۰ نفر

آموزش خط روند در نمودار

۲۷ دی ۱۴۰۰، ۱۹:۳۷
کد خبر: 600796
آموزش خط روند در نمودار

خط روند در تحلیل تکنیکال خطی است برای نمایش روند صعودی یا نزولی یک سهم یا ارز که در آن می‌توان نواحی و نقاط حمایت مقاومت را نیز پیدا کرد و از آن برای ادامه جریان روند بازار استفاده کرد.

اقتصادآنلاین - علی ارطایفه؛ روند صعودی زمانی معنی پیدا می‌کند که در یک روند بالارونده سقف‌های جدید بالاتر از سقف‌های قبلی و کف‌های جدید بالاتر از کف‌های قبلی باشد در این صورت می‌گوییم یک روند صعودی شکل گرفته است. پایان روند صعودی زمانی است که یکی از این دو شرط در نمودار رعایت نشود.

در تصویر زیر باهم با چند مثال از روند صعودی بیشتر آشنا می‌شویم:

1

2

روند نزولی

روند نزولی درست برعکس روند صعودی است؛ به این صورت که برای تایید روند نزولی سقف‌های در حال ساخت باید پایین‌تر از سقف‌های قبلی و همین‌طور کف‌های جدید پایین‌تر از کف‌های قبلی باشد در این صورت می‌توانیم بگوییم که روند آن نمودار نزولی است. شرط شکست این روند نیز این است که حداقل یکی از این دو شرط مذکور انجام نشود.

3

4

رسم 2 خط روند روی نمودار بیت‌کوین:

5

 نمودار بالا روی تایم فریم روزانه بیت‌کوین است که خط روند نزولی از بالاترین قله قبلی خود به قله‌های بعدی بر اساس تعریف روند نزولی رسم شده است که همان‌طور که در تصویر می‌بینید نقطه آخر در کف حمایتی قرار گرفته و بیت‌کوین به آن بخش واکنش نشان داده است.

همچنین برعکس این موضوع در روند صعودی مشاهده می‌شود که از پایین‌ترین کف به کف‌های بعدی بر اساس تعریف مذکور متصل شده است.

 

نکته آخر

نقاطی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید با رنگ‌های آبی و نارنجی و نوشته‌هایی سقف یا کف در واقع نقاط حمایت و مقاومت نمودار محسوب می‌شود.