۰ نفر

در سال ۲۰۲۰

کرونا تولید فولاد در جهان را چقدر کاهش داد؟

۶ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۳۶
کد خبر: 462967
کرونا تولید فولاد در جهان را چقدر کاهش داد؟

سال ۲۰۲۰ در حالی آغاز شد که به زعم کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌شد به سبب امضای «فاز اول» توافق تجاری آمریکا و چین مبنی بر پایان‌دادن به جنگ تجاری میان دو کشور، فشار سنگین ناشی از جنگ تجاری و تعرفه‌ای فزاینده این دو کشور بر بازار کالاهای صنعتی و محصولات فلزی، همانند سایر بازارها برطرف شود و روزهای خوبی در انتظار اقتصاد جهانی باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، پس از اینکه ویروس کرونا به تدریج از چین به سایر نقاط جهان شیوع پیدا کرد، دولتمردان همه کشورها برای جلوگیری از گسترش بیشتر این بیماری، اکثر کسب و کارهای تجاری را به حال تعلیق درآورند.

  تعطیلی بازارهای کسب و کار سبب شد بهای انواع کامودیتی ها از جمله فولاد و فلزات پایه (مس، آلومینیوم، روی و ...) به سبب کاهش تقاضا با کاهش چشمگیر روبرو شود.

جدیدترین گزارش منتشر شده توسط اتحادیه فولاد جهان نشان می دهد در ماه ژوئیه میزان تولید فولاد ۶۴ کشور در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته میلادی با کاهش ۲.۵ درصدی روبرو شده است.

اما در میان کشورهای مختلف در جهان، ‌ اگرچه میزان تولید فولاد رو به کاهش گذاشته است. میزان تولید این فلز در چین به عنوان اولین تولیدکننده فولاد در جهان رو به افزایش گذاشته است.

بنابر اعلام اتحادیه فولاد جهان، در مدت زمان مذکور ۱۵۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد خام در جهان تولید شد که سهم چین حدود ۹۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بود. میزان تولید فولاد خام در چین در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی با افزایش ۹.۱ درصدی روبرو شده است.

ژاپن و کره جنوبی نیز در این مدت به ترتیب ۶ میلیون و ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که در مقایسه با سال گذشته میلادی با کاهش ۲.۷ و ۸.۳ درصدی روبرو شده است.

به گزارش انجمن جهانی فولاد در ماه آوریل ۲۰۲۰ (اردیبهشت-خرداد)، میزان تولید جهانی فولاد خام در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته ۱۳ درصد ریزش داشت و به ۱۳۷ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان تولید چین در این مدت در مقایسه با سال گذشته تفاوت چندانی نشان نمی دهد.

میزان تولید فولاد هند نیز به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ جهان در ماه آوریل ۶۴ درصد افت نشان داد. همچنین  تولید فولاد آمریکا عنوان چهارمین تولیدکننده برتر دنیا ۳۲ درصد ریزش داشته است.

فولاد در ایران

صنعت فولاد ایران  با سابقه بیش از نیم قرن، امروز در بین رقبا در خاورمیانه از نظر تولید و صادرات حرف اول را می‌زند و انتظار می‌رود تا ۱۴۰۴ از سطح دهم جهانی هم با ارتقای جایگاه به رده هفتم برسد.

برپایه داده های طرح جامع فولاد کشور، عمده تولید کنندگان فولاد در خاورمیانه کشورهای ایران، عربستان، امارات و قطر هستند که سهم کشورمان با تولید حدود ۲۵ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۶۹ درصد ثبت شد.

هر چند که تازه ترین آمارهای معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت با انجمن تولید کنندگان فولاد ایران مربوط به عملکرد سال ۹۸ اختلاف یک میلیون تنی دارد، اما در جایگاه کشورمان در منطقه خللی ایجاد نمی کند.

وزارت صنعت مجموع تولید فولاد سال گذشته را ۲۸ میلیون تن (بنابر قول معاونت امور معادن) و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران رقم ۲۷ میلیون تن را اعلام کرد.

آمارهای مورد بررسی حاکی از آن است که کشور عربستان با ۱۵ درصد تولید، امارات با ۹ درصد و قطر با هفت درصد با فاصله بسیار زیاد در منطقه پشت سر ایران قرار گرفته اند.

از دیگر سو، براساس مطالعات طرح جامع فولاد کشور، ایران، عربستان و امارات علاوه براینکه بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در خاورمیانه محسوب می شوند، بیشترین مصرف فولاد را هم دارند.

واقعیت اینکه سه کشور یاد شده خاورمیانه، (ایران، عربستان و امارات) بیش از ۷۰ درصد سهم مصرف فولاد را در این منطقه به خود اختصاص داده اند.

ایران ۳۸ درصد مصرف، عربستان ۲۱ درصد و امارات ۱۵ درصد را دارند و سپس عراق با ۶ درصد و سایر کشورها در مجموع ۲۰ درصد مصرف را از آن خود ساخته اند.