۰ نفر

آلودگی هوا و غیب شدن شهردار تهران؛

زاکانی آلودگی هوای تهران را احساس نمی‎ کند؟

۲۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۹:۳۰
کد خبر: 626984
زاکانی آلودگی هوای تهران را احساس نمی‎ کند؟

دومین روز از آلودگی هوای پایتخت می‌گذرد و شهردار تهران همچنان درباره این موضوع مهم شهری راه سکوت در پیش گرفته است. در حالی که گرد و خاک به عنصر اصلی هوای تهران تبدیل شده، به نظر می‌رسد همچنان هیچ مسئولی حاضر نیست به شهروندان نگران توضیحاتی در این باره ارائه دهد.

اقتصادآنلاین – پرستو بهرامی‌راد؛ کافی است که برای لحظاتی از خانه خارج شوید تا عمق آلودگی هوای تهران را استنشاق کنید. بعد از گذشت دو روز از این فاجعه زیست محیطی هنوز واکنشی از سمت بالاترین مقام شهری یعنی شهردار تهران شاهد نبوده‌ایم.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران که این روزها از اظهارنظر درباره آلودگی هوای تهران اجتناب کرده است، در توئیتی نوشته است که دستاوردهای صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی، سرمایه ملی مردم ایران است. حفظ و توسعه این دستاوردها، خواست مشترک نظام و همه مردم است. غربی‌ها هیچ وقت، نخواهند توانست این خواست تاریخی ملت بزرگ ایران را تغییر بدهند.

اظهار نظر شهردار تهران در مورد مسائل هسته‌ای در حالی که شهروندان تهرانی از هوای سالم برای تنفس محروم هستند، با نقدهای بسیاری روبرو شده است. آلودگی شدید هوا در تهران و سایر شهرهای ایران که از روز گذشته با ورود ریزگردها آغاز شده، همچنان ادامه دارد. با ادامه روند افزایشی آلودگی روز گذشته (شنبه بیستم فروردین ماه) برای نخستین بار در سال ۱۴۰۱ تهران در صدر آلوده‌ترین شهرهای جهان ایستاد، مقامی که امروز یکشنبه بیست و یکم فروردین ماه هم همچنان در اختیار این کلان شهر و برای دومین روز متوالی باقی ماند و این شهر را در صدر آلوده‌ترین پایتخت‌های جهان قرار داد.

در چند روز گذشته آلودگی هوا در مناطق غربی، مرکزی، دامنه‌های البرز و بخش‌هایی از استان‌های گیلان، گلستان و مازندران ایران افزایش یافته است. وضعیت هوا در استان‌های سمنان و خوزستان هم بسیار آلوده گزارش شده است. اداره هواشناسی خوزستان درباره تشکیل توده گرد و خاک در این استان از امروز تا دوشنبه ۲۲ فروردین هشدار سطح نارنجی صادر کرده است.

در چند روز اخیر دلایل مختلفی برای آلودگی اخیر هوای ایران مطرح شده است. برخی چشمه‌های تولید گرد و خاک در شمال عراق و سوریه و عربستان اعلام شده که ابتدا استان‌های مرزی از جمله کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، و آذربایجان غربی را درگیر کرد.

در حالی که هر سال آلودگی هوا در ایران بیشتر می‌شود، دولت در بودجه پارسال و امسال هر گونه اعتبار در مورد مقابله با ریزگردها را حذف کرده است. هوای شهرهای ایران در حالی دچار آلودگی شدید شده که به طور معمول در اوایل بهار، کمتر چنین وضعیتی را تجربه کرده است.

در شرایطی که احتمالاً شهروندان تهرانی با مشکلات تنفسی شدید روبرو هستند، انتظار می‌رود شهردار پایتخت به جای پرداختن به مسائلی از جمله فناوری هسته‌ای، به مساله آلودگی این کلانشهر هم بپردازد. همچنین انتظار می‌رود حداقل یک عذرخواهی از شهروندان بابت پیشامد چنین شرایطی و عدم پیشبینی‌های لازم از سوی وی و دیگر مسئولان شهرداری اعلام شود.