۰ نفر

یک مقام مسئول مطرح کرد؛

رانت واردات مرغ با ارز۴۲۰۰تومانی

۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۴۲
کد خبر: 515068
رانت واردات مرغ با ارز۴۲۰۰تومانی

نائب رییس کانون انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی کشور گفت: کشور ما رتبه 7 جهانی تولید مرغ را به خود اختصاص داده و در صورت استفاده از تمامی ظرفیت‌های ایجاد شده توان صادرات 1 میلیون تن مرغ را داریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا،  حبیب اسدالله نژاد با اشاره به مشکلات صنعت مرغ گوشتی در سالی که گذشت، اظهار کرد: 1399 سال خوبی برای مرغداران نبود، این سال با مشکلات در تامین و قیمت نهاده‌های دامی شروع شد و با مشکلات در توزیع و تهدید مرغداران پایان یافت.

وی تصریح کرد: جای تاسف دارد کشوری با این ظرفیت به دلیل ضعف در مدیریت به جای رسیده که تصمیم به واردات مرغ بی‌کیفیت کشور ترکیه می‌گیرد.

وی ادامه داد: در سال گذشته مشکلات ارزی موجب شد عرضه نهاده‌های دامی در بازار به کندی انجام شود و کمبود و گرانی نهاده‌ها اتفاق بیفتد.

اسدالله نژاد افزود: نشت بخش قابل توجه نهاده‌های دامی واردتی با ارز ترجیحی(4200 تومانی) به بازار آزد از دیگر مشکلات سال گذشته مرغداران در این حوزه بود.

به گفته وی؛ نتیجه مشکلات بازار نهاده‌های دامی، صرف بخش قابل توجهی از سرمایه در گردش مرغداران به تامین دان مرغ‌ها بود.

اسدالله نژاد با تاکید بر اینکه در این شرایط سخت به جای حمایت از مرغداران قیمت‌های دستوری به آن‌ها تحمیل شد، گفت: قیمت‌های دستوری دولت با هزینه تمام شده تولید مرغ همخوانی نداشت و زیان مرغداران را رقم زد.

وی ادامه داد: دولت قیمت‌های را برای خرید مرغ زنده از مرغداران مصوب کرد که با هزینه تمام شده تولید همخوانی نداشت و در همین حال دستگاه‌های نظارتی را موظف به برخورد قهری با مرغداران کرد.

اسدالله نژاد با بیان اینکه شرایط صنعت مرغ گوشتی در پایان سال نیز با چالش‌های جدی مواجه شد، افزود: در پایان سال به دلیل عدم نظارت، انحراف در توزیع مرغ و شکل گیری صف‌های طولانی اتفاق افتاد و این کالا بازار ملتهبی را تجربه کرد.

وی معتقد است؛ ضعف در مدیریت عامل مشکلات عنوان شده در بخش تولید و بازار مرغ بود.

اسدالله نژاد گفت: جالب آنکه به جای حل مشکلات و اصلاح مدیریت خود، انگشت اتهام به سمت تولید و تولیدکننده گرفته و با برخورد قهری راه چاره را واردات می‌دانند.

وی با یادآوری اینکه ایران رتبه 7 تولید مرغ در جهان را دارد، اظهار کرد: کشور ما رتبه 7 جهانی تولید مرغ را به خود اختصاص داده و در صورت استفاده از تمامی ظرفیت‌های ایجاد شده، توان صادرات 1 میلیون تن مرغ داریم.

اسدالله نژاد ادامه داد: جای تاسف دارد کشوری با این ظرفیت تولید به دلیل ضعف در مدیریت به جای برسد که تصمیم به واردات مرغ بی‌کیفیت کشوری مانند ترکیه بگیرد.

وی تصریح کرد: بدون شک با عجله عجیبی که ما برای واردات مرغ در مدت زمان کوتاهی داریم، کالای کیفی و با سطح استاندارد بالا برای واردت کشور پیدا نخواهیم کرد.

اسدالله نژاد با تاکید بر اینکه واردات مرغ با ارز 4200 تومانی راه سوء استفاده را مانند قضیه نهاده‌های دامی باز می‌کند، افزود: هر جا که برای واردات کالای اساسی بحث پرداخت ارز ترجیحی مطرح شده رانت و سواستفاده اتفاق افتاده و یارانه آن به دست مصرف کننده نرسیده است.

وی تاکید کرد: با توجه به میزان جوجه ریزی و کاهش تقاضا در روزهای بعد از ایام نوروز افزایش عرضه مرغ و افت قیمت رخ خواهد داد، در این شرایط واردات دیگر معنای ندارد جز ایجاد فرصت برای سوءاستفاده برخی از افراد صاحب رانت.