۰ نفر

معاون مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی؛

تولید ۱۰میلیون تن گندم قطعی است

۲۶ تیر ۱۴۰۰، ۲۳:۲۰
کد خبر: 545947
تولید ۱۰میلیون تن گندم قطعی است

معاون مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه به رغم خشکسالی تولید ۱۰میلیون تن گندم در کشور قطعی است، گفت: کشاورزان نسبت به تامین بذر گندم سال آینده نگرانی نداشته باشند چراکه برای تامین آن برنامه ریزی شده است و هم اکنون در حال خرید بذر هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، سهراب سهرابی با اشاره با تاثیر خشکسالی بر تولید گندم در کشور، اظهار کرد: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی میزان بارندگی نسبت به سال گذشته بیش از 50 درصد و نسبت به بلندمدت 42 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: کاهش قابل توجه بارندگی بر کمیت و کیفیت آب مورد نیاز برای تولید محصولات کشاورزی از جمله محصول استراتژیک گندم تاثیرگذار بوده است.

به گفته سهرابی؛ مزارع گندم دیم بیشتر از گندم آبی تحت تاثیر شرایط پیش آمده قرار گرفته‌اند و تولید در آن‌ها تا 50 درصد افت داشته است.

وی یادآور شد: همراه با کاهش بارندگی افزایش میانگین دما، کاهش رطوبت هوا و بادهای گرم و خشک نیز رخ داده که علاوه بر کاهش تولید، کیفیت محصول را تحت تاثیر قرار داده است.

سهرابی با بیان اینکه شاهد چروکیدگی و خشکلی دانه‌های گندم در مزارع آبی هستیم، اظهار کرد: این اتفاق تحت تاثیر کاهش کیفیت آب است و می‌تواند در مزارع شدت بیشتری پیدا کند.

وی تصریح کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهد کمیت منابع آبی مزارع کشت گندم آبی مانند قنات‌ها، سدها، آب بند‌ها رودخانه‌ها نیز به دلیل کاهش بارندگی کیفیت خود را از دست داده و شوری آن‌ها افزایش یافته است.

سهرابی معتقد است؛ به رغم خشکسالی و مشکلات ناشی از آن، تولید 10 میلیون تن گندم در کشور قطعی است.

وی درباره نگرانی کشاورزان برای تامین بذر گندم برای سالزراعی آینده، اظهار کرد: کشاورزان نسبت به تامین بذر گندم سال آینده نگرانی نداشته باشند چراکه برای تامین آن برنامه ریزی شده است و هم اکنون در حال خرید بذر هستیم.

سهرابی افزود: تاکنون در مجموع 430 هزار تن بذر گندم خریداری شده است که 320 هزار تن آن بذر لیبل دار و 110 هزارتن آن بذر خود مصرفی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم و تحویل به مراکز خرید دولتی برای تامین ذخایر استراتژیک چگونه است، گفت:  تا امروز 4 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است اما، پیش بینی ما این است که تحویل گندم به مراکز دولتی کاهش یابد.

سهرابی دلیل اصلی کاهش تحویل گندم به مراکز خرید دولتی را افزایش چشمگیر قیمت نهاده‌های خوراک دام مثل جو و کاه گندم عنوان کرد.