۰ نفر

در صحن علنی مجلس؛

قالیباف: مدیران برای تامین کالاهای ضروری، تلاش شبانه روزی می کنند

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۸:۲۶
کد خبر: 635580
قالیباف: مدیران برای تامین کالاهای ضروری، تلاش شبانه روزی می کنند

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دستگاه های اجرایی فرایند اجرای قانون استفاده از کالابرگ الکترونیک برای تامین کالاهای ضروری معیشتی را تسریع کنند.

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی‌راد؛ محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز بیان کرد: از مردم ایران صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم که با صبوری و درایت در برابر هجمه های معاندین و رسانه های دشمنان این آب و خاک ایستادند و به قوای سه گانه در راه تحقق جراحی اقتصادی برای عادلانه و مردمی سازی نظام پرداخت یارانه ها یاری می رسانند.

او در ادامه گفت: مردم مطمئن باشند که این روزها مدیران اجرایی کشور برای رساندن کالاهای ضروری معیشتی به مردم به صورت شبانه روزی در حال تلاش هستند. ضمن تشکر از اقدامات مخلصانه صورت گرفته توسط دولت، امیدوارم دستگاه های اجرایی فرایند اجرای قانون استفاده از کالابرگ الکترونیک برای تامین کالاهای ضروری معیشتی که می تواند نگرانی ها را برطرف کند، تسریع کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در همین راستا ضروری است دستگاه های مسئول مردم را از فرایند راه اندازی زیرساخت های طرح کالابرگ الکترونیک و جزییات اجرایی آن مطلع سازند و زمان بندی مشخصی در خصوص نهایی شدن این فرایند اعلام کنند تا مردم از اجرایی شدن آن مطمئن شوند. همچنین استمرار تامین به موقع کالاها و اقلام مور نیاز مردم در بازارهای هدف امری ضروری است که باعث آرامش خاطر مردم و جلوگیری از تقاضای بی مورد می شود.

قالیباف بیان کرد: رسیدگی فوری و دقیق به شکایت های مردم در پرداخت مبلغ کمک معیشتی نکته مهمی است. ممکن است مردم به دلایل مختلف نسبت به تعیین دهک خود معترض باشند که البته دولت اقدامات خوبی در این زمینه در دستور کار دارد.

او توضیح داد: تلاش های شبانه روزی مسئولان اجرایی در اجرای مطلوب این طرح ضامن رفع نگرانی های ملت شریف ایران خواهد بود و به سیاست های غلط اقتصادی پیاده سازی شده در دولت های قبل که باعث هدررفت منابع ملی، توزیع غیرعادلانه یارانه ها و منتفع شدن دلالان شده بود، پایان خواهد داد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: قوای سه گانه در تمامی دستگاه ها با اراده قوی و به طور هماهنگ برای حل مشکلات و جراحی اقتصادی مردم یکدل و یکصدا شده اند و مردم مطمئن باشند که تمامی مسئولان کشور در همه دستگاه ها بر حفظ قدرت خرید مردم و ایجاد آرامش معیشتی تاکید ویژه دارند و به لطف خداوند متعال تمامی اقدامات با همین هدف به انجام خواهد رسید و در این راه مجلس همکاری با دولت در پیاده سازی دقیق قانون را وظیفه خود می داند، خصوصا نمایندگان در حوزه های انتخابیه خود می توانند با رصد و نظارت دقیق در انتقال نارسایی های احتمالی به مدیران اجرایی کمک کنند.

قالیباف گفت: امیدواریم اصحاب رسانه و فعالان سیاسی نیز با همراهی کامل در مسیر اجرایی کردن طرح ملی عادلانه کردن نظام پرداخت یارانه ها به تحقق اهداف این طرح یاری رسانند، بهبود وضعیت معیشتی مردم و ایجاد آرامش معیشتی با عادلانه کردن نظام پرداخت یارانه ها در صورت اجرای دقیق مصوبات مجلس در دسترس خواهد بود.

سعیدی: کالاهای اساسی باید با نرخ شهریور ۱۴۰۰ ارائه شود

معین‌الدین سعیدی در تذکری شفاهی در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجلس در مقام قانون‌گذار در بودجه سال ۱۴۰۱ مصوب کرد که تمام کالاهای اساسی در صورت حذف ارز تخصیصی باید با قیمت شهریورماه سال ۱۴۰۰ در اختیار مردم قرار داده شود.

او در ادامه اظهار کرد: اکنون با توجه به نگرانی‌هایی که در حوزه معیشتی برای مردم ایجاد شده است شأن نظارتی مجلس شورای اسلامی ایجاب می‌کند که این موضوع را با جدیت پیگیری کرده و کالاهای اساسی با نرخ شهریورماه سال ۱۴۰۰ به دست مردم برسد.

نقدعلی: محاسبه درآمد فرزندان به حساب سرجمع خانواده اشتباه است

محمدتقی نقدعلی در جلسه علنی در تذکری گفت: به دولتمردان خداوقت می‌گویم که شبانه‌روز برای جلوگیری از رویه‌های غلط تلاش می‌کنند.

او بیان کرد: برخی از همکاران خبری دادند که قیمت مرغ با اشباع در برخی از استان‌ها حتی از سقف اعلامی قیمت دولت هم تنزل پیدا کرده است، این نشان می‌دهد سیاست هدفمندی کم‌کم و به مرور زمان پاسخ می‌دهد. تقاضای مردم از دولت این است که برنامه مبارزه با قاچاق را با جدیت بیشتر ادامه دهند و از احتکارها پیشگیری کنند که اثرات مثبتی به جای می‌گذارد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس در مورد اصلاح روند پرداخت یارانه ها توضیح داد: مثلا درآمد فرزندی با سن ۳۰ سال در سرجمع درآمد خانواده محاسبه می‌شود که این غلط است. نباید درآمد پسر ۳۰ ساله‌ای به حساب پدر و مادرش گذاشته شود و به همین دلیل یارانه خانواده حذف شود. لازم است این موضوع اصلاح شود.

نقدعلی تأکید کرد: محاسبه درآمد فرزندان به حساب سرجمع خانواده اشتباه است یا اینکه یارانه خانواری حذف شده به این دلیل که در مقطع کوتاهی درآمد خاصی داشته‌اند. مثلا خانواده‌ای خانه‌اش را فروخته تا پول آن را تبدیل به احسنت کرده و در منزل به کار برد، اما سازمان هدفمندی به صرف اینکه در مقطع زمانی رقمی در حساب بوده، یارانه را قطع کرده که لازم است به سرعت این رویه‌ها اصلاح شود.

او گفت: با اصلاح رویه در پرداخت یارانه ها قطعا مردم، دولت و مجلس و حاکمیت را همراهی می‌کنند. لازم است رییس جمهوری، وزرا و مجلس به سرعت این رویه‌های غلط را اصلاح کنند چون در این شرایط و با تسریع در امور، یقینا مردم، دولت را برای انجام تصمیمات اساسی و پایه‌ای همراهی خواهد کرد.

انتقاد کوچکی‌نژاد از عدم همکاری بانک مرکزی در تفحص از ارز ۴۲۰۰ تومانی

جبارکوچکی نژاد در تذکری بیان کرد: بر اساس اصل ۸۶ قانون اساسی مجلس حق تحقیق و تفحص در هر حوزه و اموری را دارد و تمام دستگاه ها و بخش ها موظف به همکاری با مجلس در زمینه تحقیق و تفحص هستند. متاسفانه حدود ۳ ماه است که بانک مرکزی از همکاری با مجلس در زمینه تحقیق و تفحص در خصوص تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی امتناع می کند.

او در ادامه اظهار کرد: بنده در طول این سه ماه هم به رئیس مجلس و هم به کمیسیون برنامه بودجه نامه نوشتم و تاکید کردم که بانک مرکزی مانع انجام تحقیق و تفحص می شود. همه دستگاه ها موظف به همکاری با مجلس در زمینه تحقیق و تفحص هستند.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر نماینده رشت بیان کرد: بنده در جریان مکاتبات با بانک مرکزی هستم. با رئیس بانک مرکزی نیز در این زمینه مکاتبه داشته ام. اجرای قانون را پیگیری می کنیم. زمانی هم که فاصله افتاده است به مدت زمان تحقیق و تفحص اضافه خواهد شد.

صباغیان: افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارگران، ناچیز است

نماینده مردم ابرکوه، بافق، خاتم و مهریز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اقدام دولت درباره افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارگران مشمول قانون کار تاکید کرد که این مصوبه مجلس نیست.

محمدرضا صباغیان در جلسه مجلس شورای اسلامی در تذکری اظهار کرد: دولت افزایش حقوق کارگران مشمول قانون کار را ۱۰ درصد تعیین کرده است که این مصوبه مجلس نیست و قانون نیز بیان کرده که شورای عالی کار باید حقوق کارگران را تعیین کند؛ در این شرایط ما باید چه جوابی به کارگران بدهیم؟

وی با درخواست مجلس برای دفاع از جایگاه مجلس گفت: شورای عالی اقتصادی اقدام به تصویب قانون می کند اما گزارش به مجلس نمی دهند، همچنین خود دولت نیز مصوباتی دارد، در این شرایط دیگر چیزی از مجلس قانونگذار باقی نمی ماند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: کارگران ناراضی هستند و انتظار دارند که مجلس به موضوع ورود کرده و از حق کشی جلوگیری کند چراکه افزایش ۱۰ درصدی حقوق برای کارگری که مشمول قانون کار و از امتیازات دستگاه‌ها محروم است، رقمی محسوب نمی‌شود.

معوقه یارانه از قلم افتاده‌ ها پرداخت می‌شود

جواد حسینی کیا در جلسه علنی در تذکری با اشاره به حاشیه ها ایجاد شده پس از اصلاح نظام یارانه ها خواستار پاسخگویی مسوولان ، رسیدگی فوری و جلوگیری از ایجاد  التهاب در جامعه شد.

نماینده سنقر گفت: خواسته مردم این است که مشکلات‌شان حل شود و یارانه به درستی به دست مصرف کننده واقعی و نیازمندان برسد. در شرایط کنونی به وحدت و همدلی حاکم و انجام کار اصولی نیاز داریم.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: کمک معیشتی با سقف های مشخص شده شامل همه دهک ها به جز دهک دهم می شود. بعضی ها از قلم افتاده که معوقات آن ها پرداخت خواهد شد.