۰ نفر

نشست خبری اسلامی و گروسی؛

اسلامی: سفر گروسی پیام‌آور برقراری ارتباطات و روابط بین ایران و آژانس است / گروسی: انتظارات و توقعات از همکاری ما و ایران بسیار بالاست

۱۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۳۵
کد خبر: 704553
اسلامی: سفر گروسی پیام‌آور برقراری ارتباطات و روابط بین ایران و آژانس است / گروسی: انتظارات و توقعات از همکاری ما و ایران بسیار بالاست

اسلامی گفت: دیدار اخیر گروسی که از دیروز آغاز شد، پیام‌آور برقراری ارتباطات و روابط بین ایران و آژانس است. ارتباطات و رفت‌وآمدها و گزارش‌ها باید اعتمادآفرین باشد

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی راد؛  نشست خبری مشترک رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز شنبه با محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی آغاز شود.

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی در آغاز نشست خبری گفت: دیدار اخیر آقای گروسی که از دیروز بعدازظهر آغاز شد، پیام‌آور برقراری ارتباطات بر روابط کاری به صورت حرفه ای و سازمان انرژی اتمی ایران است. نکته ای که برای ما حائز اهمیت است اینکه ارتباطات و رفت و آمدها و گزارش ها به گونه‌ای باشد که همواره اعتماد آفرین باشد و ما بتوانیم به صورت اطمینان بخش برای حل و فصل مسائل با پرهیز از ورود دادن و نفوذ دادن عناصر و عواملی که امنیت آنها و هدف آنها بر هم زدن یک روابط عادی و حرفه‌ای است را به وجود بیاوریم. به گونه‌ای که این شیوه تعامل پایدار بماند و همواره آژانس بتواند وظایف خود را در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب ضوابط پادمان پابرجا و اطمینان بخش نگه دارد.

وی ادامه داد: موارد در قالب گفتگوهای دوجانبه و مشترک میان ما و همکاران آژانس و همکاران آقای گروسی انجام شده است و اطمینان دارم که به صورت پایداری تاثیرگذار خواهد شد.

وی ادامه داد: موارد در قالب گفتگوهای دوجانبه و مشترک میان ما و همکاران آژانس و همکاران آقای گروسی انجام شده است و اطمینان دارم که به صورت پایداری تاثیرگذار خواهد شد.

اسلامی گفت: در هفته ای که گذشت 29 کنفرانس هسته ای ملی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار کردیم و کنفرانس سی ام بین المللی بین المللی با همکاری آژانس خواهد بود.

رییس سازمان انرژی تاکید کرد: موضوع مهمی که شب گذشته تفاهم کردیم  این بود که در هفته‌ای که گذشت ما بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای را که به صورت ملی برگزار شد در دانشگاه شهید بهشتی برگزار کرده و توافق کردیم که از کنفرانس سی‌ام به بعد کنفرانس ما بین المللی خواهد بود که با مشارکت آژانس بین‌المللی انجام خواهد شد که روایتگری از برنامه هسته‌ای ایران از یک سو و از سمت دیگر ارائه ظرفیت قابل ملاحظه دانشمندان و مراکز علمی و پژوهشی جمهوری اسلامی ایران نیز تاثیرگذار است و می‌تواند در پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای به آژانس بین‌المللی برای ارائه به سایر کشورها کمک کند، برگزار شود و این کنفرانس از سال آینده با مشارکت آژانس به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد که مورد موافقت و حمایت آقای گروسی هم قرار گرفت.

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: ضیافت شام دیشب نشان داد جریان علمی و پژوهشی و فناوری ایران قدرتمند است و خانم ها و آقایان با مدیت و قدرت در آن حضور دارند و جوانان نیز حضور قوی دارند که نشان می دهد دانش هسته ای دانشی است درون زا و ایران همواره آماده بوده و هست که دستاوردهایش را با سایر کشورها به اشتراک بگذارد.

گروسی: انتظارات و توقعات از همکاری ما و ایران بسیار بالاست

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این نشست گفت: توقعات بسیار بالا است، حضور این تعداد از خبرنگاران مطبوعات نشان‌دهنده اهمیت این مساله است و نشان می‌دهد چقدر توقعات بالا است.

در خصوص کار مشترکی ما و جمهوری اسلامی ایران جلو می‌بریم و مسائلی که ما به همراه ایران باید در خصوص آنها شفافیت‌سازی کنیم و همینطور تضمین‌ها و اطمینان‌هایی که بابت برنامه هسته‌ای ایران باید داده‌شود، چنین توقعات و علاقمندی بالایی در سطح جهان هم به چشم می‌خورد.

گروسی ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت آماده هستیم کار را به پیش ببریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما درباره اینکه هرگونه حمله به تاسیسات هسته‌ای کشورهای عضو آژانس تخلف است، چرا شما حتی تهدیدهای  مکرر رژیم صهیونیستی و  آمریکا علیه ایران را محکوم نکردید؟ گفت: دو مساله است؛ اشاره به حمله به نیروگاه های اتمی رایج شده و این بخاطر حمله به اوکراین است که ممکن است خاطرات گذشته را به یاد بیاورد. طی کنفرانسهای عمومی آژانس اینها توسط آژانس محکوم شده است. هرگونه اقدام نظامی علیه نیروگاههای اتمی محکوم و غیر قانونی و خارج از نرم‌های قانونی است.

نشست خبری اسلامی و گروسی

مدیرکل آژانس گفت: بخش دوم که مهم است مربوط به همکاری‌های فنی و علمی با ایران است. شب گذشته در این باره بحث کردم و قرار است رویدادی که سالها انجام می شده وجهه بین المللی پیدا کند و این رویداد قرار است سال آینده برگزار شود و ما از برگزاری آن حمایت می‌کنیم.

گروسی بیان کرد: می خواهیم همیشه با ایران یک مکالمه سیستماتیک داشته باشیم و از حضور دوباره در ایران خوشحالم. جو حاکم در این سفر یک جو کاری و مبتنی بر صداقت است و همکاری همچنان با ایران ادامه دارد.

اسلامی درباره احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در نشست بعدی آژانس گفت: اگر قرار باشد قطعنامه‌ای صادر شود مقامات ذیربط تصمیم‌گیری می‌کنند. آنچه در چارچوب پادمان است به آن پایبند بودیم. همکاری ما با آژانس تداوم خواهد داشت.

اسلامی درباره این‌که آیا توافقی درباره مسائل پادمانی و بیانیه مشترک خواهیم داشت و توضیحات ایران درباره غنی سازی ۸۴ درصدی گفت: در گزارش گروسی آمده بود شناسایی ذره ۸۴ درصد بود نه غنی‌سازی ۸۴ درصد. درباره سه مکان الگویی را در سفرم به آژانس با گروسی توافق کرده بودیم همان را دنبال می ‌کنیم. اینها ادامه دارد و در قالب یک الگو‌ی تعاملی آن را به سمت حل و فصل می‌بریم. الان همکاران در حال گفت‌وگو هستند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: ما هنوز در حال کار هستیم.  همانگونه که می‌دانید همین الآن همچنان ملاقات‌هایی در جریان است.  دیدار با معاون رییس جمهور و دیگر مقام‌های دولت امروز انجام می‌شود. ما در پایان روز کاری می‌توانیم میزان رضایت‌مان را از سفر ارزیابی کنیم. اما بگذارید بگویم که جو جاری، جو همکاری، صداقت و مشارکت است.  فکر می‌کنم برای من این مهم‌ترین موضوع باشد.  گفتگوها امروز استمرار پیدا خواهد کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللى انرژى اتمى در پاسخ به سوالی در مورد درز اخبار و اطلاعات از آژانس در رسانه‌های غربی بیان کرد: از شنیدن درز اخبار آژانس به بیرون عصبانی و ناامید می شوم و این اتفاقی نیست که از آن راضی باشم. باید مکالمه و گفت و کوی مستقیم داشته باشیم و اجازه انتشار شایعات را ندهیم

گروسی در ادامه گفت: بازرسی‌ها از ایران ادامه دارد چون عضوی از NPT است. کشورهای عضو NPT توافقات پادمانی با آژانس دارند. این من نیستم که تشخیص می‌دهم با کدام کشورها باید شدیدتر برخورد کرد و با برخی دیگر اصلا نباید برخوردی کرد.

مدیرکل آژانس در پاسخ به این سوال که آیا درباره سه مکان قرار است به نتیجه برسیم ؟ گفت: ما سخت در حال کار کردن هستیم و همکاران ما سخت در حال کار کردن هستند.

مدیرکل آژانس در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد: طبیعی است کشورهای مختلف با انگیزه‌های مختلف از نفوذ خود برای تاثیرگذاری استفاده کنند. ضروری است ایران و آژانس با هم همکاری داشته باشند و اینگونه دیگر کشورها نمی توانند تاثیرگذاری داشته باشند.

گروسی در پاسخ به سوالی گفت: از آژانس هیچ وقت بعنوان ابزار سیاسی استفاده نشده است. ما شورای حکام داریم و از کسی دستور نمی‌گیریم برای ما مهم است تحت پادمانها کار کنیم. بندهای غروب هم مربوط به توافقات مهم است.