۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌ دهد؛

قهرمانی پرسپولیس به روایت آمار / عددهای مقدس برای سرخ ها

۱۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۳۹
کد خبر: 550307
قهرمانی پرسپولیس به روایت آمار / عددهای مقدس برای سرخ ها

پرسپولیس درحالی توانست عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست بیاورد که آنها برای رسیدن به این قهرمانی، رکوردها و آمار جالبی را خلق کردند.

اقتصاد آنلاین- مرتضی پیچکا؛ بیستمین دوره لیگ حرفه ای فوتبال باشگاه های کشور چند روز قبل به پایان رسید و مثل چهار دوره قبلی، این سرخپوشان پایتخت بودند که جام قهرمانی را بالای سر بردند. قرمزها در هفته سی ام و پایانی با دو گل مهدی عبدی و احمد نوراللهی موفق به شکست پیکان شدند تا پیروزی ۲ بریک سپاهان برابر استقلال در بازی همزمان هم گزندی به آنها نرساند. به این ترتیب در یکی از رقابتی ترین فصول تاریخ فوتبال باشگاهی ایران، پرسپولیس با ۶۷ امتیاز عنوان قهرمانی را به دست آورد و سپاهان با ۶۵ امتیاز دوم شود. پرسپولیس از لیگ شانزدهم تا بیستم بی وقفه قهرمان شده و رکوردی تاریخی در فوتبال ایران به جا گذاشته است.  تیمی که پنج قهرمانی پیاپی به دست آورده و در ادبیات فوتبالی به اصطالح "گلات" کرده است. حال بد نیست گلات سرخ ها را به روایت اعداد مرور کنیم.

۱.  این نخستین گلات قهرمانی در تاریخ فوتبال ایران بود. پیش از این هیچ تیمی موفق به کسب پنج قهرمانی پیاپی در مسابقات سراسری نشده بود. از سوی دیگر این نخستین دوره مسابقات فوتبال باشگاه های ایران بود که از ابتدا تا انتها مطلقا بدون حضور تماشاگر برگزار شد. به علاوه پرسپولیس در لیگ بیستم تنها یک بار، مقابل آلومینیوم اراک تن به شکست داد تا با رکورد برانکو ایوانکوویچ برابری کند و کمترین شکست در طول یک فصل فوتبالی را به ثبت برساند.

۲.  یحیی گل محمدی برای دومین فصل پیاپی به عنوان سرمربی پرسپولیس جام قهرمانی را بالای سر برد. او در نیمه راه لیگ نوزدهم به جای گابریل کالدرون سرمربی سرخپوشان شد و پس از قهرمانی در آن فصل، این بار خودش به تنهایی تیم را از ابتدا تا انتها به سمت کسب جام هدایت کرد.

. ۵  این مشهورترین عدد این قهرمانی است. پرسپولیس برای پنجمین بار پیاپی قهرمان لیگ برتر شد. سرخپوشان البته یک بار دیگر در لیگ استانی تهران در فاصله سالهای ۶۵ تا ۶۹ صاحب پنج عنوان قهرمانی شده بودند، اما چنین حد نصابی در مسابقات سراسری سابقه نداشته است.

۷. با این عنوان، تعداد قهرمانی های پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر به عدد هفت رسید. این تیم در فصول اول، هفتم، شانزدهم، هفدهم، هجدهم، نوزدهم و بیستم قهرمان لیگ برتر شده است.

۹. جلال حسینی که جمعه شب جام قهرمانی لیگ بیستم را بالای سر برد، برای نهمین بار به این افتخار دست یافت. او با فاصله زیاد پرافتخارترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران به شمار می رود. کاپیتان تمام نشدنی سرخ ها از مهمترین عناصر استحکام خط دفاعی این تیم است. او طی هر پنج قهرمانی اخیر قرمزها حضور داشته و پرسپولیس در این پنج فصل مجموعا فقط ۷۴ گل دریافت کرده است.

۱۰. احمد نوراللهی با ۱۰ گل زده بهترین گلزن پرسپولیس در لیگ بیستم شد. ثبت چنین آماری برای او به عنوان یک هافبک دفاعی واقعا دور از انتظار بود چراکه نوراللهی در این فصل به اندازه کل دوران حضورش در پرسپولیس گل زد.

۱۴. تعداد جام های قهرمانی پرسپولیس در همه مسابقات سراسری، اعم از لیگ تخت جمشید، لیگ آزادگان و لیگ برتر به ۱۴ رسید. در این زمینه هم پرسپولیس پرافتخارترین تیم ایران است و هنوز تعداد قهرمانی های هیچ تیمی دو رقمی نشده است. از سوی دیگر پرسپولیس با دریافت ۱۴گل، بار دیگر عنوان بهترین خط دفاعی را لیگ برتر را به دست آورد. این آمار با رکورد کمترین تعداد گل خورده تاریخ لیگ برتر برابری می کند و غیر از پرسپولیس که سه فصل به این حد نصاب دست یافته، تنها یک بار استقلال خوزستان در لیگ پانزدهم موفق به ثبت آن شده است.