۰ نفر

با اشاره به ناهماهنگی دستگاه های اقتصادی؛

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: نظم اقتصادی کشور دچار آشفتگی است

۲۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۲۷
کد خبر: 644235
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: نظم اقتصادی کشور دچار آشفتگی است

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس گفت: دستگاه‌های اقتصادی ما مثل بورس، گمرک، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه باید باهم هماهنگ باشند که در این صورت مشکلات کنونی بروز پیدا نمی کرد. این دستگاه‌ها در برخی موارد نیاز به جراحی در بعد نیروی انسانی و ساختاری دارند که تا امروز اتفاق نیفتاده است.

اقتصادآنلاین – پرستو بهرامی راد؛ فتح‌الله توسلی، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت دلار و ارز تابع مسائل داخلی، بین‎المللی و منطقه‌ای یعنی مرتبط با حوزه اقتصاد کلان، سیاست و امنیت است.

او در ادامه توضیح داد: در شرایطی که در منطقه وضعیت اوکراین و چالش‌های سوریه و لبنان را داریم، در بعد بین‌المللی هم با روابط بین شرق و غرب روبرو هستیم که در رقابت با یکدیگر هستند و از طرف دیگر در داخل هم زیرساخت‌های اقتصادی مشکل دارد. دستگاه‌های اقتصادی ما باهم هماهنگ نیستند و آن طور که باید به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

توسلی با بیان اینکه وقتی منابع حاصل از نفت کمتر شده باید به سمت تجارت در حوزه همسایگان برویم، تاکید کرد: ما تجارت در بخش‌هایی که محرومیت و تحریم نداریم، مثل حوزه کشاورزی و دارو هم عملاً تلاشی نمی‌کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد هماهنگی ارگان‎های مختلف کشور گفت: دستگاه‌های اقتصادی ما مثل بورس، گمرک، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه باید باهم هماهنگ باشند، اگر تاکنون روال به این صورت بود، چنین مشکلاتی نداشتیم. این دستگاه‌ها در برخی موارد نیاز به جراحی در بعد نیروی انسانی و ساختاری دارند که تا به امروز اتفاق نیفتاده است.

توسلی در پایان اشاره کرد: شرایط امروز ارزی علل مختلفی دارد. یکی دیگر از این علل تزریق پول‌های غیر ضروروی بوده است. در واقع نظم اقتصادی در کشور  به هم ریخته و همه کارکنان دولت به شکلی از وضعیت حقوق خود ناراضی هستند و در این شرایط پول در جامعه تزریق می‎شود، همین مساله برای کاهش ارزش ریال کافیست. دولت باید برنامه‌های خود را منظم‌تر کند و برای آینده و وضعیت موجود استراتژی داشته باشد.