۰ نفر

بارندگی و گرد و غبار بیشتر مناطق کشور را فرا گرفت

۲۱ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۰۷
کد خبر: 186951
بارندگی و گرد و غبار بیشتر مناطق کشور را فرا گرفت

با ورود موج جدید بارش‌ها به کشور، تا فردا در 19 استان شاهد بارندگی به صورت پراکنده خواهیم بود و در این مدت گرد و غبار در برخی از استان‌ها رخ می‌دهد

به دنبال تغییرات جوی چند روز گذشته، شاهد گرد و غبار و تند باد شدید در استان‌های غربی، جنوب غرب و نقاط مرکزی هستیم. «فریبا گودرزی» کارشناس پیش‌بینی هواشناسی اظهار داشت: این پدیده جوی بیشتر در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری، سمنان و بخشی از اصفهان از شدت بیشتری برخوردار است. وی با اشاره به اینکه منشأ گرد و غبار کنونی داخلی است و ربطی به خارج از کشور ندارد، افزود: وزش باد شدید و طوفانی شدن مناطق باعث بلند شدن خاک و کاهش دید شده است. با این حال، به گفته «محمد اصغری» کارشناس سازمان هواشناسی با ورود موج جدید بارش‌ها به کشور، تا فردا (سه‌شنبه) در 19 استان شاهد بارندگی به صورت پراکنده خواهیم بود. اصغری در این باره تصریح کرد: این موج از نیمه شمالی کشور وارد شده و استان‌های همدان، مرکزی، کرمانشاه، آذربایجان‌های شرقی و غربی، قزوین، خراسان‌های شمالی و رضوی و سواحل خزر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین برای استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، کردستان و سواحل غربی خزر امروز و فردا (دوشنبه و سه‌شنبه) بارش باران پیش‌بینی می‌شود که عمده بارش‌ها در سواحل خزر رخ می‌دهد. روند افزایشی دما در شمال کشور متوقف شده و بزودی با کاهش دما روبه‌رو خواهیم شد. از طرفی، در این مدت برای استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه پدیده گرد و غبار دور از انتظار نیست. کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه وضعیت جوی اصفهان و شهرهای گلابگیری در 24 ساعت آینده با وزش باد همراه خواهد بود، تأکید کرد: بهتر است افرادی که برای گلابگیری به این مناطق می‌روند، لباس گرم به همراه داشته باشند.اصغری با اشاره به هوای نیمه جنوبی کشور، ادامه داد: برای هرمزگان و سیستان وبلوچستان بارش پیش‌بینی نمی‌شود و در استان‌های خوزستان و کرمان هم در 3 روز آینده شاهد رگبار خواهیم بود.

آلودگی هوای سنندج در وضعیت ناسالم

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، «کژال حبیب زاده» سرپرست اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه شاخص آلودگی هوای شهر سنندج سه برابر استاندارد است، افزود: عصر دیروز وضعیت آلودگی هوا کمی کاهش یافت، اما این وضعیت دوباره بازگشته است. این وضعیت هوایی برای تمامی افراد و بویژه کودکان، بیماران قلبی و عروقی و افراد مسن خطرناک است و مردم باید مسائل ایمنی و بهداشتی را به دقت رعایت کنند. خارج نشدن غیرضروری از منزل، کاهش فعالیت بیماران قلبی و ریوی و مبتلا به آسم بویژه در فضای باز، کاهش حضور دانش‌آموزان در فضای باز، کاهش فعالیت‌های بدنی و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی از رفتارهای تأکید شده در وضعیت هشدار آلودگی هواست.

هوای برخی شهرهای ایلام دروضعیت هشدار

«علی طاهر سارایی»، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام نیز اعلام کرد: هوای شهرستان‌های ایلام، ایوان، مهران و دهلران به علت وجود ریزگردها و گرد و غبار موجود در هوا، دیروز در وضعیت هشدار قرار گرفت. وی در خصوص پیش‌بینی وضعیت هوای این استان، گفت: به علت وزش باد در استان و کشور عراق احتمال شکل‌گیری توده‌های جدید ریزگردها در این کشور و ورود آنها به آسمان استان دور از انتظار نیست.

افزایش دما و غلظت غبار در سمنان

بر اساس این گزارش، «غلامرضا حسنی غربا»، مدیرکل هواشناسی استان سمنان هم گفت: تا چهارشنبه بیست و سوم فروردین، در بیشتر نقاط استان وزش باد شدید و در برخی ساعات افزایش غلظت غبار پیش‌بینی می‌شود. وزش باد در برخی مناطق استان به حدی شدید خواهد شد که احتمال خسارت‌های زیربنایی و کشاورزی وجود دارد. روند افزایشی دمای هوا تا اواسط هفته ادامه دارد.

 وزش باد شدید در زنجان

همچنین براساس بررسی نقشه‌های سازمان هواشناسی، امروز (دوشنبه) برای استان زنجان وزش باد با سرعت ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر در ساعت پیش‌بینی می‌شود. «صونا صرفی»، رئیس اداره پیش‌بینی جوی هواشناسی استان زنجان با اشاره به اینکه وزش بادهای شدید احتمال خسارت به تأسیسات را دارد، تأکید کرد: مردم از تردد در کنار ساختمان‌های مرتفع و نیمه‌کاره، درختان تنومند و دکل‌های برق خودداری کنند. وی به باغداران توصیه کرد: با توجه به وزش باد شدید درختان خود را محافظت کنند و بیشتر از گلخانه برای کشت استفاده کنند. این بادها غالباً با ریزگردهایی از طرف کشور عراق همراه است ضمن اینکه شدت باد، گرد و غبار را از زمین بلند می‌کند.

کیفیت هوای ۵ نقطه شهر مشهد در وضعیت هشدار

با این حال، «حمید صالحی»، مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست خراسان‌ رضوی هم گفت: کیفیت هوای ۵ نقطه شهر مشهد در وضعیت هشدار قرار دارد. وی با بیان اینکه شاخص هوا بین 51 تا 100 پی.اس‌آی نشان‌دهنده هوای سالم است، تصریح کرد: در ایستگاه‌‎های کریمی با 90 پی.اس.آی، مفتح با 88، صدف و سمرقند با 79، تقی‌آباد با 77، لشگر و الهیه با 55، خاقانی با 42 و ویلا با 27 پی.اس.آی شاخص کیفیت هوا کمتر از 100 پی.اس.آی و در شرایط سالم است. در ایستگاه‌های خیام‌شمالی با 119 پی.اس.آی، امامیه با 113، خیام‌‎جنوبی با 112، سرافرازان با 105 و آوینی با 103 پی.اس.آی نیز شاخص کیفیت هوا بیشتر از 100 پی.اس.آی و کیفیت هوا در این ایستگاه‌ها برای گروه‌های حساس ناسالم است.

هوای لرستان ناسالم است

«مهرداد فتحی بیرانوند»، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان نیز از وضعیت ناسالم هوای استان برای گروه‌های خاص در روز گذشته خبر داد و گفت: میزان ذرات آلاینده موجود در هوای لرستان صبح دیروز یکشنبه 3 برابر حد مجاز بود. به گفته وی دیروزنخستین روز آلوده سال 96 در این استان سپری شد. بیرانوند به افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، کودکان و سالمندان توصیه کرد که از فعالیت‌های سنگین خارج از منزل خودداری کنند.