۰ نفر

ورزشکارانی که در سال ۲۰۱۹از دنیا رفتند

۱۰ دی ۱۳۹۸، ۴:۳۱
کد خبر: 405964
ورزشکارانی که در سال ۲۰۱۹از دنیا رفتند

جهان ورزش برخی از ستاره‌های خود را در سال ۲۰۱۹از دست داد و همچنین حوادث جان بعضی از ورزشکاران را گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، جهان ورزش در سال ۲۰۱۹ با حوادث تلخی روبرو شد. ورزشکاران زیادی جان خود را از دست دادند که بیشترشان به دلیل حادثه در جریان رقابت یا بیرون از آن برای همیشه با زندگی وداع کردند. سایت مارکا در یک گزارش به ورزشکارانی که در این سال درگذشتند اشاره کرد.

امیلیانو سالا

بازیکن تیم نانت با کاردیف قرارداد امضا کرد اما در بیست و یکم ژانویه زمانی که در یک جت شخصی حضور داشت تا به شهر ولزی برود ناپدید شد. سوم فوریه بقایایی از این جت در دریا پیدا شد. چهار روز بعد اعلام شد که در میان بقایا پیکر بی جان سالا هم وجود داشته است. 

نواک بوسکوویچ

هندبالیست صربستانی زمانی که ۲۹ سال داشت خودکشی کرد. او در سوم فوریه یک تیر به سر خود شلیک کرد. بوسکوویچ روبروی خانه‌اش با اسلحه قانونی که برای شکار خریده بود جان خود را گرفت.

ایساسیو کایه‌خا

او که از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۲ بازیکن اتلتیکومادرید بود در چهارم فوریه و در ۸۲ سالگی درگذشت. کایه‌خا توانست در فصل‌های ۷۰-۱۹۶۹ و ۶۶-۱۹۶۵ فاتح لالیگا شود. همچنین چهار کوپا دل ری را در سال‌های ۱۹۷۲، ۱۹۶۵، ۱۹۶۱ و ۱۹۶۰ به دست آورد. کایه خا در سال ۱۹۶۲ جام برندگان را بالای سر برد و با تیم ملی اسپانیا در یورو ۱۹۶۴ قهرمان شد.

متی نیکانن

اسکی باز بازنشسته فنلاندی چهارم فوریه در ۵۵ سالگی درگذشت. او چهار مدال طلای المپیک را به دست آورد. همچنین در سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۷ هفت قهرمانی در مسابقات جهانی کسب کرد. نیکانن دو پیروزی در چهار قهرمانی جهان و چهار قهرمانی در جام جهانی به دست آورد.

گوردون بنکس

دروازه‌بان بازنشسته انگلیسی در چهاردهم فوریه در ۸۱ سالگی جان باخت. او برای تیم‌های چسترفیلد، لسترسیتی و استوک سیتی بازی کرد. به خاطر "مهار قرن" نامش در تاریخ ثبت شد. این اتفاق در مرحله گروهی جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک رخ داد و توانست ضربه پله را در دیدار برزیل و انگلیس مهار کند.

مارکوس گاریدو

راننده نوجوان اسپانیایی به دلیل حادثه در جریان رقابت‌های موتور سواری اندلس جان خود را در بیمارستان "خرس" از دست داد. او تنها ۱۴ سال داشت.

جان هاولیچک

بیشترین امتیاز آور تاریخ تیم بسکتبال سلتیکس بوستون در بیست و چهارم آوریل در ۷۹ سالگی درگذشت. هالویچک ۱۶ فصل در NBA با پیراهن سلتیکس بازی کرد و توانست هشت عنوان در این رقابت ها به دست آورد.

یوزف سورال

بازیکن اهل چک در حال بازگشت از دیدار قیصراسپور بود که مینی بوس آلانیاسپور واژگون شد و جانش را در این حادثه از دست داد. سورال ۲۸ سال داشت.

آندرس خونکرا

دروازه‌بان رئال مادرید از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۵ در ششم می در ۷۳ سالگی درگذشت. او توانست پنج قهرمانی را در لیگ به دست آورد و جایزه سامورا (بهترین دروازه‌بان لالیگا) را در فصل ۶۸-۱۹۶۷ کسب کند. خونکرا برای لانگرو و رئال ساراگوسا هم بازی کرد.

نیکی لائودا

قهرمان سه دوره فرمول یک جهان در بیست و یکم می در ۷۰ سالگی درگذشت. او در دهه ۷۰ و ۸۰ درخشید. لائودا در سال ۱۹۷۶ در رقابت‌های جایزه بزرگ آلمان به طور معجزه آسایی از یک حادثه جان سالم به در برد. 

مانوئل پاسوس

دروازه‌بان سابق اتلتیکومادرید در بیست و چهارم می در ۸۹ سالگی جان خود را از دست داد. او در ۱۷۴ بازی با پیراهن روخی بلانکو به میدان رفت و توانست دو قهرمانی در کوپا دل ری را به دست آورد. همچنین جام برندگان اروپا را بالای سر برد.

خوسه آنتونیو ریس

بازیکن مشهور اسپانیایی در یکم ژوئن در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست داد. او جوانترین بازیکن سویا در بازی در لالیگا لقب گرفت و در آن زمان تنها ۱۴ سال داشت. ریس برای آرسنال، رئال مادرید، اتلتیکو، بنفیکا، اسپانیول، کوردوبا و اکسترمادورا بازی کرد. او توانست با رئال مادرید لالیگا را فتح کند. همچنین یک لیگ برتر، یک جام خیریه و یک اف.ای کاپ با آرسنال به دست آورد.

پرنل ویتاکر

بوکسور بازنشسته آمریکایی چهاردهم جولای در ۵۵ سالگی به دلیل یک سانحه رانندگی درگذشت. او مدال طلای المپیک سبک وزن را در سال ۱۹۸۴ به دست آورد. او در چهار بخش توانست قهرمان جهان شود.

کریگ فالون

قهرمان سابق جهان زمانی که ۳۶ سال داشت در جودو در پانزدهم جولای درگذشت. ورزشکار بریتانیایی در جام جهانی ۲۰۰۵ مصر مدال طلا را بر گردن آویخت و در المپیک ۲۰۰۸ پکن مدال برنز را کسب کرد.

پیتر مک‌نامارا

برنده ۲۴ عنوان تنیس در بیستم جولای در ۶۴ سالگی به دلیل سرطان پروستات جان خود را از دست داد. او به همراه پل مک‌نامی ۱۹ جام را به دست آورد. آنها در ویمبلدون و اپن استرالیا درخشیدند.

ماکسیم دادشف

بوکسور روس به دلیل جراحات وارده در مبارزه با سوبریل ماتیاس جان خود را از دست داد. این اتفاق تلخ در بیست و سوم جولای رخ داد. دادشف تنها ۲۸ سال داشت.

اوگو سانتیان

بوکسور دیگری که به دلیل ضربات سنگین در مبارزه جان خود را از دست داد سانتیان بود. او در جریان رقابت با ادواردو آبرئو بیهوش شد و بیست و پنجم جولای در بیمارستان بوینس آیرس درگذشت.

بیورگ لامبرخت

دوچرخه سوار ۲۲ ساله هم در پنجم آگوست به دلیل حادثه در جریان مسابقات درگذشت. لامبرخت به شدت با بتنی که در مسیر وجود داشت برخورد کرد و واژگون شد. این حادثه در رقابت‌های دوچرخه سواری لهستان رخ داد.

خوسه لوییس تاتا بروان

بازیکن بازنشسته آرژانتینی در دوازدهم آگوست در ۶۲ سالگی جان خود را از دست داد. او یکی از گل‌های آرژانتین را در فینال جام جهانی ۸۶ مکزیک برابر آلمان به ثمر رساند. بروان مدافع میانی بود و برای تیم‌های استودیانتس، بوکاجونیورز، دپورتیوواسپانیول، راسینگ کلوب آرژانتین، اتلتیکو ناسیونال کلمبیا و برست فرانسه بازی کرد. همچنین در اسپانیا برای مورسیا دو فصل بازی کرد.

فلیچه جیموندی

دوچرخه سوار بازنشسته ایتالیایی در شانزدهم آگوست در ۷۶ سالگی درگذشت. او جیرود ایتالیا را سه بار فتح کرد. همچنین در سال ۱۹۶۵ قهرمان تور دو فرانس شد و در رقابت‌های اسپانیا جام قهرمانی را بالای سر برد.

آنتوان هوبرت

راننده فرانسوی که در فرمول دو رقابت می‌کرد در جریان رقابت‌های اسپا-فرانکورشام جان خود را از دست داد. این اتفاق زمانی که هوبرت تنها ۲۲ سال داشت در سی و یکم آگوست رخ داد.

بلانکا فرناندس اوچوئا

نخستین ورزشکار اسپانیایی که توانست یک مدال المپیک را به دست آورد پیکر بی جانش چهارم سپتامبر در مادرید پیدا شد. اسکی باز اسپانیایی یازده روز ناپدید شده بود. او توانست در المپیک زمستانی ۱۹۹۲ مدال برنز را کسب کند.

رودی گوتندورف

سرمربی که بیش از همه هدایت تیم‌های فوتبال را بر عهده داشت، چهاردهم سپتامبر در ۹۳ سالگی درگذشت. او سرمربی بیش از ۵۰ تیم باشگاهی و ۳۰ تیم ملی بود. گوتندورف در اسپانیا مدت کوتاهی هدایت وایادولید را بر عهده داشت.

آندرس خیمنو

تنیسور بازنشسته که از سرطان پانکراس رنج می‌برد در نهم اکتبر در ۸۲ سالگی جان خود را از دست داد. او مسن‌ترین قهرمان رولان گاروس بود و در ۳۴ سالگی توانست قهرمان این رقابت‌ها شود. همچنین در سال ۱۹۶۹ به فینال اپن استرالیا صعود کرد و یک سال بعد فینالیست ویمبلدون شد.

پاتریک دی

بوکسور آمریکایی به دلیل ضربات وارد شده به سرش در مبارزه با چارلز کانول جان خود را در ۲۷ سالگی از دست داد. او چهار روز پس از مبارزه در هفدهم اکتبر درگذشت.

ماریک فرفوت

قهرمان پارالمپیک دوومیدانی در ۴۱ سالگی با مرگ آسان زندگی‌اش پایان یافت. او از ۱۴ سالگی دچار یک بیماری ژنتیکی شده بود. فرفوت یک مدال طلا و یک نقره در المپیک ۲۰۱۲ لندن به دست آورد. همچنین در ریو مدال برنز را بر گردن آویخت. 

انریکتا باسیلیو

دونده بازنشسته مکزیکی بیست و ششم اکتبر در ۷۱ سالگی درگذشت. او قهرمان دو با مانع کشورش در دهه ۸۰ شد و به نخستین زنی تبدیل شد که مشعل المپیک را روشن می‌کند. این اتفاق در المپیک ۱۹۶۸ مکزیک رخ داد.

آفریدزا موناندار

راننده ۲۰ ساله به دلیل حادثه در جریان رقابت‌های آسیا تلنت در سپانگ جان خود را از دست داد. این اتفاق تلخ دوم نوامبر رخ داد.

هریسون دیلارد

تنها دونده‌ای که توانست مدال طلای المپیک دو ۱۰۰ و ۱۱۰ متر با مانع را کسب کند در ۹۶ سالگی درگذشت.

پیم فربیک

سرمربی هلندی بیست و هشتم نوامبر در ۶۳ سالگی درگذشت. او در جام‌های جهانی ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ به عنوان دستیار گاس هیدینک و دیک ادوکات در تیم ملی کره جنوبی حضور داشت. همچنین هدایت کره جنوبی (۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷)، استرالیا (۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰)، مراکش زیر ۲۳ سال (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴) و عمان (۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹)  را بر عهده داشت. با عمان توانست مهمترین موفقیتش را در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ به دست‌اورد. برای نخستین بار این تیم را به مرحله یک هشتم نهایی رساند. همچنین توانست موجب صعود استرالیا به جام جهانی ۲۰۱۰ شود.

پیتر اسنل

سر پیتر اسنل سیزدهم دسامبر در ۸۰ سالگی درگذشت. دونده نیوزلندی دوگانه تکرارنشدنی را به دست آورد. او توانست مدال طلای دو ۸۰۰ متر و ۱۵۰۰ متر را در المپیک ۱۹۶۴ توکیو کسب کند.

کارین بالزر

قهرمان المپیک ۱۹۶۴ توکیو هفدهم دسامبر جان خود را از دست داد. او در ۸۱ سالگی درگذشت. بالزر علاوه بر مدال طلای المیک دو ۸۰ متر با مانع، هفت رکورد جهانی هم به ثبت رساند.

مارتین پیترز

بازیکن و سرمربی بازنشسته انگلیسی بیست و یکم دسامبر در ۷۶ سالگی درگذشت. او به همراه انگلیس ۶۷ بازی انجام داد و ۲۰ گل به ثمر رساند. یکی از آن گل‌ها اهمیت زیادی داشت. او در پیروزی ۴ بر ۲ انگلیس مقابل آلمان در فینال جام جهانی ۱۹۶۶ مکزیک توانست گلزنی کند.