرگونه قوانین ایالتی یا فدرال اوراق بهادار است.

 تاریخچه حسابداران

اولین انجمن حرفه‌ای برای حسابداران، انجمن آمریکایی حسابداران عمومی، در سال 1887 تشکیل شد و حسابداران رسمی برای اولین‌بار در سال 1896 مجوز گرفتند. حسابداری به‌عنوان یک حرفه مهم در طول انقلاب صنعتی رشد کرد.

این تا حد زیادی به دلیل این واقعیت بود که مشاغل در پیچیدگی رشد کردند و سهامداران و دارندگان اوراق قرضه که لزوماً بخشی از شرکت نبودند اما سرمایه‌گذاری پولی داشتند، می‌خواستند در مورد رفاه مالی شرکت‌هایی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری شده بود بیشتر بدانند.

پس از رکود بزرگ و تشکیل کمیسیون بورس و اوراق بهادار، همه شرکت‌های سهامی عام موظف شدند گزارشات نوشته شده توسط حسابداران معتبر را منتشر کنند. این تغییر نیاز به حسابداران شرکتی را بیش‌ از پیش افزایش داد. امروزه حسابداران بخش مهم و فراگیر هر کسب‌وکاری هستند.