۰ نفر

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی؛

کود کشاورزی گران نمی‌شود

۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۳۳
کد خبر: 334065
کود کشاورزی گران نمی‌شود

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه فعلا برنامه ای برای افزایش قیمت کودهای شیمیایی نداریم، گفت: مصرف کودهای شیمیایی در ١٠ ماه امسال نسبت به سال گذشته ٢٣ درصد افزایش داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، حمید رسولی در نشستی خبری اظهارداشت:در سال گذشته با افزایش بارندگی مواجه بودیم که سبب شد میزان مصرف و تقاضا برای نهاده های بخش کشاورزی به ویژه کودهای کشاورزی افزایش یابد؛ البته با چالش های مهمی در بخش کشاورزی مانند تحریم ها مواجه بودیم که به عنوان یک عامل بازدارنده را در این بخش مشهود بود.

وی افزود: علاوه بر این، بحث تحریم سبب شد با گران شدن مواد اولیه بخشی از تولیدات داخلی تحت الشعاع قرار بگیرد و در سال جاری چند تنش را در زمینه حمل و نقل داشتیم که یکی از آن ها در ماه مهر همزمان با کشت پاییزه بود که فرایند حمل نقل کودهای کشاورزی را تحت الشعاع قرار داد.

رسولی تصریح کرد: یکی دیگر از چالش ها با شرکت ها پتروشیمی در زمینه قیمت فروش کود اوره از سوی این تولیدکنندگان به کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی بود که خوشبختانه در حال حاضر وضعیت مطلوبی در بازار نهاده ها وجود دارد..

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در پاسخ به سوالی در خصوص جلوگیری از عرضه کودهای تقلبی، اضافه کرد: قطعا هر جایی محصول خوبی وجود دارد، تقلب اتفاق می افتد و حتی فروش اینترنتی تقلبی هم داشته ایم. در سال جاری  ۲۶ پرونده قضایی تشکیل شده و شاهد بودیم که کودهای تقلبی را درکیسه های شرکت خدمات حمایتی تولید و عرضه کردند؛ البته با هماهنگی های خوبی که با سازمان تعزیرات حکومتی داشتیم، در نقاط مختلف با موارد تقلب برخوردهای مناسبی صورت گرفت.

رسولی درباره وضعیت قیمت و بازار کودهای کشاورزی خاطرنشان کرد: برخی اوقات گفته می شود که قیمت کود افزایش می یابد و حتی می خواهد تا دو برابر گران شود و این مسئله باعث شده صف های طولانی از کشاورزان برای خرید کود ایجاد شود اما برنامه ای برای افزایش قیمت کود وجود ندارد. البته تا کنون اجازه افزایش حتی یک درصد قیمت ها را نداده ایم و وزارت جهادکشاورزی برنامه ای برای افزایش قیمت در سال آینده نیز ندارد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه چین بزرگترین تولیدکننده کود جهان است، تاکید کرد: چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کودهای کشاورزی و صادرکننده به اروپای غربی، آمریکا و کانادا است و بازرگانان و تامین کنندگان باید توجه کنند که از منابع معتبر و خوب، این اقلام را تامین کنند چرا که چین می تواند محصولات کودی  را در گرید های مختلف  تامین کند و وقتی با مشخصه های دقیق و مطابق با استانداردهای جهانی آن را مطالبه کنیم، می توانیم کودهای با کیفیت و استانداردهای جهانی برای کشاورزان تامین کنیم. در حال حاضر بازرسان بین المللی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از مرحله تولید تا بارگیری در گمرک، ورود به کشتی و در تخلیه بنادر جنوبی کشور چندین بار نمونه برداری و آزمایش می کنند و پس از بازرسی های متعدد این محموله ترخیص می شود. بنابراین کیفیت کودهای وارداتی به چگونگی خرید و اعمال دقت بستگی دارد.

رسولی به برنامه تامین ۲.۵ میلیون تنی کودهای کشاورزی در سال جاری اشاره و تصریح کرد: بیش از ۸۴ درصد یعنی حدود ۲.۱ میلیون تن انواع کود کشاورزی در ده ماهه امسال تامین و تدارک شده است که نسبت به سال قبل و سال های دهه ۹۰، رشد قابل توجهی را شاهد بوده ایم و تا پایان امسال کل برنامه را محقق خواهیم کرد. در سال جاری به یمن بارندگی هایی که رخ داده میزان مصرف به شکل قابل توجهی رشد داشته است. در ده ماهه امسال مصرف کودهای کشاورزی نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد و نسبت به میانگین دهه گذشته ۲۸ درصد رشد را تجربه کرده است. 

خودکفایی ۱۰۰ درصدی در تولید کودهای ازته

وی همچنین به خوداتکایی در زمینه کودهای بخش کشاورزی  اشاره کرد، گفت:  برنامه ای که در سال جاری اجرایی شده است که حدود ۸۰ درصد تامین کودهای بخش کشاورزی از محل تولید داخلی است، در زمینه کود ازته ۱۰۰ درصد خودکفا هستیم و از بزرگترین صادرکنندگان جهانی این محصول نیزبه شمار می رویم. همچنین در تولید بخشی از کودهای فسفاته و پتاسته به خودکفایی رسیده ایم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه از افزایش مصرف استقبال می کنیم، یادآور شد: مصرف در کشور ما کمتر از نصف میانگین جهانی و کمتر از یک سوم میانگین مصرف در کشورهای توسعه یافته است، بنابراین افزایش قابل توجه مصرف کود  هر ساله با چند در صد افزایش رو به رو می شد وامسال رشد کم سابقه ای را تجربه کرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۲۵ هزار تن ذخیره استراتژیک کودهای کشاورزی در انبارها داریم، اعلام کرد: وضعیت مناسبی در این زمینه داریم، با وجود محدودیت ها و مشکلات ناشی ازتحریم ۱۰۰ درصد برنامه تامین و تدارک ما از بازارهای بین المللی صورت گرفته و تاخیری در این زمینه نداشته ایم. هم اکنون نیز دو محموله کودی یکی از اروپا و یکی از آسیای جنوب شرقی در حال ورود به کشور است که هر کشتی حدود ۴۰ هزار تن بوده و پتاسه از مقصد بلاروس و فسفاته از مقصد چین وارد می شود. همچنین کل کود اوره ای که در هر سال از شرکت های پتروشیمی تحویل می گرفتیم، یک میلیون و ۲۱۴ هزار تن بود و تا امروز از مرز یک میلیون و ۲۳۰ هزار تن هم گذشته ایم و با توجه به حمل روزانه ۱۰ هزار تن اوره به استان ها نسبت به سال گذشته با افزایش ۳۰ درصدی مواجه خواهیم شد. چرا که برای دو ماه پایانی امسال حمل ۶۰۰ هزار تن کود اوره را برنامه ریزی کرده ایم تا با ذخیره قابل توجه وارد سال آینده شویم و کشت بهاره را آغاز کنیم.

رسولی با اشاره به آمار میزان مصرف کود در ایران، خاطرنشان کرد: آمار نشان می دهد که میزان مصرف کود در ایران کمتر از ۶۰ کیلوگرم در هر هکتار است اما این عدد در کشورهای توسعه یافته بیش از ۱۸۰ کیلوگرم و در کشورهایی مانند چین و آمریکا بیش از ۲۰۰ کیلوگرم است. این نشان می دهد فاصله قابل توجهی با استانداردهای مصرف جهانی داریم. البته از حیث تنوع مصرف کود به وضعیت بهتری دست یافته ایم چرا که در سال جاری حدود ۷۰ درصد فسفاته، حدود  ۲۰ درصد پتاسه و حدود ۱۰ درصد ازته مصرف شده است اما باید تنوع بیشتری در سبد مصرفی بهره برداران و کشاورزان ایجاد شود و به عنوان مثال از میزان مصرف پتاسه باید کاسته شده و ازته افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همچنین واگذاری شرکت خدمات حمایتی بر اساس قانون سال  ۱۳۸۵ را قانون مناسبی ارزیابی کرد و گفت: نگرانی در این زمینه وجود ندارد اما باید به اهلش واگذار شود و الزامات آن دیده شود. وظیفه تامین و تدارک کودهای کشاورزی وظیفه ای نیست که دولت و برنامه ریزان بخواهند نسبت به آن بی تفاوت باشند و هر زمان این خصوصی سازی انجام شود، آمادگی کامل وجود دارد .با توجه به اینکه این خصوصی سازی قریب به ۱۱ سال است که عملیاتی نشده،   امیدواریم به درستی و دقت اجرا شود.