۰ نفر

فاصله قیمتی میادین و میوه‌فروشی‌ها

۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۸:۴۴
کد خبر: 513692
فاصله قیمتی میادین و میوه‌فروشی‌ها

قیمت میوه شب عید هنوز مشخص نیست. میوه‌فروش‌ها می‌گویند نمی‌توان نرخ میوه شب عید را از حالا پیش‌بینی کرد اما «احتمالا افزایش پیدا کند.» چه مقدار؟‌مشخص نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ البته در میادین میوه‌وتره‌بار میوه با نرخ دولتی عرضه می‌شود و هیچ کمبودی هم وجود ندارد. در میوه‌فروشی‌های سطح شهر هم کمبودی وجود ندارد اما قیمت‌ها همچنان بالا است . مشاهدات میدانی نشان می‌دهد هزینه سبد میوه یک خانواده چهارنفره از میوه‌فروشی‌های سطح شهر ۵۰ هزار تومان بیشتر از میادین میوه‌وتره‌بار تمام می‌شود.

قیمت‌های دولتی در میادین

میدان میوه‌وتره‌بار قزل‌قلعه شلوغ است. مشتری‌ها اکثرا زنان و مردان پا به سن گذاشته‌ هستند. انواع میوه‌های فصلی کنار همدیگر در ردیف‌هایی دقیق چیده شده که نور لامپ بالای آنها رنگ میوه‌ها را زیباتر می‌کند. یکی از فروشندگان میوه این میدان می‌گوید فروش میوه نسبت به چند هفته پیش ۲۰ درصد بیشتر شده و «به‌نظر می‌رسد که مردم کم کم برای خرید شب عید آماده می‌شوند.» او درباره قیمت‌ انواع میوه می‌گوید: «ما اینجا با نرخ دولتی کار می‌کنیم و نظارت جدی بر قیمت‌ها وجود دارد.»

این فروشنده می‌گوید هیچ کمبودی در بازار میوه میادین وجود ندارد و «بعید می‌دانم برای شب عید مشکلی داشته باشیم.» همین‌طور او می‌گوید قیمت‌های شب عید هنوز مشخص نیست اما «بعید می‌دانم که تغییری کند، البته اینجا. در سطح شهر که صددرصد گران می‌شود.» یکی از مشتری‌هایی که پیرمردی با دو کیسه پر از پرتقال و سیب در دست است می‌گوید خرید عید نمی‌کند «اما همین‌طور که خریدهای روزانه و هفتگی را انجام می‌دهم خرید عید را در ذهنم حساب و کتاب می‌کنم.»‌ او بازنشسته است و سرپرست خانواده‌ای سه نفره: «سه تا بچه دارم که دوتا ازدواج کردند و یکی در خانه است. عید هم که می‌شود بچه‌ها با نوه‌ها سر می‌زنند و نمی‌شود که خانه خالی باشد. با این قیمت‌ها هم باید نصف حقوقمان را بدهیم خوردوخوراکی عید را جور کنیم.»

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد هیچ کمبودی در بازار میوه وجود ندارد. در میادین میوه‌وتره‌بار میوه با قیمت‌های دولتی فروخته می‌شود و نظارت بر این میادین کامل است. اما قیمت‌ انواع میوه در سطح شهر هیچ ثباتی ندارد. در میادین میوه و ‌تره‌بار پرتقال کیلویی ۱۱ هزار و ۸۰۰، کیوی ۱۴ هزار تومان و سیب زرد لبنانی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود. سیبی که قرمز آن ۹ هزار و ۵۰۰ تومان نرخ خورده است. همین‌طور موز که میوه جنجالی روزهای گذشته بود در میادین میوه‌وتره‌بار ۳۵ هزار تومان فروخته می‌شود. با احتساب دوکیلو سیب زرد لبنانی، ۲ کیلو پرتقال، یک کیلو موز و یک کیلو کیوی سبد میوه یک خانواده چهارنفره ۹۰ هزار و ۶۰۰ تومان در میادین میوه‌وتره‌بار تمام می‌شود.

احتمال افزایش قیمت در آستانه عید

اما در میوه‌فروشی‌های سطح شهر شرایط کاملا متفاوت است. قیمت‌ها همچنان بالا است و کسبه می‌گویند که شب عید بالاتر هم می‌رود. یکی از میوه‌فروش‌های خیابان فاطمی می‌گوید: «کو تا شب عید! قیمت موز هفته به هفته تغییر می‌کند و هنوز قیمت سیب در نوسان است شما قیمت شب عید می‌پرسی؟!» این میوه‌فروش سیب را کیلویی ۲۰ هزار تومان می‌فروشد و موز را ۴۲ هزار تومان. او درباره قیمت موز در شب عید می‌گوید: «قیمت موز در میادین میوه‌وتره‌بار پایین آمده و به ۳۵ هزار تومان رسیده است؛ تا عید امکان دارد کاهش بیشتری داشته باشد.»‌ البته این میوه‌فروش می‌گوید روی‌هم رفته «باید منتظر افزایش قیمت در شب عید باشیم.» او در پاسخ به این سوال که مردم خریدهای شب عید را شروع کرده‌اند یا نه می‌گوید: «نمی‌توان گفت که خریدهای شب عید مردم شروع شده چون هنوز یک هفته مانده، ولی مردم در خریدهای روزانه‌شان قیمت میوه‌هایی که نمی‌خرند را می‌پرسند که نشان می‌دهد برای شب عید آماده می‌شوند.» این میوه‌فروش پیش‌بینی می‌کند که شب عید قیمت‌ها افزایش پیدا کند. همین‌طور این فروشنده پیش‌بینی می‌کند که حجم خرید شب عید امسال نسبت به سال‌های قبل بیشتر از ۵۰ درصد افت کند: «همان‌طور که خریدهای معمولی‌شان کمتر شده احتمالا خرید شب عید هم کاهش پیدا کند. از حجم خرید مشتری‌های ثابت من که ساکن همین محله هستند مجموعا حداقل ۳۰ درصد کم شده است. حدس می‌زنم برای شب عید هم همین مقدار کاهش فروش داشته باشیم که البته نسبت به دخل شب عید سال گذشته خیلی بهتر است. اما هزینه‌ها آن‌قدر بالا رفته که دخل شب عید گوشه‌ای از خرج‌ها را پوشش دهد، شانس آورده‌ایم.»

برای سبد میوه یک خانواده چهارنفره، ۲ کیلو سیب، ۲ کیلو پرتقال، یک کیلو کیوی و یک کیلو موز درنظر گرفته‌ایم که با احتساب قیمت میادین میوه‌وتره‌‌بار این سبد حدود ۹۵ هزار تومان تمام می‌شود. حال اگر این خانواده بخواهد این سبد را از میوه‌فروشی‌های سطح شهر تهیه کند بیشتر از ۵۰درصد  این رقم می‌شود. در میوه‌فروشی‌های سطح شهر تهران سیب زرد لبنانی کیلویی ۱۹ هزار تومان و قرمز آن کیلویی ۱۸ هزار تومان فروخته می‌شود. همین‌طور پرتقال ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان و موز کیلویی ۴۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شده است. کیوی هم کیلویی ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود. اگر همان سبد میوه خانواده چهارنفره را با قیمت آزاد میوه حساب کنیم این سبد ۱۴۲ هزار تومان تمام می‌شود یعنی حدود ۱۰۰ هزار تومان بیشتر.

index