۰ نفر

مسعود خوانساری:

اینکه بگوییم تحریم ها هیچ اثری در اقتصاد کشور ندارد، کاملا غلط است، تحریم ها بسیار به اقتصاد ایران ضربه زده است

۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۲۷
کد خبر: 705200
اینکه بگوییم تحریم ها هیچ اثری در اقتصاد کشور ندارد، کاملا غلط است، تحریم ها بسیار به اقتصاد ایران ضربه زده است

رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: مهمترین عاملی که به اقتصاد کشور ضربه زد، تحریم بود. اینکه بگوییم تحریم ها هیچ اثری در اقتصاد کشور ندارد، کاملا غلط است، تحریم ها بسیار به اقتصاد ایران ضربه زده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، مسعود خوانساری در آخرین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در دوره نهم، با اشاره به اهداف دو دوره قبلی هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: اعتقاد ما بر این بوده و هست که اتاق بازرگانی، حلقه واسطی بین حاکمیت و بخش خصوصی کشور است که در همه دوره ها و اعصار، توانسته نقش جدی را در بزنگاهها ایفا کند.

وی افزود: در همه جای دنیا، حاکمیت از سوی واسطه هایی با آحاد ملت در ارتباط هستند که می توانند باب گفتگو را در جهت حل مسائل باز کنند، اما در ایران کمتر احزابی را داریم که این نقش را بازی کرده وحلقه واسط دولت و مردم باشند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با برشمردن مهمترین فعالیت های اتاق بازرگانی ظرف دو دوره گذشته فعالیت خود تصریح کرد: اتاق بازرگانی تهران در سال ۹۴ حدود ۱۴ هزار عضو داشته که با توجه به خدمات گسترده و مناسبی که به اعضای خود ارایه داده است، اکنون ۳۰ هزار عضو دارد که روند رو به رشدی را سپری کرده است، این در حالی است که علیرغم مشکلات گسترده ای که فعالان اقتصادی در حوزه اقتصادی کشور داشتند، اتاق موفق شده ظرفیت جذب اعضای خود را بالا برد. 

وی تصریح کرد: اتاق توانسته در شرایط سخت اقتصادی، اعضای خود را اضافه کند که این امر، نشان از کارایی اتاق بازرگانی تهران در ارایه خدمات به اعضای خود داشته است؛ هر چند که هدفگذاری ما، دسترسی به ۵۰ هزار عضو در پایان دوره نهم فعالیت اتاق بازرگانی تهران بود که این امر به دلیل شرایط اقتصادی کشور، میسر نشد؛ اما امیدواریم در سال های آتی، با عضویت فراگیری که در اتاق بازرگانی رخ خواهد داد، این اعضا به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار عضو برسد. 

خوانساری تاکید کرد: اتاق های بازرگانی باید اعضای خود را افزایش دهند تا قدرت چانه زنی بخش خصوصی با حاکمیت بالا رود. 

خوانساری با بیان اینکه در اتاق بازرگانی تهران تلاش شد تعداد تشکل های عضو از صفر به بیش از ۳۰ تشکل برسد، تصریح کرد: تشکل ها بازوی تخصصی اتاق هستند و هر چقدر نهادهای مدنی اقتصادی بیشتر شود، اتاق های بازرگانی می توانند در اقتصاد موثرتر بوده و نظرات کارشناسی و تخصصی ارایه کنند.

وی اظهار داشت: موضوع بعدی قرار گرفتن اتاق به عنوان مرجع در گزارشات اقتصادی و در راستای بیان تنگناها و بازگوکردن مشکلات اقتصادی کشور به دولت بود؛ به نحوی که در این ۸ سال، اتاق های ایران و تهران با گزارشات پژوهشی فاخر و همکاری با اندیشکده های اقتصادی، در مورد بسیاری از مسائل اقتصادی، به موقع هشدارهای لازم را داده و پیشنهاداتی را ارایه کردند.

خوانساری به ایفای مسئولیت اجتماعی در طول ۱۴۰ سال گذشته به عنوان یکی از وظایف اصلی اتاق اشاره و خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی در ایفای مسئولیت های اجتماعی بسیار به موقع عمل کرد و در زمان کرونا، با تجهیز بیمارستان بازرگانان، ایفای نقش نموده و همچنین در زمان وقوع سیل و زلزله، به موقع انجام وظیفه کرد و نشان داد که با مردم در ارتباط بوده است.

وی اظهار داشت: مشکلی که ما در طول هشت سال به خصوص ۴ سال دوم داشتیم، وضعیت اقتصاد کشور بود؛ به نحوی که دهه ۹۰ یکی از بحرانی ترین دهه های کشور برای اقتصاد بود و به خصوص در ۴ سال اخیر، با منفی شدن سرمایه گذاری، افزایش نقدینگی و کاهش شدید ارزش پول ملی، روز به روز سفره مردم کوچکتر شده و مردم از طبقه متوسط به طبقه ضعیف رفتند؛ بنابراین طبیعی است که در چنین شرایطی، اتاق نیز نقش خود را نمی تواند به خوبی ایفا کند؛ هر چند که در این ماجرا تا حدی که در توانش بود دخالت کرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: وقتی آتشی در خانه باشد همه نگران هستند و بیشتر به فکر خاموش کردن آتش خواهند بود؛ این در حالی است که مهمترین عاملی که به اقتصاد کشور ضربه زد، تحریم بود. اینکه بگوییم تحریم ها هیچ اثری در اقتصاد کشور ندارد، کاملا غلط است، تحریم ها بسیار به اقتصاد ایران ضربه زده است.

وی اظهار داشت: مهمترین بحرانی که اقتصاد کشور را به این روز رسانده است، اثر تحریم بر اقتصاد کشور است که بر تورم اثرگذار بوده است؛ پس اگر امروز به نقطه ای رسیدیم که هر روز دچار بحران اقتصادی هستیم، عامل اصلی آن تحریم است. اما امیدوارم که سال آینده بر همه مشکلات فائق آییم.