۰ نفر

گفت و گوی اقتصادآنلاین با عضو کمیسیون برنامه و بودجه؛

باید آقایی دلار در اقتصاد ایران را از بین ببریم / ارز جهانگیری هم بد نبود، فقط مدیریت نشد!

۱۳ دی ۱۴۰۱، ۱۲:۳۳
کد خبر: 692706
باید آقایی دلار در اقتصاد ایران را از بین ببریم / ارز جهانگیری هم بد نبود، فقط مدیریت نشد!

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: سیاست آقای فرزین این است که کف یا همان ارز نیمایی را بالا بیاورد تا بازار آزاد پایین بیاید و این دو ارز بهم نزدیک شوند.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با اقتصادآنلاین در خصوص مباحث ارزی مطرح شده توسط محمدرضا فرزین، رییس جدید بانک مرکزی بیان کرد: ارز جهانگیری امر بدی نبود، فقط مدیریت نشد. در حقیقت باید دو نرخ بهم نزدیک شود. 

وی در ادامه توضیح داد: شما وقتی فضای دو نرخی برای ارز ایجاد کردید، یعنی تبعات آن انحراف و فساد است. نیازهای اصلی کشور باید از طریق ارز نیمایی برطرف شود و امکان آن وجود دارد و ما به اندازه نیازمان این ارز را داریم. این مسیر را تقویت می‌کنیم که با ارز نیمایی مشکلمان را حل بکنیم و وقتی با ارز نیمایی مشکلمان را حل کردیم، فاصله میان ارز بازار و نیمایی باید تنزل پیدا بکند.

در خصوص همین روند در دولت دوازدهم این نماینده اشاره کرد: در دولت آقای روحانی بعد از تعیین ارز نیمایی خطا صورت گرفت و مشکل ایجاد شد. در آن دولت از صادر کنندگان تعهد گرفته نشد که ارزی که می‌برند، بازگردانند و ارز برنگشت. برهمین اساس ناگهان در کشور با یک فاصله بین عرضه و تقاضای ارز مواجه شدیم؛ یعنی ارزی وجود نداشت و از سوی دیگر تقاضا برای ارز زیاد شد و این فاصله باعث جهش قیمت شد.

محبی در مورد بازگشت به سیاست ارزی دولت دوازدهم در دولت رییسی گفت: این بیماری اقتصادی است که ما را با خود می‌برد، ما دلمان می خواهد ارز را روی ۲۳ هزار تومان ببندیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه بیان کرد: چون ما محدودیت ارز داریم، برهمین اساس قیمت ارز را به بازار نمی‌سپاریم ولی برای نیاز واقعی ارز داریم. آنچه که در بازار اتفاق افتاده نیاز کاذب است؛ یعنی شما با کشوری مواجهه هستید که ۵ میلیون میلیارد نقدینگی دارد و قسمتی از این نقدینگی را در  فضای سوداگری آوردند. سوال این است که چرا مالیات بر عایدی سرمایه اجرا نمی‎شود؟ یعنی افرادی که ناگهان سرمایه آنها افزایش پیدا می‌کند باید مالیات بدهند که وارد مقوله سوداگری نشوند و این اتفاق باید بیفتد. یعنی مسئله ما مشخص است و همه دوست داریم نرخ ارز تک نرخی باشد؛ ولی قواعدی چیده شده و ضعف هایی داریم و ترک فعل‌هایی از گذشته شده و شرایط به امروز رسیده و به آسیب پذیری اقتصاد ما منجر شده است. همین موضوع ناگهان فضای دو قطبی بوجود می‎آورد و این دولت سعی دارد این را کم کند.  

محبی ادعا کرد: سیاست آقای فرزین این است که کف یا همان ارز نیمایی را بالا بیاورد تا بازار آزاد پایین بیاید و این دو ارز بهم نزدیک شوند. اگر بازار آزاد پایین نیاید در حقیقت نواقص ادامه خواهد داشت.

در پایاین این نماینده گفت: هنر دولت سیزدهم این است که فاصله این دو نرخ را آنقدر بهم نزدیک کند که تقریباً یکی بشود. ما باید برای شکل گیری این روند کمک کنیم. بحث یک شخص و یک دولت نیست. باید کل حاکمیت عقل‌هایمان را روی هم بگذاریم و حتماً قانون مالیات بر عایدی سرمایه را اعمال کنیم. همچنین برخورد مناسب با سوداگرانی که این فضا را درست کردند، انجام گیرد. در کشور باید آقایی دلار را از بین ببریم. تا زمانی که دلار محور همه چیز باشد، اقتصاد ما دائماً دچار تنش می کند. اینکه چگونه باید این آقایی را بهم زد این خودش ابعاد مختلفی دارد.