مثقال طلا
کیان.
x
منطه
۳۰ / بهمن / ۱۴۰۴ ۱۰:۲۵

خانوارها خواستار افزایش کالابرگ شدند / مبلغ کالابرگ برای خرید کالاهای اساسی ناکافی است

خانوارها خواستار افزایش کالابرگ شدند / مبلغ کالابرگ برای خرید کالاهای اساسی ناکافی است

کارشناسان اقتصادی و خانوارها معتقدند مبلغ اختصاص یافته برای خرید کالاهای اساسی ناکافی است و دولت در صورت افزایش تورم، اعتبار کالابرگ را افزایش خواهد داد.

کد خبر: ۲۱۲۱۱۱۵
پارس نماد

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، به دنبال اجرای طرح جدید کالابرگ که دولت به منظور تقویت معیشت و افزایش قدرت خرید خانوارهای کارگری از دی ماه کلید زد،اعتبار کالابرگ برای همه دهک های درآمدی بر اساس جدول زمان بندی شارژ شد و خانوارها برای خرید کالاهای اساسی و مایحتاج مورد نیاز خود به فروشگاه های منتخب و متصل به سامانه کالابرگ مراجعه و اعتبار خود را خرج‌ کردند.

در این بین بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی و حتی مصرف کنندگان و خانوارها از ناکافی بودن مبلغ اختصاص یافته سخن گفته و معتقدند که این اعتبار برای خرید همه اقلام پاسخگو نیست و لازم است افزایش داده شود.

مقامات کارگری نیز به جهت افزایش قدرت خرید خانوارهای کارگری خواستار افزایش اعتبار کالابرگ وتنوع اقلام پیش بینی شده در سبد کالابرگ شدند.

فتح الله بیات-رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در گفت و گو با ایسنا، معتقد است شاید این طرح بتواند در مقطعی مشکل معیشتی مردم را حل و هزینه‌ها را جبران کند ولی در درازمدت قطعا خانوارها به لحاظ مصرفی به مشکل برمی‌خورند مگر اینکه با افزایش تورم این مبلغ هم بالا برود در غیر این صورت اگر مثل یارانه‌های قبلی ثابت بماند دردی را دوا نمی‌کند.

وی تأکید دارد که اعتبار اختصاص یافته و شارژ کالابرگ باید افزایش داده شود و متناسب با قیمت‌های بازار بیشتر شود زیرا با توجه به افزایش قیمت کالاها در بازار، مبلغ کالابرگ بخشی از هزینه خوراکی‌ها را پوشش می‌دهد و لازم است افزایش یابد.

ناصر چمنی - کارشناس اقتصادی نیز در گفت و گو با ایسنا خواستار افزایش مبلغ کالابرگ با توجه به نرخ تورم موجود شده و می گوید: تورم قبل از اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی بالا بود و اکنون که در بهمن ماه هستیم به ۶۰ درصد رسیده است، بنابر این با این میزان تورم طبیعی است که اعتبار کالابرگ پاسخگو نباشد.

در راستای افزایش اعتبار کالابرگ مسئولان دولتی اعلام کردند که در صورت تصمیم گیری در این خصوص و تصویب دولت، به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

روز گذشته احمد میدری - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیات دولت درباره احتمال شارژ کالابرگ در صورت افزایش قیمت کالاهای اساسی گفت: طبق دستور رئیس‌جمهوری در صورت افزایش تورم، مبلغ کالابرگ الکترونیکی هم افزایش خواهد یافت. جدول کالاهای اساسی را با توجه به میزان مصرف محاسبه و اگر ارزش آنها تغییر یابد، لحاظ می‌کنیم. مثلاً روغن افزایش قیمت داشته ولی مرغ و تخم‌مرغ کاهشی بوده است که در مجموع این ۳ قلم را تا اواسط اسفند محاسبه می‌کنیم‌ و به دولت می‌دهیم تا اگر افزایشی بود، بر اساس دستور رئیس‌جمهوری و مصوبات، مبلغ کالابرگ افزایش یابد.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی ابزارها و ساز و کارهایی نظیر توزیع کالابرگ می‌تواند یک راهکار حمایتی از خانوارها و اقشار آسیب‌پذیر باشد و جلوی انتقال مستقیم شوک‌های قیمتی به سبد مصرفی خانوار را بگیرد.

به زعم آنها چنانچه سطح عمومی قیمت‌ها افزایش پیدا کند و مبلغ کالابرگ به تناسب آن تعدیل نشود، ممکن است از اثر حمایتی آن کاسته و بخشی از فشار تورمی به خانوارها منتقل شود.

طرح کالابرگ بخشی از بسته سیاستی جامع دولت است که هدف آن تثبیت قدرت خرید مردم در حوزه کالاهای اساسی است. دولت درنظر دارد با اجرای این طرح یارانه را از ابتدای زنجیره به مصرف کننده نهایی منتقل کند، به نحوی که هرگونه افزایش قیمت احتمالی، به طور کامل جبران و قدرت خرید خانوارها حفظ شود.

برچسب ها:
کالابرگ
ارسال نظرات
نظرات شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ بهمن ۱۴۰۴ - ۲۰:۴۶
کالا برک نظم عرضه و تقاضا را به هم زده که باعث افزایش کالا شده
19
4
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ بهمن ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۱
حق الناس
17
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ اسفند ۱۴۰۴ - ۰۲:۱۳
مبلغ کالابرگ حداقل باید ۳ برابر بشه تا مردم بتونن چیزی بخرن.
37
2
ناشناس
United States of America
۰۱ اسفند ۱۴۰۴ - ۰۶:۱۹
آقااین چه بازاریست که دوباره قیمتهاسربه فلک زده وکسی جوابگونیست ولی درخصوص حقوقها حالشان بهم میخوره . پنیر۴۰۰گرم پگاه شده ۱۴۳۰۰۰تومان .
نظارت وبازرسی کلا درمملکت تعطیل شده خوش بحال بازایریان وکسبه و وای برحقوق بگیربدبخت.
46
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ اسفند ۱۴۰۴ - ۰۷:۰۸
لبنیات و حبوبات به شدت گران شده یارانه یک ملیون اصلأ جواب نمیده قیمت کالا های اساسی را با زمان اعلام کالا برگ مقایسه کنید ببینید یک ملیون که به کالا برگ اختصاص داده شده الآن چقدر کسرشده
40
0
یدالله درویش مسلک
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ اسفند ۱۴۰۴ - ۰۷:۳۰
خانوار ۳یا۴دهک اول خیلی بدبختن اجاره نشینی یک معضل بزرگه منتظرمسکن ملی هستیم که هیچ حرکتی نمیکنندفقط میگن اورده بیار خب اجاره خونه امان نمیده معیشت بدتر از اون حالا قیمت ها را ازادکردین به فکرمردم بیچاره که نمیتونه نون خالی تهیه کنه اوردید نفری بک میلیون کالابرگ دادید اخه به کجا میرسد دربرابراین قیمتها خیلی کمه خیلی کمه پ
33
0
سعیدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ اسفند ۱۴۰۴ - ۰۷:۳۶
قسمت. یارانه. تر و خدا از این هم. منابه. کشور. نفت گاز. طلا. معادن. و و یکشو. به افضایش. یارانه. بد هید.
35
0
بنده ایرونی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ اسفند ۱۴۰۴ - ۰۷:۳۹
اصولا لایک مبلغ زهک ۱ تا ۳ با سایر دهها فرق داشته باشه اگه به دهک ۸؛ ۱ ملیون بدن به دهک ۱ باید ۳ ملیون داد
26
8
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ اسفند ۱۴۰۴ - ۰۸:۴۰
هرروز همه چی گرون تر از دیروز
والا با ی تومان فقط میشه ی مرغ خرید
هیچ مسئولی هم رسیدگی نمیکنه
کاش نه یارانه می‌دادند نه کالا مرگ ولی همه چیز بر میگشت به ۲۰ سال پیش
33
0
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ اسفند ۱۴۰۴ - ۰۸:۴۰
هرروز همه چی گرون تر از دیروز
والا با ی تومان فقط میشه ی مرغ خرید
هیچ مسئولی هم رسیدگی نمیکنه
کاش نه یارانه می‌دادند نه کالا مرگ ولی همه چیز بر میگشت به ۲۰ سال پیش
20
1
کیوان
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ اسفند ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۹
کلمه ناکافی برای کالابرگ کمه...اصلا بدرد نمیخوره...یکدعدد روغن الان۵۰۰ هست..واکثر کارحانجات دارن نیرو کم میکنن..
34
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ اسفند ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۰
خوب ما چه گناهی کردیم که تورم به 60 درصد رسیده ؟خیلی از کالای اساسی رانمیتوانیم بخریم مثل رب گوجه فرنگی ،انواع ماهیها ،مواد شوینده مثل پودر لباسشویی ،مایع لباسشویی ووابتکس ها و تمیز کننده ها که قیمت هایشان سر به فلک کشیده آخرش میخواهیم وعده های غذایی را بخوریم اظرفهای غذارا باچی بشوریم؟بااین همه گرانی باید چکار کنیم .رب گوجه ،چایی ،برنج که دیگه نمی‌توانیم استفاده کنیم چون بینهایت گران هستند وقتی هم اعتبار کالا برگ هارا هم اضافه کنند قیمتها راهم بالا می‌برند .
36
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ اسفند ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۱
اجناس مورد نیاز مردم را ارزان کنید سرسام آور گران شده اند حقوقها همان حقوق است مخصوصا بازنشستگان
29
0
مفید
x