۰ نفر

راهکار خروج ایران از رکود توریسم

۱۴ تیر ۱۳۹۹، ۶:۱۵
کد خبر: 450464
راهکار خروج ایران از رکود توریسم

مدیران استانی بازار گردشگری با طرح دغدغه‌های خود درباره عواقب تمدید رکود کرونایی در بازار سفر و تفریح، پیشنهادهای عملیاتی برای توزیع هدفمند بسته ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی بین فعالان این بازار را مطرح کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، در چنین شرایطی و نبود یکپارچگی در تعطیلات آخر هفته موجب سردرگمی گردشگران داخلی شده است به‌طوری‌که خانوارها نمی‌توانند برای سفر رفتن در آخر هفته برنامه‌ریزی کنند. در همین راستا امیر ارجمند مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان عنوان کرد: در بخش اجتماعی نیز نیازمند ظرفیت‌های لازم برای اجرایی شدن طرح «دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته» هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا بازار گردشگری استان زنجان به شدت آسیب دیده به‌طوری‌که اغلب فعالان این حوزه در مرز ورشکستگی قرار گرفته‌اند. درحال‌حاضر بازار گردشگری همه ابعاد اقتصادی جوامع را در برگرفته است و این صنعت با شیوع ویروس کرونا نه‌تنها در ایران بلکه در همه نقاط جهان دچار آسیب جدی شده است. برای جبران آسیب‌های مالی وارد شده به بازار گردشگری حدودا ۲ تا ۳ سال زمان نیاز است. البته مزیت این وضعیت آن است که خیلی از کشورها که در جذب گردشگر در رتبه بالاتری از ایران قرار گرفته‌اند با بروز چنین مشکلی مجددا به اول خط و شروع در بازار گردشگری بازگشته‌اند. بنابراین برای حرکت مجدد، ایران می‌تواند با برنامه‌ریزی صحیح از عقب‌ماندگی فعلی خارج شده و با کسب سرعت لازم نه‌ تنها دیگر عقب نماند، بلکه جلوتر هم برود. ارجمند درخصوص خساراتی که در دوران شیوع ویروس کرونا به استان زنجان وارد شده است گفت: بازار گردشگری در بخش دولتی فعلا متوجه خسارت‌های قابل‌توجهی نشده است زیرا بازار گردشگری در استان‌ها همانند سایر کشورها با انرژی و فعالیت بخش‌خصوصی حرکت می‌کند. اما بخش‌خصوصی حوزه گردشگری استان زنجان آسیب‌های جدی دیده به‌طوری‌که منجر به بیکار شدن تعدادی از فعالان این حوزه شده است. بنابراین این آسیب در انتها بخش دولتی را نیز تحت‌تاثیر خود قرار خواهد داد. ارجمند درباره وضعیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی موجود در استان زنجان بعد از شیوع ویروس کرونا گفت: تعدادی از بوم‌گردی‌ها که صرفا به‌منظور ارائه خدمات گردشگری ایجاد شده بودند و قبل از کرونا فعالیت قابل قبولی داشتند، متاسفانه درحال‌حاضر دیگر فعالیتی ندارند. برخی از واحدهای بوم‌گردی موجود در این استان محل زندگی ساکنان بومی بوده است که شغل قبلی آنها کشاورزی، دامداری و... بوده و از همین راه امرار معاش می‌کردند. بنابراین صاحبان این واحدهای بوم‌گردی شیوع ویروس کرونا بر زندگی آنها تاثیر چندانی نداشته است زیرا اساسا وابستگی مالی چندانی به آنها نداشته‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان درباره نحوه توزیع ۳ هزار و هشتصد میلیارد تومانی که دولت برای گردشگری استان‌ها در نظر گرفته است عنوان کرد: بهتر بود این اعتبار فقط به کمتر از ۱۰ استان پرداخت شود که یکی از آنها با توجه به شرایط موجود باید استان زنجان باشد.

Untitled-1 copy