۰ نفر

بازگشت به وین؛

روز اول دور جدید مذاکرات در وین

۱۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۲۸
کد خبر: 658581
 روز اول دور جدید مذاکرات در وین

روز اول مذاکرات وین با تعدد دیدارها آغاز شد. دیدارهایی که تنها به شهر وین و میز مذاکرات ختم نشد، به نظر می رسد اکنون شرایط مذاکرات برای احیای برجام پیچیده تر از هر زمان دیگری شده است.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ پس از حدود ۵ ماه وقفه از انجام مذاکرات در وین، بار دیگر تیم‌های مذاکره‌کننده عازم اتریش شدند.

امروز پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ روز اول دور جدید مذاکرات در هتل کوبورگ آغاز شد. در دیدارهای روز اول نقش میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات، علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران و انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات به شدت پررنگ بود و دیدارهای مختلفی در کوبورگ میان این سه نفر برگزار شد. در حالی که اعلام شده بود روند مذاکرات مانند روند دیدارها در دوحه است و مذاکرات غیرمستقیم تیم ایران و آمریکا با واسطه‌گری اروپا ادامه می‌یابد.

اما اینطور به نظر می‌رسد که همه چیز به آنچه در وین می‌بینیم محدود نمی‌شود. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه توییتر خود از دیدار با جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده مذاکرات وین در کامبوج خبر داد. این در حالی است که تیم‌های مذاکره‌کننده در وین بر روی متن پیشنهادی جوزپ بورل در حال رایزنی هستند.

همچنین محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر خبر داد که با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود در کامبوج گفت‌و‌گو کرده است. این دیدار در حالی رقم خورده است که قطر در ماه‌های اخیر تلاش بسیاری برای احیای برجام انجام داده است.

در هر دو دیدار مذاکرات هسته‌ای مورد توجه قرار گرفته و بدون شک روند توافق مورد بررسی قرار گرفته است.

سرانجام پرونده احیای برجام چه می‌شود؟

به نظر می‌رسد پیشنهاد روی میز بورل و روند مذاکرات در این دور، آخرین تلاش‌ها برای رسیدن به توافق باشد. در حقیقت شمارش معکوس برای مرگ یا احیای برجام شروع شده و فرصتی برای تعیین و تکلیف این پرونده قطور رو به پایان است.

در حالی که چند ساعت قبل شروع مذاکرات رابرت مالی، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا گفته است: من به وین می‌روم، اما انتظار پیشرفت زیادی ندارم. اما هنوز امید برای احیای برجام وجود دارد. در حالی که برخی روسیه و جنگ ا‌وکراین را عامل عدم توافق مذاکرات برجامی می‌دانند. اما مقامات روسیه و حتی ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه نیز بارها اعلام کردند که خواهان احیای برجام هستند. از سوی دیگر ۱+۵ هیچ کدام مایل به دستیابی به بمب اتم برای هیچ کشور جدیدی نیستند. 

هتل کوبورگ این روزها شاهد آخرین تلاش‌ها برای تعیین و تکلیف پرونده برجام است و هنوز مشخص نیست که پایان این داستان چه خواهد بود.