۰ نفر

مصوبات شیفت اول از ششمین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲؛

اختصاص ۵۰۰ میلیون یورو برای اتمام پالایشگاه خلیج فارس / درآمدها و هزینه‌های شرکت‌های دولتی شفاف می‌شود

۱۱ اسفند ۱۴۰۱، ۸:۲۶
کد خبر: 704213
اختصاص ۵۰۰ میلیون یورو برای اتمام پالایشگاه خلیج فارس / درآمدها و هزینه‌های شرکت‌های دولتی شفاف می‌شود

ششمین روز بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، جلسه علنی امروز ( پنجشنبه) مجلس شورای اسلامی از لحظاتی قبل به ریاست محمد باقر قالیباف آغاز شد.

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در دستور کار نمایندگان قرار دارد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روز شنبه هفته جاری بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ را در صحن مجلس آغاز کرده و پس از پایان بررسی بخش درآمدی لایحه، وارد بررسی بخش هزینه ای شده و تا تبصره ۲ پیشرفته اند.
جلسه علنی امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یک شیفت برگزار خواهد شد.

اختصاص نفت و میعانات گازی تا سقف ۵۰۰ میلیون یورو برای اتمام بهره برداری پالایشگاه خلیج فارس

 نمایندگان مجلس بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ را بررسی کرده و با پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای الحاق یک بند به تبصره ۱ لایحه موافقت کردند.

برای اتمام بهره برداری پالایشگاه مهر خلیج فارس و تامین فرآورده های مورد نیاز به دولت اجازه داده می شود به دستگاه اجرایی مربوط تا سقف ۵۰۰ میلیون یورو نفت یا میعانات گازی تخصیص داده و دستگاه اجرایی متعهد می شود پس از بهره برداری  ظرف مدت سه سال به صورت نقدی یا تامین فرآورده با دولت تسویه حساب نماید.

سه وزارتخانه موظف به ارائه طرح سرمایه‌گذاری در جهت بهینه سازی مصرف سوخت شدند

نمایندگان مجلس با پیشنهاد الحاق یک بند به تبصره ۱ لایحه بودجه ۱۴۰۲ در بخش هزینه ای موافقت کردند.

طبق این مصوبه، وزارتخانه‌های کشور (با همکاری شهرداری‌های کشور) و راه و شهرسازی و نیرو موظفند تا مرداد سال ۱۴۰۲ طرح پیشنهادی سرمایه‌گذاری در جهت بهینه سازی مصرف سوخت در قالب ارتقای حمل و نقل درون شهری و برون شهری و برقی کردن چاه‌های کشاورزی براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور را جهت تصویب و نهایی سازی به شورای اقتصاد هرکدام به میزان یکصد هزار میلیارد ریال ارائه کنند. وزارت نفت مکلف به همکاری در این خصوص است. 

سرمایه گذاران طرف قرارداد وزارتخانه های مذکور مجازند تا با استفاده از ظرفیت ماده ۸ قانون حداکثر استفاده از توان تولید و خدمات کشور و حمایت از کالای ایرانی برای تامین مالی اجرای طرح های بهینه سازی با استفاده از ظرفیت فاکتورینگ نسبت به صدور اوراق مالی اقدام کنند

درآمدها و هزینه‌های شرکت‌های دولتی شفاف می‌شود

وزارت اقتصاد مکلف به تدوین آیین‌نامه انتظام‌بخشی و شفاف‌سازی و ضابطه‌مند کردن درآمدها و هزینه‌های شرکت‌های دولتی شد.

در جلسه علنی امروز (‌پنجشنبه) دو بند (الف) و (ب) تبصره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۲ در بخش هزینه‌ای تصویب شد.

الف- شرکتهای دولتی در فهرست واگذاری در سال ۱۴۰۲ مشمول حکم ماده (۴) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) می‌باشند.

ب- وزارت امور اقتصادی و دارایی با رعایت اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و رعایت سیاست‌های کلی برنامه هفتم، حداکثر تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۲ مکلف است با همکاری سازمان ‌برنامه ‌و ‌بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور آیین‌نامه انتظام‌بخشی و شفاف‌سازی و ضابطه‌مند نمودن درآمدها و هزینه‌های شرکت‌های دولتی را از جمله شامل میزان حقوق و دریافتی اعضای هیأت مدیره ، نحوه تشکیل مجامع عمومی / شورای‌عالی و بررسی صورت‌های مالی و ثبت اطلاعات در سامانه یکپارچه شرکت‌های دولتی و ثبت اطلاعات نیروی انسانی و حقوق و مزایای کارکنان در سامانه سازمان اداری و استخدامی کشور مبتنی بر تکالیف قانونی، تدوین و به‌تصویب‌ ‌هیأت وزیران برساند. 

وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است گزارش عملکرد این جزء را هر سه‌ماه یک‌بار به کمیسیون‌های ‌برنامه ‌و ‌بودجه و محاسبات و اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

شروط مجلس برای تخفیف ۵ درصدی خوراک نفت خام به شرکت‌های پالایش نفت

با تصویب مجلس، شروطی برای اعمال تخفیف ۵ درصدی خوراک نفت خام به شرکت‌های پالایش نفت تعیین شد.

 نمایندگان مجلس با الحاق یک بند به تبصره ۱ در بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ موافقت کردند.

طبق این مصوبه، وزارت نفت مکلف است تخفیف ۵ درصد خوراک نفت خام موضوع جزء ۱ بند (الف) ماده ۱ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۲ را صرفاً با رعایت شرط زیر به شرکت های پالایش نفت اختصاص دهد.

۱- اختصاص ۴۰ درصد از سود خالص سالانه شرکت پالایش نفت به حساب اندوخته قانونی مخصوص پروژه های کیفی سازی با اولویت کاهش نفت کوره در مجمع عمومی

۲- تایید پیشرفت فیزیکی پروژه توسط شرکت مشاور منتخب وزارتخانه های نفت، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه مطابق برنامه زمان بندی مورد تایید وزارت نفت برای دوره سه ماهه قبل از اعمال تخفیف خوراک

۳- در صورت عدم مطابقت پیشرفت فیزیکی واقعی توسط شرکت مشاور منتخب با برنامه زمانبندی مورد تایید وزارت نفت، تخفیف خوراک مورد نظر به صورت نسبتی از پیشرفت فیزیکی واقعی به پیشرفت فیزیکی برنامه ای اعمال می گردد

پایان ششمین روز بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲

محمد باقر قالیباف لحظاتی قبل زنگ پایان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی را به صدا درآورد و اعلام کرد: جلسه علنی بعدی مجلس شورای اسلامی ساعت ۷:۴۵ صبح روز شنبه برگزار خواهد شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از شنبه هفته جاری بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ را در صحن مجلس آغاز کرده و پس از اتمام بررسی بخش درآمدی لایحه، وارد بخش هزینه ای شده و تا تبصره ۲ پیش رفته اند.

جلسات علنی مجلس شورای اسلامی تا پایان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ روزانه در سه شیفت برگزار خواهد شد