۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

هیچ محصول لبنی به افلاتوکسین آلوده نبوده است/ خسارت مالی سنگینی به شرکت‌های لبنیات وارد شده است

۱ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۵۸
کد خبر: 411361
 هیچ محصول لبنی به افلاتوکسین آلوده نبوده است/ خسارت مالی سنگینی به شرکت‌های لبنیات وارد شده است

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران گفت: از سال 92 تاکنون، سیستمی برای کنترل افلاتوکسین شیر خام ورودی به کارخانه ها به وجود آمده است و نمونه برداری به صورت مداوم صورت می گیرد.

اقتصادآنلاین - سارا محسنی؛ رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: افلاتوکسین نوعی کپک است که در خوراک دام شکل گرفته و به شیر خام انتقال پیدا می کند و در نتیجه اگر از شیر خام محصولی تهیه شود، به محصول انتقال می یابد.

وی افزود: نمونه برداری از شیرخام، خوراک دام و انتقال نتایج به آزمایشگاه ها به طور مرتب درحال انجام است و اگر برای مثال گاوداری چنین قارچی را به محصولات انتقال دهد، محصول آن گاوداری به کارخانه ها انتقال نمی یابد. در نتیجه استاندارهای سخت گیرانه ای درخصوص این موضوع حاکم است.

باکری تصریح کرد: علاوه بر گزارش های سازمان استاندار، سازمان غذا و دارو و کارخانه ها در تمام شرکت ها، دکتر دامپزشکی مستقر بوده و وظیفه این شخص، سرکشی به گاوداری ها و بررسی خوراک دام و شیر خام است.

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران بیان کرد: تمام مستندات از آزمایشگاه ها جمع آوری شده و تحویل ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس داده شده است و در این جلسه، سازمان صدا و سیما نیز حضور داشته است. درواقع در سال 98، هیچ شیری آلوده به افلاتوکسین نبوده است و به طبع آن، هیچ محصول لبنی نیز آلوده نبوده است.

وی اظهار داشت: ممکن است شخصی که این موضوع را در برنامه صدا و سیما بیان کرده، براساس نمونه هایی که از شیرهای روستایی گرفته شده این امر را مطرح کرده است اما شیرهایی که وارد صنعت می شود، نزدیک به هفت میلیون تن است که از مرغوب ترین شیرها و گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی کشور که سازمان دامپزشکی بر آنها نظارت دارد، تهیه می شود و کاملا تحت کنترل هستند. همچنین سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد بر محصولات تولیدی کارخانه ها نظارت دارند.

باکری گفت: بنده اطلاعی ندارم که این شخص بر چه اساسی این مستندات را ارائه کرده است اما ما مدارک و مستندات را ارسال کرده ایم. همچنین اعتراض خود را به سازمان صدا و سیما به دلیل آسیب مالی سنگینی که به شرکت ها وارد شده است، اعلام کرده ایم.

وی اضافه کرد: خسارت مالی سنگینی به شرکت ها وارد شده است و روزانه حداقل 20 درصد از شیرهای پاستوریزه با عدم خرید مواجه می شوند. این موضوع از طریق مراجع قضایی هم پیگیری می شود تا شخصی که این اطلاعات را داده است، پاسخ دهد.